Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sponsorizare in bunuri. Cum procedam cu factura de achizitie a bunurilor donate ulterior?

07-Ian-2014
35283
Orice perioada a sarbatorilor devine prilej de noi inregistrari contabile, monografii si calcule pe care in timpul anului le intalnim mai rar. Sponsorizarea in bunuri, donatiile, premiile si cadourile apar in aceasta perioada si se rasfrang de multe ori pe o perioada de cateva saptamani.

O sponsorizare in bunuri poate fi, evident, efectuata oricand, asa cum este si situatia firmei care a dorit sa doneze unei unitati medicale un bun dupa ce in prealabil l-a achizitionat (2.000 lei + 480 lei TVA). Donatia a fost facuta sub forma de sponsorizare, astfel ca vom stabili cum se introdyce factura de achizitie, daca se deduce TVA si daca suma considerata sponsorizare este valoarea cu TVA a bunului sau cea fara TVA.

Daca faceti donatie unui spital sub forma unei sponzorizari, trebuie sa incheiati cu acesta un contract de sponsorizare.

Potrivit Legii 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.

Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, a drepturilor si obligatiilor partilor, a termenelor de plata sau de livrare (in cazul sponsorizarii in bunuri), a clauzelor privind incetarea contractului, forta majora, litigii si dispozitii finale.


Poate beneficia de sponsorizare, potrivit dispozitiilor art. 4 din Legea 32/1994, orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific-cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice.

In cazul sponsorizarii sau mecenatului constand in bunuri materiale, acestea vor fi evaluate, prin actul juridic incheiat, la valoarea lor reala din momentul predarii catre beneficiar.

Instructiunile pentru aplicarea Legii 32/1994 privind sponsorizarea stabilesc ca sponsorizarea se realizeaza numai pe baza de contract incheiat intre sponsor si beneficiar in care se vor consemna suma sponsorizarii, precum si durata efectuarii acesteia.

Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate prin contractul de sponsorizare astfel:

a) la pretul de vanzare al sponsorului, exclusiv TVA, in cazul in care bunurile sunt produse de catre acesta;
b) la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv TVA, in cazul in care bunurile sunt achitate in scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza facturii sau a chitantei fiscale de cumparare;
c) la valoarea in vama pentru bunurile materiale primite din strainatate cu titlu de sponsorizare, stabilita conform prevederilor legale.

In cazul in care sponsorizarea se face in bunuri, se intocmeste avizul de insotire a marfii cu mentionea "Sponsorizare conform contract"/"Nu se factureaza", iar inregistrarea contabila va fi:

6582 "Donatii acordate" = 3xx "Marfuri "/"Materiale…" etc..

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu sponsorizarea, mecenatul sau bursele private sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit.

Societatea care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile ulterioare, scade din impozitul pe profit datorat sumele aferente in limita minima precizata mai jos:

3‰ din cifra de afaceri;
20% din impozitul pe profit datorat.


Incepand cu 1 ianuarie 2014, conform modificarilor aduse de OUG 102/2013, sumele care raman nededuse in anul fiscal intrucat depasesc limita minima care se scade din impozitul pe profit (3 la mie din cifra de afaceri si nu mai mult de 20% din impozitul pe profit), se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.

Din punctul de vedere al TVA, in conformitate cu prevederile art. 128 alin. (8) lit. f) din Codul fiscal si normelor metodologice de aplicare, bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate potrivit prevederilor art. 132 si 133 din Codul fiscal.

Incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic. Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile si actiunile de mecenat, acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheie

    • In contextul dezvoltarii accelerate a turismului local si a numarului tot mai mare de persoane fizice care inchiriaza camere in scop turistic, fisa capacitatii de cazare a devenit un document esential pentru evidentierea activitatii si conformarea fiscala. Aceasta fisa nu doar ca ofera o imagine clara asupra numarului de camere inchiriate si a veniturilor estimate, dar este si un instrument de baza pentru stabilirea corecta a normelor de venit si, implicit, a obligatiilor fiscale. Iar in...» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016