Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Punerea gratuita la dispozitia salaritului a unei locuinte. Care sunt implicatiile fiscale?

15-Nov-2016
6998

In analiza de mai jos, avem un salariat de nationalitate straina, rezident fiscal in Romania si salariat al unei companii romanesti cu capital 100% strain, care foloseste un apartament proprietate a societatii la care este angajat ca locuinta de serviciu. Vom vedea daca se poate considera ca este un avantaj salarial in natura aceasta folosinta a locuintei.

Punerea gratuita la dispozitia salaritului a unei locuinte si oricaror alte bunuri sau servicii va genera un avantaj impozabil la nivelul acestuia, potrivit art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal coroborat cu pct. 12 alin. (3) lit. f) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol din Codul fiscal. In acest sens, contravaloarea folosintei unei locuinte in scop personal si a cheltuielilor conexe de intretinere, cum sunt cele privind consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele asemenea, cu exceptia celor prevazute in mod expres la art. 76 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, reprezinta avantaje care se iau in calcul la stabilirea venitului impozabil din salarii.

Potrivit art. 76 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit, "contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau a locuintei din incinta unitatii ori caminului militar de garnizoana si de unitate, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensatia lunara pentru chirie pentru personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si compensarea diferentei de chirie, suportata de persoana fizica, conform legilor speciale".

De asemenea, in aplicarea prevederilor art. 76 alin. (4) lit. d) prin locuinte acordate ca urmare a specificitatii activitatii se intelege acele locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara in locuri izolate, precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice, sau in conditiile in care este solicitata prezenta permanenta pentru supravegherea unor instalatii, utilaje si altele asemenea.

Locuinta de serviciu este definita ca fiind spatiul destinat angajatilor agentilor economici, acordata in conditiile contractului de munca, astfel cum este definita si de Legea locuintei nr. 114/1996, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit art. 2 lit. d) din Legea 114/1996, termenul "locuinta de serviciu" utilizat in cuprinsul legii desemneaza locuinta destinata functionarilor publici, angajatilor unor institutii sau agenti economici, acordata in conditiile contractului de munca, potrivit prevederilor legale. Locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul angajatorului si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.

Pentru a indeplini conditiile de locuinta de serviciu, imobilul pus la dispozitie, trebuie sa faca parte din patrimoniul angajatorului, acordarea sa fie cuprinsa in prevederile contractului individual de munca, repartizarea sa aiba la baza o repartitie de serviciu, sa fie situat in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare. Potrivit art. 29 alin. (2) din Normele metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei nr. 114/1996, conditiile de administrare si de inchiriere a acestor locuinte se vor stabili de catre conducerile agentilor economici sau ale institutiilor detinatoare, cu respectarea prevederilor legale.


Asadar, din punct de vedere fiscal, pentru a putea incadra contravaloarea folosintei unei locuinte drept venit neimpozabil, relevant este punerea acesteia la dispozitia salariatului pe baza unei repartitii de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate. In concluzie, in masura in care nu pot fi indeplinite conditiile exprese prevazute de art. 76 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, asigurarea cazarii salariatilor de catre angajator va genera un avantaj impozabil pentru acestia, potrivit art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal coroborat cu pct. 12 alin. (3) lit. f) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (3) din Codul fiscal.

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016