Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum tratam fiscal bunurile decontate in cadrul unei societati?

23-Iun-2014
14203
In situatia de mai jos, pornim de la cazul in care administratorul firmei face achizitii personale diverse (alimente, haine, medicamente etc.) pe numele firmei, astfel ca vom vedea cum se inregistreaza corect aceste facturi in contabilitate si care este tratamentul fiscal. Mentionam ca administratorul are si calitatea de salariat al firmei.

Vom verifica daca sunt corecte inregistrarile:

6588.neded=401
6588.neded=4426

In al doilea rand, vom vedea cum se trateaza aceleasi tipuri de cheltuilei daca nu sunt facute in beneficiul administratorului, ci al unor terte persoane.

Din punct de vedere contabil, cheltuielile trebuiesc inregistrate in contabilitate dupa natura acestora, utilizand planul de conturi adoptat prin OMFP 3055/2009 privind contabilitatea armonizata cu directivele europene.

Observam ca aceste cheltuieli reprezinta decontarea unor bunuri si servicii utilizate in scop personal de administratorul sociatatii, astfel ca taxa pe valoarea adaugata de la achizitia acestora nu poate fi dedusa, avand in vedere prevederile de la art. 145 din Codul fiscal. Desigur, aceasta taxa pe valoarea adaugata va reprezenta o componenta a costului de achizitia conform pct. 51 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea cu modificari ulterioare.

Avand in vedere aceste aspecte, observam ca aceste bunuri pot fi incadrate din punct de vedere contabil in categoria achizitiilor de stocuri "Alte materiale consumabile" pentru care va recomandam sa utilizati un analitic distinct in scopul urmaririlor cheltuielilor nedeductibile la calculul impozitului pe profit.

Inregistrari contabile:

3028 "Alte materiale consumabile" = 401 "Furnizori" cu valoarea achizitiilor exclusiv TVA;

4426 "TVA deductibila"/ 4428 "TVA neexigibila" = 401 "Furnizori" cu valoarea TVA, in functie de sistemul de TVA utilizat;
3028 "Alte materiale consumabile" = 4426 "TVA deductibila"/ 4428 "TVA neexigibila" cu valoarea TVA.

6028 "Cheltuieli cu alte materiale consumabile" = 3028 "Alte materiale consumabile" cu valoarea achizitiilor inclusiv TVA.

Pentru detalierea tratamentului fiscal trebuie sa stabilim ce calitate primeaza in contul persoanei fizice, respectiv calitatea de salariat sau calitatea de administrator. Din pacate legea nu a introdus niciun criteriu de clasificare insa in mod evident calitatea de salariat primeaza pornind de la prezumtia ca persoana fizica isi doreste si functia de salariat, avand in vedere ca putea sa isi desfasoare activitatea de administrator fara sa fie salariat.

Din punctul de vedere al cheltuielii, consideram ca aceste sume sunt deductibile in procentul de 2% din fondul de salarii in cadrul cheltuielilor sociale, conform art. 21 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal. Amintim faptul ca prevederile din normele de aplicare dau dreptul la deducerea si altor cheltuieli decat cele enumerate in mod expres de Codul fiscal, cu conditia existentei unui acord intre angajator si salariat, acord sub forma contractului colectiv de munca sau a contractului individual de munca.

Prin urmare, tratamentul fiscal al bunurilor decontate la societate este tratamentul fiscal al unor bunuri ce reprezinta avantaje in natura, conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.

Aceste sume sunt si in sfera asigurarilor sociale, conform art. 296^4 alin. (1) lit. u din Codul fiscal. Practic, aceste sume se impoziteaza similar salariilor achitate in bani.

In ceea ce priveste a doua sectiune a intrebarii, daca bunurile primite de terte persoane (medicamente pentru un batran, alimente cumparate pentru ajutorarea oamenilor nevoiasi) sunt primite dupa decontarea acestoa de catre un salariat, tratamentul fiscal amintit anterior nu se modifica deoarece nu are relevanta la impozitare utilizarea bunurilor de catre salariat, ulterior decontarii de la sociatate.

Prin urmare, ca si metoda de optimizare fiscala, va recomandam sa utilizati procedura sponsorizarii, procedura prin care cheltuielile cu sponsorizarea sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit dar diminueaza plata impozitului pe profit in procentul de 3 la mie din cifra de afaceri, fara a depasi 20% din impozitul pe profit, conform art. 20 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal.

Se necesita intocmirea unui contract de sponsorizare in forma scrisa avand in vedere prevederile din Legea 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificari. Va rugam sa analizati posibilele cazuri particulare privind sponsorizarea persoanelor fizice sau a persoanelor juridice prevazute de aceasta lege.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Calcularea termenului limita de 5 zile pentru depunerea facturilor, confirmata oficial de Finante

    • Dupa ce Ministerul Finantelor anuntase printr-o simpla postare pe pagina oficiala de Facebook modalitatea de calculare a termenului limita de 5 zile calendaristice de transmitere a facturilor in sistemul national Ro e-Factura, recent a confirmat informatiile si in mod oficial, printr-un comunicat postat pe site-ul lor. Potrivit art.10 alin.(7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala introdusa prin OUG 107/2024. Ce datorii NU se incadreaza in masura

    • Amnistia fiscala propusa de Guvern atat pentru firme cat si pentru persoane fizice a fost aprobata, iar masurile incluse in OUG 107/2024. Este vorba despre anularea accesoriilor, adica a dobanzilor si penalitatilor, restante la 31 august 2024, insa numai in cazul in care este platita obligatia bugetara principala pana pe 25 noiembrie 2024. Obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024

    • Orin OUG 107/2024 au fost introduse cateva beneficii pentru contribuabili, precum si o bonoficatie de 3% care se va acorda celor care platesc la timp toate datoriile fiscale. Insa ce conditii trebuie sa mai indeplineasca firmele? Bonificatie de 3% pentru firme Conform OUG 107/2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum ?i contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual ?i din impozitul...» citeste mai departe aici

  • Legea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscala

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura care prevede noutat?i aduse de Legea nr. 126/2024 asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Noutati aduse de Legea 126/2024 in cazul evaziunii fiscale In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea...» citeste mai departe aici

  • OUG 107/2024. Cum se aplica amnistia fiscala pentru firme

    • Recent a fost aprobat OUG 107/2024 care prevede facilitati fiscale pentru firme, precum anularea accesoriilor in cazul datoriilor restante la 31 august 2024. Actul normativ prevede si bonificatii pentru persoanele juridice care platesc la timp darile catre stat. Anulare accesorii firme -anularea accesoriilor in procent de 100% din valoarea acestora in cazul datoriilor cumulate pana la data de 31 august 2024; ( daca plata datoriilor se face pana la data de 25 noiembrie 2024); -anularea...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani

    • Conform unui Proiect de Ordin pus recent in dezbatere publica de Ministerul Muncii, valoarea tichetelor de masa in sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani. Care este suma maxima pe care o pot acorda firmele angajatoare? Valoare tichete de masa sem. II 2024 Ordinul pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2024 a fost pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Muncii. Conform documentului, valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016