Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Retrospectiva unei modificari esentiale: OUG 125 (veniturile din cedarea folosintei bunurilor)

24-Feb-2012
4493
Anul acesta, OUG nr. 125 a adus mai multe modificari asupra Codului fiscal in ceea ce priveste impozitul pe venit, contributiile, depunerea declaratiilor s.a.m.d. Aceste schimbari au pus pe jar autoritatile, precum si specialistii din domeniu, fapt intalnit ori de cate ori o schimbare majora are loc.

In ceea ce priveste veniturile din cedarea folosintei bunurilor, s-au introdus reglementari noi privind veniturile obtinute din inchirieri de camere in scop turistic - art. 61 alin. (3)-(5). Sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea in scop turistic a camerelor, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre 1 si 5 camere, inclusiv, situate in locuinte proprietate personala.

In categoria de venituri din cedarea folosintei bunurilor se cuprind si cele realizate de contribuabilii care in cursul anului fiscal obtin venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar mai mare de 5 camere de inchiriat in locuinte proprietate personala. De la data producerii evenimentului si pana la sfarsitul anului fiscal, determinarea venitului net se realizeaza in sistem real potrivit regulilor de stabilire prevazute in categoria venituri din activitati independente.

Veniturile obtinute din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala avand o capacitate de cazare mai mare de 5 camere de inchiriat sunt calificate ca venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se determina pe baza de norma de venit sau in sistem real.

Regulile privind stabilirea impozitului pe venitul determinat pe baza normei anuale de venit:


Contribuabilii care realizeaza venituri din inchiriere in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre 1 si 5 camere, inclusiv, datoreaza un impozit pe venitul stabilit ca norma anuala de venit.

Contribuabilii prevazuti mai sus au obligatia sa depuna la organul fiscal competent, pen tru fiecare an fiscal, pana la data de 31 ianuarie inclusiv, declaratia privind venitul esti mat/norma de venit pentru anul in curs. in cazul in care contribuabilii incep sa realizeze in cursul anului, dupa data de 31 ianuarie inclusiv, venituri de natura celor de mai sus, in termen de 15 zile de la data producerii
evenimentului acestia au obligatia completarii si depunerii declaratiei privind venitul estimat/norma de venit pentru anul fiscal in curs.

Impozitul anual datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra normei anuale de venit, impozitul fiind final. Plata impozitului se efectueaza in cursul anului catre bugetul de stat, in contul
impozitului anual datorat, in 2 rate egale, astfel: 50% din impozit pana la data de 25 iulie inclusiv si 50% din impozit pana la data de 25 noiembrie inclusiv.

Regulile privind stabilirea impozitului in cazul optiunii pentru determinarea venitului net in sistem real - introduse prin art. 622:

Contribuabilii care realizeaza venituri din inchiriere in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala avand o capacitate de cazare cuprinsa intre 1 si 5 camere pot opta pentru determinarea venitului net anual in sistem real, in baza datelor din contabilitatea simpla, potrivit art. 48 din Codul fiscal.

Optiunea se exercita pentru fiecare an fiscal, prin completarea Declaratiei privind venitul estimat/norma de venit pentru anul in curs, Declaratie care se depune la organul fiscal pana la data de 31 ianuarie inclusiv.

In acest caz, contribuabilii sunt obligati sa efectueze plata impozitului anticipat, in 2 rate egale, astfel: 50% din impozit pana la data de 25 iulie inclusiv si 50% din impozit pana la data 25 noiembrie inclusiv, urmand ca pana la data de 25 mai a anului urmator sa se depuna Declaratia 200 privind venitul efectiv realizat. in baza Declaratiei 200, organul fiscal va emite decizia de impunere finala si va determina impozitul final prin aplicarea cotei de 16%, diferentele de plata urmand a se achita in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016