Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii fiscale accesorii: Exceptii si reguli speciale

26-Iun-2013
3720
Majorari de intarziere datorate pentru perioada de pana la 1 iulie 2010

Pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale, pana la data de 1 iulie 2010, se vor datora in continuare majorari de intarziere, desi dispozitiile legale au fost modificate. Pentru obligatiile fiscale a caror scadenta a expirat inaintea introducerii noului sistem se vor datora mai intai majorari de intarziere de la expirarea termenului de plata pana la 30 iunie 2010, calculul ulterior al obligatiilor fiscale accesorii continuand cu dobanzi si penalitati.

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind obligatiilor fiscale accesorii. Astfel, prevederi speciale privind calculul majorarilor de intarziere sunt cuprinse la art. 122 din Codul de procedura fiscala in cazul stingerii obligatiilor fiscale prin compensare.

Astfel, majorarile de intarziere se datoreaza pana la data stingerii inclusiv, respectiv:

* pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
* pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire;
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

* pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent.

De la 1 noiembrie 2010, ca urmare a modificarii Codului de procedura fiscala prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 88/2010, data de la care produce efecte compensarea asupra calculului obligatiilor fiscale accesorii este momentul la care compensarea opereaza de drept, respectiv, data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.

Exceptii si reguli speciale

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind calculul accesoriilor obligatiilor fiscale:

* Nu se calculeaza obligatii fiscale accesorii pentru amenzi, cheltuieli de executare, sume confiscate si majorari de intarziere.
* Pentru contributiile sociale stinse prin executare silita, dobanzile se calculeaza pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire a sumelor realizate prin executare silita inclusiv.
* Pentru contributiile sociale ale debitorului declarat insolvabil, dobanzile se calculeaza pana la data trecerii in evidenta separata.
* Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale (de exemplu Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 45/2001), data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia (data inchiderii procedurilor de compensare, si nu data initierii procedurii).
* O.U.G. nr. 39/2010 introduce o exceptie de la calculul obligatiilor fiscale accesorii pentru persoanele pentru care a fost deschisa procedura insolventei in conditiile Legii nr. 85/2006. Astfel, pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei.

Prin O.G. nr. 29/2011, procedura speciala de calcul a obligatiilor fiscale acesorii in cazul deschiderii procedurii insolventei astfel cum este reglementata de art. 1221 este din nou modificata. In locul solutiei transante potrivit careia pentru toate creantele fiscale in care nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei se opteaza pentru o nuantare a pozitiei administratiei fiscale. Astfel, noul text stabileste ca se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere in conformitate cu prevederile Legii 85/2006 privind procedura insolventei.

Succint, potrivit art. 41 din acest act normativ nicio dobanda, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuiala, numita generic accesorii, nu va putea fi adaugata creantelor nascute anterior datei deschiderii procedurii. Cu toate acestea, la distributia pretului garantiei, creditorul garantat va fi indreptatit sa calculeze accesoriile la creanta garantata pana cel mult la data vanzarii bunului, cu conditia ca pretul bunului sa fie corespunzator mai mare decat valoarea initial evaluata.

In cazul in care se confirma un plan de reorganizare, dobanzile, majorarile ori penalitatile de orice fel sau cheltuielile accesorii la obligatiile nascute ulterior datei deschiderii procedurii generale se achita in conformitate cu actele din care rezulta si cu prevederile programului de plati. Nicio dobanda, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuiala, numita generic accesorii, nu va putea fi adaugata creantelor nascute ulterior datei deschiderii atat a procedurii simplificate, cat si a celei generale, in cazul in care niciun plan de reorganizare nu este confirmat.

Acelasi act normativ introduce la art. 1222 din Codul de procedura fiscala exceptia de la calculul obligatiilor fiscale accesorii a creantelor fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare a contribuabilului la Registrul Comertului. De la aceasta data nu se mai datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere.

O dispozitie cu un caracter special este cea prevazuta in capitolul „Asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de taxe, impozite, drepturi si alte masuri” din Codul de procedura fiscala potrivit careia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare autoritatilor romane este cel aplicabil in Romania.

Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece in Romania, incepand cu 1 ianuarie 2006, nivelul accesoriilor este de 36,5% pe an, respectiv 33,25% de la 1 iulie 2010 si 29,6% de la 1 octombrie 2010 in timp ce nivelul accesoriilor la nivel anual in alte state, spre exemplu Franta este de numai 4,8% pe an.

In aceste conditii, recuperarea creantelor in Romania face neplata la termen a obligatiilor datorate in Uniunea Europeana deosebit de costisitoare.


Justinian CUCU,
Expert proceduri fiscale
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale accesorii: Exceptii si reguli speciale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.