Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Precizare MFP: cand se reduc penalitatile

10-Oct-2011
4085
In atentia contabililor: nu uitati ca, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707/06.10.2011, a fost publicat Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.604 prin care au fost aduse precizari suplimentare referitoare la aplicarea art. XI din Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pentru reglementarea unor masuri financiar fiscale care au drept scop incurajarea platii voluntare a obligatiilor fiscale restante.

In articolul de mai jos prezentam principalele prevederi ale ordinului.

Potrivit precizarilor, pentru obligatiile fiscale restante la 31 august 2011, penalitatile de intarziere se anuleaza sau se reduc astfel:

a) penalitatile de intarziere se anuleaza daca obligatiile principale si dobanzile aferente acestora se sting prin plata voluntara sau compensare pana la 31 decembrie 2011;

b) penalitatile de intarziere se reduc cu 50% daca obligatiile principale si dobanzile aferente acestora se sting prin plata voluntara sau compensare pana la 30 iunie 2012.


Penalitatile de intarziere la care se face referire mai sus reprezinta sanctiunea pentru plata cu intarziere a obligatiilor fiscale, respectiv suma datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale, prevazuta la art. 120 indice 1 din Codul de Procedura Fiscala (CPF).

Facilitatile fiscale se aplica pentru obligatiile fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si pentru cele stabilite de alte directii de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice (MFP) si transmise spre recuperare ANAF.

Facilitatile fiscale se acorda, in functie de structura obligatiei, de urmatoarele autoritati:

- ANAF, prin organele fiscale competente subordonate, pentru obligatiile fiscale administrate de acestea;

- Autoritatea nationala a Vamilor, prin organele sale subordonate, pentru obligatiile fiscale administrate de aceasta;

- directiile de specialitate din MFP pentru obligatiile stabilite de acestea si transmise spre recuperare ANAF.

Pentru obligatiile fiscale accesorii aferente obligatiilor fiscale principale restante la data de 31 august 2011 se acorda urmatoarele facilitati:

- anularea penalitatilor de intarziere, precum si anularea unei cote de 50% din majorarile de intarziere aferente acestor obligatii fiscale principale, daca obligatiile principale si dobanzile aferente acestora, administrate/stabilite de fiecare dintre organele competente sunt stinse prin plata sau compensare pana la data de 31 decembrie 2011;

- reducerea cu 50% a penalitatilor de intarziere, precum si reducerea cu 50% a unei cote de 50% din majorarile de intarziere aferente acestor obligatii fiscale principale, daca obligatiile principale si dobanzile aferente acestora, administrate/stabilite de fiecare dintre organele competente sunt stinse prin plata sau compensare pana la data de 30 iunie 2012.

Pentru dobanzile datorate pana la data stingerii si stabilite prin decizii comunicate dupa aceasta data, conditia se considera indeplinita daca dobanzile se sting pana la termenul de plata, care potrivit art. 111 alin. (2) din CPF se stabileste in functie de data comunicarii deciziilor, astfel:

- daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare;

- daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare.

Prin obligatii fiscale principale restante la data de 31 august 2011 se intelege:

- obligatii fiscale care sunt individualizate in declaratiile fiscale ale contribuabilului depuse pana la data de 31 august 2011 si/sau decizii de impunere emise si comunicate contribuabilului pana la aceasta data, pentru obligatiile administrate de ANAF;

- obligatii fiscale individualizate in inscrisuri care constituie titlu de creanta comunicate contribuabilului pana la data de 31 august 2011, pentru obligatiile fiscale stabilite de directiile de specialitate din cadrul MFP.

Prin obligatii fiscale principale se intelege si sumele reprezentand amenzi exigibile, de orice fel, cu exceptia celor pentru care este suspendata executarea actului prin care s-a aplicat amenda. Amenzile sunt exigibile la data comunicarii actului de individualizare a amenzii, in cazul amenzilor stabilite de organele fiscale din cadrul ANAF sau la data primirii titlurilor executorii, in cazul amenzilor stabilite de alte institutii si transmise ANAF in vederea executarii.

Prin dobanzi aferente obligatiilor principale se intelege si cota de 50% din majorarile de intarziere reprezentand componenta de dobanda a acestora.

Atentie! Majorarile de intarziere pentru care se acorda facilitatile fiscale (anulare sau reducere) sunt cele datorate pentru perioada 1 ianuarie 2006 - 30 iunie 2010.

Important! Facilitatile fiscale nu se acorda pentru obligatiile fiscale stinse prin poprire sau prin sume incasate din valorificarea bunurilor sechestrate.

In vederea acordarii facilitatilor fiscale, contribuabilii interesati pot depune o cerere prin care solicita o situatie a obligatiilor de plata exigibile, care urmeaza a fi stinse prin plata sau compensare, precum si a celor care pot face obiectul facilitatii.

In situatia in care contribuabilii sting prin plata sau compensare toate obligatiile de plata si nu au depus la organul competent cererea prin care solicita situatia obligatiilor de plata exigibile, vor solicita acordarea facilitatii fiscale prin depunerea unei cereri la organul competent.

De retinut! Masurile financiar-fiscale mentionate sunt in vigoare incepand cu data de 5 septembrie 2011.

Baza legala: art. XI din Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627/02.09.2011; Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 2.604/2011 privind aplicarea prevederilor art. XI din Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 707/06.10.2011.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici