Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Nerezidenti. Venituri din activitati independente. Impozit pe venit si contributii sociale

26-Nov-2012
3348
Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei persoane fizice in Romania care, dupa sederea a 183 de zile in Romania sidupa indeplinirea celorlalte conditii impuse de lege, a devenit persoana fizica rezidenta in Romania. Vom vedea astfel ce contributii si impozite trebuie sa plateasca catre stat
ca persoana fizica neautorizata pentru urmatoarele servicii ocazionale:

- pentru un contract de prestari servicii de consultanta cu o persoana fizica rezidenta romana,
- pentru un contract prestari servicii de consultanta incheiat cu o persoana fizica nerezidenta
-pentru un contract prestari servicii de consultanta cu o persoana juridica romana.

De asemenea, in cazul in care aceasta persoana fizica devenita rezidenta in Romania se declara persoana fizica autorizata, vom stabili ce contributii si impozite trebuie sa plateasca si cine retine si vireaza aceste contributii si impozite daca se incheie contracte de prestari servicii cu o persoana fizica romana, cu o persoana fizica nerezidenta, cu o persoana juridica rezidenta sau cu o persoana juridica nerezidenta.
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

Solutia consultantului:

Veniturile din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu de catre nerezidenti, sunt impozabile in Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, daca aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania.

Astfel, in conformitate cu art. 115 alin. (1) lit. i) si pct. 3 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, veniturile obtinute din Romania din prestari de servicii de management sau de consultanta in orice domeniu, care nu sunt efectuate in Romania, sau veniturile care sunt cheltuieli atribuibile unui sediu permanent din Romania al unui nerezident sunt impozabile potrivit Titlului V din Codul fiscal atunci cand nu sunt incheiate conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul de rezidenta al beneficiarului de venit sau cand beneficiarul de venit nu prezinta documentul care atesta rezidenta sa fiscala. In acest context vor fi aplicabile prevederile art. 116 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, impozitul determinandu-se prin retinere la sursa in cota de 16%.

Totodata, potrivit art. 115 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal, venituri din profesii independente desfasurate in Romania - doctor, avocat, inginer, dentist, arhitect, auditor si alte profesii similare -, in cazul cand sunt obtinute in alte conditii decat prin intermediul unui sediu permanent sau intr-o perioada sau in mai multe perioade care nu depasesc in total 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic vizat, sunt considerate tot venituri impozabile obtinute de nerezidenti din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, fiind supuse tot regulilor de impunere stabilite de Titlul V din Codul fiscal.

In situatia in care activitatea independenta se desfasoara prin intermediul unui sediu permanent in Romania, persoanele fizice nerezidente, sunt impozitate, la venitul net anual impozabil din activitatea independena, ce este atribuibil sediului permanent. Impunerea veniturilor se va realiza in aceasta situatie conform Titlului III din Codul fiscal, daca veniturile sunt atribuibile unui sediu permanent in Romania, definit conform art. 8 din Codul fiscal.

In definirea notiunii de sediu permanent, Normele metodologice de aplicare a art. 8 din Codul fiscal precizeaza ca este suficient ca un nerezident sa aiba la dispozitia sa un spatiu utilizat pentru activitati economice pentru ca acesta sa constituie un loc de activitate, nefiind necesar nici un drept legal de utilizare a respectivului spatiu. Veniturile supuse impunerii se determina pe fiecare sursa, potrivit regulilor specifice fiecarei categorii de venit, contribuabilii persoane fizice nerezidente, care realizeaza venituri din Romania, avand obligatia sa declare si sa plateasca impozitul corespunzator fiecarei surse de venit, direct sau printr-un imputernicit, conform prevederilor Codului de procedura fiscala.

Astfel, persoanelor fizice nerezidente, care desfasoara o activitate independenta, prin intermediul unui sediu permanent in Romania, li se vor aplica prevederile art. 48 din Codul fiscal cu privire la determinarea venitului net din activitati independente, persoana fizica avand obligatia sa se inregistreze din punct de vedere fiscal pentru activitatea independenta pe care o desfasoara.

Venitul net dintr-o activitate independenta ce este atribuibil unui sediu permanent se determina conform art. 48, in urmatoarele conditii:
a) in veniturile impozabile se includ numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent;
b) in cheltuielile deductibile se includ numai cheltuielile aferente realizarii acestor venituri.

In raport cu procedura de autorizare conform OUG 44/28, precizam ca orice persoana fizica, cetatean roman sau cetatean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European, poate desfasura activitati economice pe teritoriul Romaniei, pentru activitatile prevazute de Codul CAEN, altele decat profesiile liberale, precum si activitatile economice a caror desfasurare este organizata si reglementata prin legi speciale.

In raport cu obligatiile privind contributiile sociale, art. 296 indice 21 alin (1) din Codul fiscal stabileste faptul ca persoanele care desfasoara in mod reglementat activitati independente in Romania avand statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice sau care realizeaza venituri din profesii libere au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

Contributiile datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati independente sunt in aceasta situatie si sub rezerva celorlalte prevederi ale Capitolului II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala.

Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala. Astfel, in raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, potrivit Regulamentului CE nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, aplicabil in UE, regula generala prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune:
- legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, sau
- legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in state membre diferite se supune legislatiei statului membru de resedinta sau legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, dupa caz, conform celor de mai sus.
Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus.

Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, consideram vor fi aplicabile prevederile Capitolului II al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Nerezidenti. Venituri din activitati independente. Impozit pe venit si contributii sociale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.