
Raportul Special
realizat de specialisti
In Monitorul Oficial al Romaniei nr.648/24.08.2016 a fost publicat OMFP 1939/2016 privind stabilirea institutiilor financiare care au obligatia de declarare, categoriile de informatii privind identificarea contribuabililor, precum si informatiile de natura financiara referitoare la conturile deschise si/sau inchise de acestia la institutiile financiare, regulile de conformare aplicabile de catre aceste institutii in vederea identificarii conturilor raportabile de catre acestea, precum si procedura de declarare a acestor informatii si a normelor si procedurilor administrative menite sa asigure punerea in aplicare si respectarea procedurilor de raportare si diligenta fiscala prevazute in instrumentele juridice de drept international la care Romania s-a angajat
in temeiul art. 62 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere:
- prevederile cap. I al titlului X din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare (Legea nr. 207/2015), prin care este transpusa Directiva 2011/16/UE a Consiliului din 15 februarie 2011 privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal si de abrogare a Directivei 77/799/CEE, astfel cum a fost modificata prin Directiva 2014/107/UE a Consiliului din 9 decembrie 2014 de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal;
- prevederile Acordului multilateral al autoritatilor competente pentru schimb automat de informatii privind conturi financiare, semnat la Berlin la 29 octombrie 2014, ratificat prin Legea nr. 70/2016 (Acordul ratificat prin Legea nr. 70/2016);
- prevederile Acordului dintre Romania si Statele Unite ale Americii pentru imbunatatirea conformarii fiscale internationale si pentru implementarea FATCA, semnat la Bucuresti la 28 mai 2015, ratificat prin Legea nr. 233/2015 (Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015),
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
CAPITOLUL I Definitii generale si obiect
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Prin prezentul ordin, in vederea indeplinirii obligatiilor ce decurg din aplicarea prevederilor art. 62 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 si in scopul combaterii evitarii platii impozitelor si evaziunii fiscale si pentru a imbunatati conformarea fiscala:
a) se implementeaza Standardul comun de raportare (CRS) cu privire la conturile financiare asa cum sunt elaborate de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE); si
b) se emit prevederi de aplicare unitara a CRS, a Legii nr. 207/2015 si a Acordului ratificat prin Legea nr. 233/2015 cu privire la:
(i) stabilirea institutiilor financiare care au obligatia de declarare;
(ii) categoriile de informatii privind identificarea contribuabililor, precum si informatiile de natura financiara referitoare la conturile deschise si/sau inchise de acestia la institutiile financiare;
(iii) institutiile financiare nonraportoare din Romania si conturile excluse de la obligatia de declarare;
(iv) regulile de conformare aplicabile de catre aceste institutii in vederea identificarii conturilor raportabile de catre acestea, precum si procedura de declarare a acestor informatii;
(v) normele si procedurile administrative menite sa asigure punerea in aplicare si respectarea procedurilor de raportare si diligenta fiscala.
Art. 2.
(1) Prevederile CRS se completeaza cu dispozitiile cuprinse in anexa nr. 1 privind Normele de raportare si de diligenta fiscala pentru schimbul de informatii referitoare la conturile financiare si anexa nr. 2 privind Normele suplimentare de raportare si de diligenta fiscala pentru schimbul de informatii referitoare la conturi financiare, ce fac parte integranta din Legea nr. 207/2015.
(2) Prevederile prezentului ordin completeaza modul de aplicare a dispozitiilor Acordului ratificat prin Legea nr. 233/2015. in cazul in care prevederile prezentului ordin reglementeaza aspecte care nu se regasesc in cuprinsul Acordului ratificat prin Legea nr. 233/2015 sau contravin prevederilor acesteia, se vor aplica dispozitiile Acordului ratificat prin Legea nr. 233/2015.
Art. 3.
in scopul acestui ordin, pentru aplicarea unitara a dispozitiilor din Legea nr. 207/2015, din Acordul ratificat prin Legea nr. 70/2016, CRS si din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015, urmatorii termeni sunt explicitati dupa cum urmeaza:
a) termenul "cont care face obiectul raportarii" din Legea nr. 207/2015 are intelesul termenului de "cont raportabil" din prezentul ordin;
b) termenul "persoana care face obiectul raportarii" definit la lit. D pct. 2 din sectiunea a VIII-a din anexa nr. 1 la Legea nr. 207/2015 si termenul "persoana specificata din Statele Unite" definit la art. 1 pct. 1 lit. ff) din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015 are intelesul termenului de "persoana raportabila" din prezentul ordin;
c) termenul "proprietati platite sau creditate in cont" prevazut la art. 2 paragraful 2 lit. a) subalineatul (5) lit. (B) din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015 are intelesul de "active financiare" din prezentul ordin;
d) termenul "conturi de persoana fizica preexistente" din Legea nr. 207/2015 are intelesul de "conturi individuale preexistente" din prezentul ordin;
e) termenul "autocertificare" din Legea nr. 207/2015 are intelesul de "declaratie pe propria raspundere" din prezentul ordin;
f) termenul "cont de entitate preexistenta" din Legea nr. 207/2015 are intelesul de "cont preexistent al entitatii" din prezentul ordin;
g) termenul "cont de entitate nou" din Legea nr. 207/2015 are intelesul de "cont nou al entitatii" din prezentul ordin;
h) termenul "fiducie" din Legea nr. 207/2015 are intelesul de "fiducie/trust", dupa caz, conform dreptului intern din jurisdictia participanta;
i) termenul "aranjament legal" din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015 are inteles similar cu cel de "constructie juridica" din Legea nr. 207/2015;
j) termenul "institutie financiara neraportoare" din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015 are intelesul de "institutie financiara nonraportoare" din Legea nr. 207/2015.
Art. 4.
Pentru a atinge obiectivele prezentului ordin, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. in scopul prezentului ordin, termenul "Romania" inseamna stat care face schimb de informatii potrivit Legii nr. 207/2015, Acordului ratificat prin Legea nr. 70/2016 si Acordului ratificat prin Legea nr. 233/2015.
2. Termenul "jurisdictie participanta" cu privire la Romania inseamna:
a) jurisdictie participanta asa cum este definita la lit. D pct. 4 din sectiunea a VIII-a din anexa nr. 1 la Legea nr. 207/2015;
b) orice jurisdictie, astfel cum este definita la sectiunea I art. 1 lit. a) din Acordul ratificat prin Legea nr. 70/2016, cu care Romania are un acord in vigoare in temeiul careia respectiva jurisdictie va furniza informatiile mentionate in sectiunea 1 din anexa nr. 1 la Legea nr. 207/2015 si care este identificata pe lista prevazuta in anexa nr. 1 la prezentul ordin, alta decat statele membre ale Uniunii Europene si Statele Unite ale Americii;
c) Statele Unite ale Americii, astfel cum sunt definite la art. 1 pct. 1 lit. a) din Acordul ratificat prin Legea nr. 233/2015.
3. Termenul "jurisdictie raportoare" cu privire la Romania inseamna:
a) orice alt stat membru al Uniunii Europene;
b) orice alta jurisdictie, alta decat statele membre ale Uniunii Europene si Statele Unite ale Americii, astfel cum este definita la sectiunea 1 paragraful 1 lit. a) din Acordul ratificat prin Legea nr. 70/2016, cu care Romania sau Uniunea Europeana, dupa caz, are un acord in vigoare in temeiul caruia exista obligatia respectivei jurisdictii de a furniza informatiile mentionate la sectiunea 2 pct. 2 din Acordul ratificat prin Legea nr. 70/2016. Lista jurisdictiilor raportoare se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.;
Ordinul intreg AICI.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
OMFP 1939/2016 implementeaza Standardul comun de raportareArticole similare
Regimul fiscal al cheltuielilor cu dobanzile la calculul profitului impozabilCreditul guvernamental a crescut cu aproape 4 procenteSe primesc cereri pentru Masura 121, modernizarea exploatatiilor agricoleLegea contabilitatii -partea IRatele bancare pot fi suspendate. Normele de aplicare, publicate in Monitorul Oficial(HG 270/2020)Ultimele articole
Primii pasi in antreprenoriat: ce trebuie sa stii inainte sa iti deschizi propria afacereTot ce trebuie sa stii despre accesarea unui credit ipotecarMODEL contract creditare societateConsecinte pentru firmele care NU respecta obligatia de auditare a situatiilor financiare anualeInsolventa - ce inseamna, cadru legal si cum se diferentiaza de falimentArticole similare
Norme ANAF: recuperarea sumelor din prejudiciile aduse de evaziunea fiscalaNoutati Legislatie Fiscala 29 iunie - 03 iulie 2009 Monitorul OficialOUG 224/2020 pentru sprijinirea domeniului HoReCa a fost publicata in MonitorCompensarea obligatiilor restante se solicita pana la 31 octombrieSomajul Tehnic in 2022 va fi acordat pana pe 31 martie. Angajati care NU beneficiaza de ajutorUltimele articole
E-Popriri: Din 1 octombrie 2023 bancile ar putea fi OBLIGATE sa comunice detalii despre sumele care pot fi platite din conturile datornicilorDin 1 octombrie 2023 bancile ar putea fi obligate sa comunice, dupa infiintarea popririlor, informatii cu privire la sumele pe care le pot platiOrdinul de plata multiplu electronic in 2023: ANAF a publicat o noua versiune a formularului F1129Cum si unde isi pot plati contribuabilii obligatiile fiscale in 2023Firmele afectate de razboi care beneficiaza de Somaj Tehnic pot obtine pana la 4.571 lei de la stat pentru fiecare salariatArticole similare
Proiect: Formularele utilizate in activitatea de verificare si control a institutiilor financiare raportoare vor avea un nou modelIn SUA a intrat in vigoare legea privind lupta impotriva evaziunii fiscale. Bancile din toata lumea au noi obligatiiBuletin informativ ANAF: Noutati fiscale publicate in Monitorul OficialBuletin informativ: Noutati legislative 26.10 - 06.11.2015F3000 in 2024. Pana cand se depune si cine are aceasta obligatieUltimele articole
Proiect: ANAF propune un nou model pentru formularul Proces verbal de constatare si sanctionare a contraventiilorFormularele utilizate de institutiile financiare raportoare, F3000 DAC2/CRS si F3000 FATCA, au fost modificate. Noi instructiuni de completareSectiune noua pe portalul ANAF -Schimbul automat de informatii in domeniul impozitelor directeAcordul intre Romania si SUA privind conformarea fiscala internationala a fost ratificatArticole similare
Calendar fiscal ANAF. Termene si declaratii pentru luna august 2025De la finalul lunii noiembrie 2021 contribuabilii pot accesa CHAT - un nou serviciu electronic al ANAFLegislatia e-Factura, neclara: Facturi dublate si amenzi nelimitate, doar cateva dintre aspectele asupra carora CCF vrea lamuririAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaAcordul intre Romania si SUA privind CONFORMAREA FISCALA internationala a fost ratificatUltimele articole
Taxa pe stalp 2025. MONOGRAFIE contabila pentru inregistrarea impozitului in contabilitate[MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheieProfesorii care fac meditatii sunt obligati sa se inregistreze la ONRC si sa depuna D212Facturare in E-Factura: CCF cere lamuriri in privinta emiterii de facturi de catre persoanele impozabile care au codul de TVA anulatRO e-Factura: CCF a sesizat 6 probleme legate de facturarea in RO e-Factura. Finantele sunt asteptate cu un raspunsSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA