Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Nerezidenti. Venituri din activitati independente. Impozit pe venit si contributii sociale

26-Nov-2012
4267
Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei persoane fizice in Romania care, dupa sederea a 183 de zile in Romania sidupa indeplinirea celorlalte conditii impuse de lege, a devenit persoana fizica rezidenta in Romania. Vom vedea astfel ce contributii si impozite trebuie sa plateasca catre stat
ca persoana fizica neautorizata pentru urmatoarele servicii ocazionale:

- pentru un contract de prestari servicii de consultanta cu o persoana fizica rezidenta romana,
- pentru un contract prestari servicii de consultanta incheiat cu o persoana fizica nerezidenta
-pentru un contract prestari servicii de consultanta cu o persoana juridica romana.

De asemenea, in cazul in care aceasta persoana fizica devenita rezidenta in Romania se declara persoana fizica autorizata, vom stabili ce contributii si impozite trebuie sa plateasca si cine retine si vireaza aceste contributii si impozite daca se incheie contracte de prestari servicii cu o persoana fizica romana, cu o persoana fizica nerezidenta, cu o persoana juridica rezidenta sau cu o persoana juridica nerezidenta.

Solutia consultantului:

Veniturile din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu de catre nerezidenti, sunt impozabile in Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, daca aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania.

Astfel, in conformitate cu art. 115 alin. (1) lit. i) si pct. 3 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, veniturile obtinute din Romania din prestari de servicii de management sau de consultanta in orice domeniu, care nu sunt efectuate in Romania, sau veniturile care sunt cheltuieli atribuibile unui sediu permanent din Romania al unui nerezident sunt impozabile potrivit Titlului V din Codul fiscal atunci cand nu sunt incheiate conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul de rezidenta al beneficiarului de venit sau cand beneficiarul de venit nu prezinta documentul care atesta rezidenta sa fiscala. In acest context vor fi aplicabile prevederile art. 116 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, impozitul determinandu-se prin retinere la sursa in cota de 16%.

Totodata, potrivit art. 115 alin. (1) lit. l) din Codul fiscal, venituri din profesii independente desfasurate in Romania - doctor, avocat, inginer, dentist, arhitect, auditor si alte profesii similare -, in cazul cand sunt obtinute in alte conditii decat prin intermediul unui sediu permanent sau intr-o perioada sau in mai multe perioade care nu depasesc in total 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic vizat, sunt considerate tot venituri impozabile obtinute de nerezidenti din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, fiind supuse tot regulilor de impunere stabilite de Titlul V din Codul fiscal.

In situatia in care activitatea independenta se desfasoara prin intermediul unui sediu permanent in Romania, persoanele fizice nerezidente, sunt impozitate, la venitul net anual impozabil din activitatea independena, ce este atribuibil sediului permanent. Impunerea veniturilor se va realiza in aceasta situatie conform Titlului III din Codul fiscal, daca veniturile sunt atribuibile unui sediu permanent in Romania, definit conform art. 8 din Codul fiscal.

In definirea notiunii de sediu permanent, Normele metodologice de aplicare a art. 8 din Codul fiscal precizeaza ca este suficient ca un nerezident sa aiba la dispozitia sa un spatiu utilizat pentru activitati economice pentru ca acesta sa constituie un loc de activitate, nefiind necesar nici un drept legal de utilizare a respectivului spatiu. Veniturile supuse impunerii se determina pe fiecare sursa, potrivit regulilor specifice fiecarei categorii de venit, contribuabilii persoane fizice nerezidente, care realizeaza venituri din Romania, avand obligatia sa declare si sa plateasca impozitul corespunzator fiecarei surse de venit, direct sau printr-un imputernicit, conform prevederilor Codului de procedura fiscala.

Astfel, persoanelor fizice nerezidente, care desfasoara o activitate independenta, prin intermediul unui sediu permanent in Romania, li se vor aplica prevederile art. 48 din Codul fiscal cu privire la determinarea venitului net din activitati independente, persoana fizica avand obligatia sa se inregistreze din punct de vedere fiscal pentru activitatea independenta pe care o desfasoara.

Venitul net dintr-o activitate independenta ce este atribuibil unui sediu permanent se determina conform art. 48, in urmatoarele conditii:
a) in veniturile impozabile se includ numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent;
b) in cheltuielile deductibile se includ numai cheltuielile aferente realizarii acestor venituri.

In raport cu procedura de autorizare conform OUG 44/28, precizam ca orice persoana fizica, cetatean roman sau cetatean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spatiului Economic European, poate desfasura activitati economice pe teritoriul Romaniei, pentru activitatile prevazute de Codul CAEN, altele decat profesiile liberale, precum si activitatile economice a caror desfasurare este organizata si reglementata prin legi speciale.

In raport cu obligatiile privind contributiile sociale, art. 296 indice 21 alin (1) din Codul fiscal stabileste faptul ca persoanele care desfasoara in mod reglementat activitati independente in Romania avand statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice sau care realizeaza venituri din profesii libere au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

Contributiile datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati independente sunt in aceasta situatie si sub rezerva celorlalte prevederi ale Capitolului II din Titlul IX indice 2 din Codul fiscal, contributia de asigurari sociale datorata in cota integrala si contributia de asigurari sociale de sanatate datorata in cota individuala.

Respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania presupune aplicarea acordurilor bilaterale sau regulamentelor UE in materie de securitate sociala. Astfel, in raport cu persoanele fizice din state membre ale UE, potrivit Regulamentului CE nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, aplicabil in UE, regula generala prevede ca persoana care desfasoara o activitate independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta intr-un stat membru si care se deplaseaza in alt stat membru pentru a desfasura o activitate similara continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazecisi patru de luni.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in doua sau mai multe state membre se supune:
- legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care exercita o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv, sau
- legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, in cazul in care nu isi are resedinta intr-unul din statele membre in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale.

Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate independenta in state membre diferite se supune legislatiei statului membru de resedinta sau legislatiei statului membru in care este situat centrul de interes al activitatilor sale, dupa caz, conform celor de mai sus.
Certificarea legislatiei aplicabile se face cu documentul portabil A1 si in cazul lucratorilor independenti. Astfel, in functie de fiecare situatie particulara, vor fi aplicabile, dupa caz, prevederile de mai sus.

Daca persoana nu prezinta un asemenea document portabil care sa ateste ca legislatia aplicabila este cea a statului de resedinta, consideram vor fi aplicabile prevederile Capitolului II al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Nerezidenti. Venituri din activitati independente. Impozit pe venit si contributii sociale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Pana la 30 octombrie, ANAF va emite deciziile privind CAS pentru anii 2016 si 2017
    • In M.Of nr. 854 din data de 09.10.2018 a fost publicat O.A.N.A.F. nr. 2323/2018 pentru aprobarea termenului de emitere si transmitere a deciziilor de impunere privind stabilirea contributiilor de asigurari sociale datorate de persoanele fizice pentru anii 2016 si 2017. Ordinul prevede ca pana la data de 30 octombrie 2018, organul fiscal central competent trebuie sa stabileasca obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale datorate de persoanele fizice pentru anii fiscali 2016...» citeste mai departe aici

  • Persoana fizica neautorizata, achizitie si revanzare vehicule second-hand. Conditii
    • Cazul persoanelor fizice care achizitioneaza masini second-hand din Europa, pe care le inregistreaza pe numele propriu, pentru ca apoi sa le vanda mai departe altor persoane fizice din Romania, a luat amploare in tara noastra. Astazi, vom vorbi despre un astfel de caz. In august 2017, o persoana fizica neautorizata a facut obiectul unui control inopinat privind TVA in urma caruia s-a incheiat un proces verbal, deoarece in perioada ianuarie 2011 - decembrie 2016 a achizitionat autovehicule...» citeste mai departe aici

  • BNR: Datoria externa totala a Romaniei a crescut cu 648 de milioane de euro
    • In primele doua trimestre din anul in curs, perioada ianuarie - august 2018, datoria externa totala a Romaniei a crescut cu 0,66% (648 de milioane de euro), fata de perioada similara a anului trecut, urcand acum pana la 98 de miliarde de euro, potrivit datelor provizorii anuntate, luni, de Banca Natioanala a Romaniei - BNR. Potrivit sursei citate, datoria externa pe termen lung a insumat 67,395 de miliarde de euro la 31 august 2018 (68,8% din totalul datoriei externe), in scadere cu 1,6% fata de...» citeste mai departe aici

  • Premierul Romaniei: Fermierii isi vor primi subventiile in avans, incepand de maine
    • Guvernul a anuntat ca, incepand de marti, 16 octombrie, 100.000 de fermieri, din cei 866.000, isi vor primi subventiile agricole pentru lucrarile de toamna, in avans. „Incepand de maine (marti, n.r.), fermierii care au depus cereri unice de plata vor primi, in avans, subventiile necesare pentru efectuarea lucrarilor agricole de toamna. Chiar in prima zi, 16 octombrie, 100.000 de fermieri isi vor primi banii, iar, in urmatoarele zile, alti 350.000 de fermieri vor beneficia de plata in avans...» citeste mai departe aici

  • Romania a importat de zece ori mai multe legume si fructe, decat a exportat
    • In primul semestru din an, Romania a importatt legume si furcte in valoare de 783, 1 milioane de euro, in conditiile in care valoarea exporturilor a fost de zece ori mai mica, potrivit datelor facute publice de Institutul National de Statistica. In aceeasi perioada, resprectiv prima jumatate a acestui an, valoarea exporturilor de legume si fructe s-a cifrat la 78,6 milioane de euro, dupa cum arata datele centralizate de INS. In conditiile date, deficitul Romaniei in comertul international cu...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016