Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum tratam fiscal bunurile decontate in cadrul unei societati?

23-Iun-2014
9037
In situatia de mai jos, pornim de la cazul in care administratorul firmei face achizitii personale diverse (alimente, haine, medicamente etc.) pe numele firmei, astfel ca vom vedea cum se inregistreaza corect aceste facturi in contabilitate si care este tratamentul fiscal. Mentionam ca administratorul are si calitatea de salariat al firmei.

Vom verifica daca sunt corecte inregistrarile:

6588.neded=401
6588.neded=4426

In al doilea rand, vom vedea cum se trateaza aceleasi tipuri de cheltuilei daca nu sunt facute in beneficiul administratorului, ci al unor terte persoane.

Din punct de vedere contabil, cheltuielile trebuiesc inregistrate in contabilitate dupa natura acestora, utilizand planul de conturi adoptat prin OMFP 3055/2009 privind contabilitatea armonizata cu directivele europene.

Observam ca aceste cheltuieli reprezinta decontarea unor bunuri si servicii utilizate in scop personal de administratorul sociatatii, astfel ca taxa pe valoarea adaugata de la achizitia acestora nu poate fi dedusa, avand in vedere prevederile de la art. 145 din Codul fiscal. Desigur, aceasta taxa pe valoarea adaugata va reprezenta o componenta a costului de achizitia conform pct. 51 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea cu modificari ulterioare.

Avand in vedere aceste aspecte, observam ca aceste bunuri pot fi incadrate din punct de vedere contabil in categoria achizitiilor de stocuri "Alte materiale consumabile" pentru care va recomandam sa utilizati un analitic distinct in scopul urmaririlor cheltuielilor nedeductibile la calculul impozitului pe profit.

Inregistrari contabile:

3028 "Alte materiale consumabile" = 401 "Furnizori" cu valoarea achizitiilor exclusiv TVA;

4426 "TVA deductibila"/ 4428 "TVA neexigibila" = 401 "Furnizori" cu valoarea TVA, in functie de sistemul de TVA utilizat;
3028 "Alte materiale consumabile" = 4426 "TVA deductibila"/ 4428 "TVA neexigibila" cu valoarea TVA.

6028 "Cheltuieli cu alte materiale consumabile" = 3028 "Alte materiale consumabile" cu valoarea achizitiilor inclusiv TVA.

Pentru detalierea tratamentului fiscal trebuie sa stabilim ce calitate primeaza in contul persoanei fizice, respectiv calitatea de salariat sau calitatea de administrator. Din pacate legea nu a introdus niciun criteriu de clasificare insa in mod evident calitatea de salariat primeaza pornind de la prezumtia ca persoana fizica isi doreste si functia de salariat, avand in vedere ca putea sa isi desfasoare activitatea de administrator fara sa fie salariat.

Din punctul de vedere al cheltuielii, consideram ca aceste sume sunt deductibile in procentul de 2% din fondul de salarii in cadrul cheltuielilor sociale, conform art. 21 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal. Amintim faptul ca prevederile din normele de aplicare dau dreptul la deducerea si altor cheltuieli decat cele enumerate in mod expres de Codul fiscal, cu conditia existentei unui acord intre angajator si salariat, acord sub forma contractului colectiv de munca sau a contractului individual de munca.

Prin urmare, tratamentul fiscal al bunurilor decontate la societate este tratamentul fiscal al unor bunuri ce reprezinta avantaje in natura, conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.

Aceste sume sunt si in sfera asigurarilor sociale, conform art. 296^4 alin. (1) lit. u din Codul fiscal. Practic, aceste sume se impoziteaza similar salariilor achitate in bani.

In ceea ce priveste a doua sectiune a intrebarii, daca bunurile primite de terte persoane (medicamente pentru un batran, alimente cumparate pentru ajutorarea oamenilor nevoiasi) sunt primite dupa decontarea acestoa de catre un salariat, tratamentul fiscal amintit anterior nu se modifica deoarece nu are relevanta la impozitare utilizarea bunurilor de catre salariat, ulterior decontarii de la sociatate.

Prin urmare, ca si metoda de optimizare fiscala, va recomandam sa utilizati procedura sponsorizarii, procedura prin care cheltuielile cu sponsorizarea sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit dar diminueaza plata impozitului pe profit in procentul de 3 la mie din cifra de afaceri, fara a depasi 20% din impozitul pe profit, conform art. 20 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal.

Se necesita intocmirea unui contract de sponsorizare in forma scrisa avand in vedere prevederile din Legea 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificari. Va rugam sa analizati posibilele cazuri particulare privind sponsorizarea persoanelor fizice sau a persoanelor juridice prevazute de aceasta lege.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum tratam fiscal bunurile decontate in cadrul unei societati?":
Rating:

Nota: 3.5 din 3 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine semneaza raportarile contabile la 30 iunie 2021
    • Ordinul nr. 763/2021 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economicia fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 699 din 15 iulie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare in data de 15 iunie, sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2021 se aplica operatorilor economici care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri neta mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro. Acestia au termen limita data...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune extinderea Declaratiei 089. Formularul va fi completat cu ajutorul unui program de asistenta si depus prin mijloace electronice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un nou Proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularului (089) „Declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiei prevazute la art.331 alin.(2) lit.e) pct.2 si/sau art.331 alin.(2) lit.l) pct.2 din Codul fiscal”. Conform referatului de aprobare, Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare stabilea, la art.331 alin.(2)...» citeste mai departe aici

  • Sinteza legislativa. Noutati fiscale aparute in Monitor in perioada 12-16 iulie 2021
    • ANAF a publicat in data de 19 iulie buletinul informativ nr. 22 care prevede actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial al Romaniei in perioada 12 iulie – 16 iulie 2021. Conform materialului, au aparut 4 noutati fiscale, dupa cum urmeaza: 1. Ordinul ministrului finantelor nr. 762/2021 pentru reglementarea unor aspecte contabile (MO nr. 697 din 14 iulie 2021); Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile...» citeste mai departe aici

  • Contabilitate fara stres ori burnout! Solutii moderne aplicabile in contabilitate
    • Viata contabilului roman se imparte intre inainte si dupa 25 ale luni. Cine poate cunoaste mai bine presiunea sub care, clipa de clipa, noi, contabilii, am ajuns sa muncim si sa traim? Pentru ca, cine nu stie? - Copiii nostri sau partenerul de viata “se inteleg” cu noi, contabilii, ori au parte de atentia noastra doar dupa ce am de pus declaratiile lunii... - Concediile? Atunci cand catadicsim sa ne luam cateva zile, avem grija sa le programam dupa depunerea declaratiilor, dupa...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016