Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Transport decontat de angajator. Cum incadram la cheltuieli sociale?

18-Iun-2014
4249
In analiza de azi, subiectul principal il reprezinta o societate care doreste sa asigure transportul la si de la locul de munca pentru salariati (naveta) cu mijloacele de transport personale ale salariatilor pentru care acestia achizitioneaza carburant pe bonuri fiscale de la statiile Peco.

Se va stabili in ce masura, tinand cont de aspectele prezentate mai sus, naveta poate fi considerata cheltuiala sociala (2% din fondul de salarii) sau cheltuiala cu combustibilul.

Potrivit prevederilor art. 21 alin 3 lit. c ) din Codul fiscal, in categoria cheltuielilor sociale, intra cu prioritate, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru inmormantare, ajutoarele pentru boli grave sau incurabile si protezele, precum si cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor activitati ori unitati aflate in administrarea contribuabililor: gradinite, crese, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti, pentru scolile pe care le au sub patronaj, precum si alte cheltuieli efectuate in baza contractului colectiv de munca.

In cadrul acestei limite, pot fi deduse si cheltuielile reprezentand: tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, cadouri in bani sau in natura oferite copiilor minori si salariatilor, cadouri in bani sau in natura acordate salariatelor, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si pentru membrii de familie ai acestora, ajutoare pentru salariatii care au suferit pierderi in gospodarie si contributia la fondurile de interventie ale asociatiei profesionale a minerilor, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament.

Avand in vedere aceste prevederi legale, rezulta faptul ca aceste cheltuieli cu transportul la si de la locul de munca pentru salariati nu reprezinta cheltuieli sociale.
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Insa pentru societate, din punctul de vedere al impozitului pe profit, cheltuielile cu deplasarea salariatilor la si de la locul de munca este deductibila fiscal in temeiul art. 21 alin. (1) din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct. 23 litera f) din Normele metodologice date in aplicarea articolului 21.

Un autovehicul este utilizat in scop economic atunci cand este folosit pentru transportul salariatilor la si de la locul de munca datorita existentei unor dificultati evidente in folosirea altor mijloace de transport adecvate, cum ar fi lipsa mijloacelor de transport in comun, decalajul orarului mijloacelor de transport in comun fata de programul de lucru al persoanei impozabile, asa cum se prevede la pct. 45^1 alin. (3) din Normele metodologice date in aplicarea Titlului VI din Codul fiscal.

Prin urmare, daca nu exista acele dificultati evidente in folosirea altor mijloace de transport, atunci nu poate fi decontata nicio cheltuiala cu combustibilul, inclusiv TVA aferenta pentru deplasarea la si de la locul de munca, nici macar in limita de 50% prevazuta de art. 21 alin. (4) lit. t) si art. 145^1 alin. (1) din Codul fiscal.

Daca exista dificultati evidente in folosirea altor mijloace de transport, atunci utilizarea autoturismelor este considerata in scop economic, insa neputand fi vorba de o utilizare exclusiva in scopurile economice ale societatii deducerea este de 50% pentru combustibilul prezentat la decontare.

Documentatia trebuie sa cuprinda decizia conducerii societatii de a asigura transportul salariatilor la si de la locul de munca, contractele de comodat incheiate de societate cu salariatii respectivi, deconturi justificative insotite de bonurile fiscale de combusitibili care trebuie sa contina codul de inregistrare in scop de TVA al societatii beneficiare.

Valoarea decontata poate fi o suma fixa stabilita prin decizia conducerii, cu conditia ca ea sa fie justificata cu documentatia anterior precizata si sa nu depaseasca 50% din valoarea bonurilor fiscale prezentate la decontare.

Prin urmare se pot suporta de catre angajator cheltuielile cu transportul salariatilor la si de la locul de munca insa cheltuiala pentru un salariat trebuie sa fie cel mult egala de exemplu cu echivalentul unui bilet / abonament emis de RATB pentru distanta respectiva parcursa de salariat. Suma care depaseste contravaloarea abonamentului va fi considerata avantaj de natura salariala.

Potrivit art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal nu sunt considerate venituri salariale impozabile contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului. Daca societatea plateste o suma fixa pentru toti salariatii in alte conditii decat cele aratate, atunci sumele platite sunt considerate avantaje in natura impozabile in temeiul art. 55 alin. (2) lit. k din Codul fiscal.



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Transport decontat de angajator. Cum incadram la cheltuieli sociale?":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.