Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, avem un salariat de nationalitate straina, rezident fiscal in Romania si salariat al unei companii romanesti cu capital 100% strain, care foloseste un apartament proprietate a societatii la care este angajat ca locuinta de serviciu. Vom vedea daca se poate considera ca este un avantaj salarial in natura aceasta folosinta a locuintei.
Punerea gratuita la dispozitia salaritului a unei locuinte si oricaror alte bunuri sau servicii va genera un avantaj impozabil la nivelul acestuia, potrivit art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal coroborat cu pct. 12 alin. (3) lit. f) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol din Codul fiscal. In acest sens, contravaloarea folosintei unei locuinte in scop personal si a cheltuielilor conexe de intretinere, cum sunt cele privind consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele asemenea, cu exceptia celor prevazute in mod expres la art. 76 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, reprezinta avantaje care se iau in calcul la stabilirea venitului impozabil din salarii.
Potrivit art. 76 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit, "contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau a locuintei din incinta unitatii ori caminului militar de garnizoana si de unitate, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensatia lunara pentru chirie pentru personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si compensarea diferentei de chirie, suportata de persoana fizica, conform legilor speciale".
De asemenea, in aplicarea prevederilor art. 76 alin. (4) lit. d) prin locuinte acordate ca urmare a specificitatii activitatii se intelege acele locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara in locuri izolate, precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice, sau in conditiile in care este solicitata prezenta permanenta pentru supravegherea unor instalatii, utilaje si altele asemenea.
Locuinta de serviciu este definita ca fiind spatiul destinat angajatilor agentilor economici, acordata in conditiile contractului de munca, astfel cum este definita si de Legea locuintei nr. 114/1996, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit art. 2 lit. d) din Legea 114/1996, termenul "locuinta de serviciu" utilizat in cuprinsul legii desemneaza locuinta destinata functionarilor publici, angajatilor unor institutii sau agenti economici, acordata in conditiile contractului de munca, potrivit prevederilor legale. Locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul angajatorului si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.
Pentru a indeplini conditiile de locuinta de serviciu, imobilul pus la dispozitie, trebuie sa faca parte din patrimoniul angajatorului, acordarea sa fie cuprinsa in prevederile contractului individual de munca, repartizarea sa aiba la baza o repartitie de serviciu, sa fie situat in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare. Potrivit art. 29 alin. (2) din Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, conditiile de administrare si de inchiriere a acestor locuinte se vor stabili de catre conducerile agentilor economici sau ale institutiilor detinatoare, cu respectarea prevederilor legale.
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Cartea Verde a Contabilitatii
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Impunerea drepturilor de autor si companie straina. Care sunt obligatiile fiscale?Certificate de rezidenta fiscala 2020 pentru Google si FacebookCodul Fiscal a fost modificat recent de OG 8/2021. Prevederi aduse Contributiilor Sociale ObligatoriiContributii sociale obligatorii. Cum procedam pentru salarii platite din strainatate?NU mai este relevant anul in care au fost distribuite dividendele. Impozitul se va plati pana pe 25 ianuarieUltimele articole
Modificari fiscale 2024: Finantele propun noi modificari asupra impozitului pe profit, impozitului micro, TVA, dar si pentru taxele salarialeCesiune parti sociale. 3 studii de caz utile contribuabililorTermenul pentru depunerea declaratiilor 392A, 392B si 393 ar putea fi amanat pana in 2024Declaratia Unica in 2023: termen limita de depunere, modalitati de transmitere si cum se completeaza declaratiaDeclaratia 112 in 2022. Finantele MODIFICA formularul si aplica noi instructiuni de completareArticole similare
Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!Ce stimulente vor fi oferite pentru angajarea somerilor de la 1 ianuarie 2018Noutati Legislatie Fiscala 16 - 20 martie 2009Chirie si utilitati suportate de angajator pentru salariat. Care va fi regimul fiscal?Mai multe beneficii pentru firmele care angajeaza, dar si pentru somerii de lunga durata. Noile masuri propuse de GuvernUltimele articole
Modificari Guvern: prima de activare si prima de instalare pentru noi categorii de salariatiAchizitie imobil pe firma. Care va fi regimul TVA si al amortizarii?Deductibilitate cheltuielilor privind cazarea si masaDeductibilitatea cheltuielii cu chiria la calculul profitului impozabilStudiu de caz: Codul fiscal - Materialele de constructieArticole similare
Nou Ordin: Raportarea situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritorialeCategorii de entitati raportoare. Limitele pentru microintreprinderiAnaliza zilei cu Irina Dumitrescu: O noua zi libera pentru SALARIATIFirme care deconteaza transportul SALARIATIlor. Sumele intra in plafonul de 33% pentru venituri neimpozabile?SAF-T: Cum trebuie completata D406 in cazul achizitiilor pe baza de bon fiscal?Ultimele articole
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutFirmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euroIncepand cu exercitiul financiar al anului 2024 se aplica noi criterii de marime pentru firmeIncepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatiiArticole similare
Impozitul pe veniturile obtinute din chirii va creste din 2023! Ar putea fi introdusa si obligatia transmiterii contractului de inchiriere la ANAFPFA cu obiect de activitate inchiriere imobile. Amortizarea cladirilor apartinand persoanei fiziceDeclaratia 101 privind impozitul pe profit a fost ACTUALIZATAAtentie: La 25 mai 2016 e termenul pentru declaratia privind impozitul pe constructii si pentru prima transa de plataDepunerea declaratiei 112. Perioada fiscala de raportareUltimele articole
Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutMicrointreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Articole similare
Abonamentele acordate salariatilor pentru transportul in comun. Sunt considerate AVANTAJE IN NATURA?Decontare cheltuieli de cazare pentru salariati. Cum procedam corect?AVANTAJE IN NATURA. Ce impozite se retin si ce alte obligatii fiscale apar?AVANTAJE IN NATURA administrator. Ce tratament fiscal aplicam conform OUG nr. 24?Impozitul pe profitUltimele articole
Firme care organizeaza petreceri de Craciun. Care este tratamentul fiscal in acest caz?Ce sunt cheltuielile sociale si ce trebuie sa stie companiile despre aceste tipuri de cheltuieliDeclaratia 112 in 2023: AVANTAJE IN NATURA si/sau venituri neimpozabile care se declara in formularStrategii istete si perfect legale pentru a plati taxe si impozite MINIME!Avantaje acordate salariatilor pe perioada suspendarii contractelor individuale de muncaSfaturi de la experti
Inregsitrare in Romania contracte de munca incheiate in Franta
Intrebare: Am contractat o firma din Germania care sa se ocupe de: Inregistrarea societatii noastre in scopuri de impozitare pe salarii si asigurari sociale in Germania; Gestionarea angajatilor nostri (cetateni germani cu contract de munca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele informatii: 1. Avem gestiune cantitativ-valorica, receptii de materiale in modulul de gestiune din ERP (bucati cu bucati). In aceasta situatie, in sectiunea "Products" din cadrul SAF-T, daca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA