Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii fiscale accesorii: Exceptii si reguli speciale

26-Iun-2013
3850
Majorari de intarziere datorate pentru perioada de pana la 1 iulie 2010

Pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale, pana la data de 1 iulie 2010, se vor datora in continuare majorari de intarziere, desi dispozitiile legale au fost modificate. Pentru obligatiile fiscale a caror scadenta a expirat inaintea introducerii noului sistem se vor datora mai intai majorari de intarziere de la expirarea termenului de plata pana la 30 iunie 2010, calculul ulterior al obligatiilor fiscale accesorii continuand cu dobanzi si penalitati.

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind obligatiilor fiscale accesorii. Astfel, prevederi speciale privind calculul majorarilor de intarziere sunt cuprinse la art. 122 din Codul de procedura fiscala in cazul stingerii obligatiilor fiscale prin compensare.

Astfel, majorarile de intarziere se datoreaza pana la data stingerii inclusiv, respectiv:

* pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
* pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire;
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

* pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent.

De la 1 noiembrie 2010, ca urmare a modificarii Codului de procedura fiscala prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 88/2010, data de la care produce efecte compensarea asupra calculului obligatiilor fiscale accesorii este momentul la care compensarea opereaza de drept, respectiv, data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.

Exceptii si reguli speciale

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind calculul accesoriilor obligatiilor fiscale:

* Nu se calculeaza obligatii fiscale accesorii pentru amenzi, cheltuieli de executare, sume confiscate si majorari de intarziere.
* Pentru contributiile sociale stinse prin executare silita, dobanzile se calculeaza pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire a sumelor realizate prin executare silita inclusiv.
* Pentru contributiile sociale ale debitorului declarat insolvabil, dobanzile se calculeaza pana la data trecerii in evidenta separata.
* Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale (de exemplu Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 45/2001), data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia (data inchiderii procedurilor de compensare, si nu data initierii procedurii).
* O.U.G. nr. 39/2010 introduce o exceptie de la calculul obligatiilor fiscale accesorii pentru persoanele pentru care a fost deschisa procedura insolventei in conditiile Legii nr. 85/2006. Astfel, pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei.

Prin O.G. nr. 29/2011, procedura speciala de calcul a obligatiilor fiscale acesorii in cazul deschiderii procedurii insolventei astfel cum este reglementata de art. 1221 este din nou modificata. In locul solutiei transante potrivit careia pentru toate creantele fiscale in care nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei se opteaza pentru o nuantare a pozitiei administratiei fiscale. Astfel, noul text stabileste ca se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere in conformitate cu prevederile Legii 85/2006 privind procedura insolventei.

Succint, potrivit art. 41 din acest act normativ nicio dobanda, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuiala, numita generic accesorii, nu va putea fi adaugata creantelor nascute anterior datei deschiderii procedurii. Cu toate acestea, la distributia pretului garantiei, creditorul garantat va fi indreptatit sa calculeze accesoriile la creanta garantata pana cel mult la data vanzarii bunului, cu conditia ca pretul bunului sa fie corespunzator mai mare decat valoarea initial evaluata.

In cazul in care se confirma un plan de reorganizare, dobanzile, majorarile ori penalitatile de orice fel sau cheltuielile accesorii la obligatiile nascute ulterior datei deschiderii procedurii generale se achita in conformitate cu actele din care rezulta si cu prevederile programului de plati. Nicio dobanda, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuiala, numita generic accesorii, nu va putea fi adaugata creantelor nascute ulterior datei deschiderii atat a procedurii simplificate, cat si a celei generale, in cazul in care niciun plan de reorganizare nu este confirmat.

Acelasi act normativ introduce la art. 1222 din Codul de procedura fiscala exceptia de la calculul obligatiilor fiscale accesorii a creantelor fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare a contribuabilului la Registrul Comertului. De la aceasta data nu se mai datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere.

O dispozitie cu un caracter special este cea prevazuta in capitolul „Asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de taxe, impozite, drepturi si alte masuri” din Codul de procedura fiscala potrivit careia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare autoritatilor romane este cel aplicabil in Romania.

Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece in Romania, incepand cu 1 ianuarie 2006, nivelul accesoriilor este de 36,5% pe an, respectiv 33,25% de la 1 iulie 2010 si 29,6% de la 1 octombrie 2010 in timp ce nivelul accesoriilor la nivel anual in alte state, spre exemplu Franta este de numai 4,8% pe an.

In aceste conditii, recuperarea creantelor in Romania face neplata la termen a obligatiilor datorate in Uniunea Europeana deosebit de costisitoare.


Justinian CUCU,
Expert proceduri fiscale
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale accesorii: Exceptii si reguli speciale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Achizitie teren cu o constructie in baza unui contract de dare in plata. Cum facturam si ce regim TVA se aplica?
    • Prin analiza urmatoare supunem atentiei dumneavoastra cazul in care s-a achizitionat in mai 2017 un teren cu o constructie de la un client in baza unui contract de dare in plata. Clientul factureaza terenul cu TVA inclusa 19% in valoare de 270.000 lei. Stabilim daca se pot receptiona terenul si constructia in baza acestui contract de dare in plata, care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul si daca se aplica taxarea inversa in acest caz. In ceea ce priveste procedura denumita "Dare...» citeste mai departe aici

  • Grup fiscal unic. Care e tratamentul fiscal in prezent?
    • In randurile de mai jos, avem situatia in care, la data de 01.02.2015, s-a constituit un grup fiscal unic din punct de vedere TVA intre doua societati prin Decizie privind aprobarea implementarii grupului fiscal emisa de ANAF. Stabilim astfel daca exista termen de valabilitatea pentru acest grup fiscal. Grupul fiscal unic este reglementat la art. 269 alin. (9) din Codul fiscal si pct. 5 din Normele metodologice. Astfel, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.