Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Reglementari de baza cu privire la activitatea prestata de zilieri

29-Iun-2011
3833
Activitatea prestata de zilieri, cuprinsa in obiectul de activitate al unei firme, poate da nastere uneori unor demersuri legislative destul de complicate, atat in ceea ce priveste intocmirea documentelor necesare, cat si cu privire la desfasurarea activitatilor respective in deplina legalitate.

In ceea ce priveste activitatea prestata de zilieri, legea mentioneaza ca zilier este orice persoana fizica ce are capacitate de munca si care desfasoara activitati necalificate, cu caracter ocazional, pentru un beneficiar. Este precizat si faptul ca aceste activitati cu caracter ocazional pot fi desfasurate de persoanele fizice, cetateni romani sau straini, in conditiile legii. Aceste informatii sunt reglementate prin Legea 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri.

Art. 11 din lege identifica drept domenii ale acestor activitati cu caracter ocazional urmatoarele segmente: agricultura, vanatoare si pescuit, silvicultura, exclusiv exploatari forestiere, piscicultura si acvacultura, pomicultura si viticultura, apicultura, zootehnie, spectacole, productii cinematografice si audiovizuale, publicitate, activitati cu caracter cultural, manipulari de marfuri, activitati de intretinere si curatenie. Se mentioneaza ca zilierii pot desfasura activitati numai in aceste domenii.

In ceea ce priveste durata activitatii ocazionale, legea prevede o durata de minimum o zi, corespunzatoare cu 8 ore de munca. In plus, durata zilnica de executare a activitatii unui zilier nu poate depasi 12 ore, respectiv 6 ore in cazul zilierilor minori care au capacitate de munca.

De retinut si faptul ca niciun zilier nu poate presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada mai lunga de 90 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic. In plus, beneficiarul nu poate angaja zilieri sa desfasoare activitatea in beneficiul unui tert. Tot beneficiarul este obligat sa infiinteze un registru de evidenta a zilierilor, completat si inregistrat zilnic, cu exceptia perioadelor in care nu se apeleaza la serviciile zilierilor.


Tot beneficiarul va trebui sa inainteze lunar, pana la data de 5 a fiecarei luni, un extras al Registrului de evidenta a zilierilor, catre inspectorul teritorial de munca. Beneficiarul mai este obligat sa asigure instruirea si informarea zilierului cu privire la activitatea pe care urmeaza sa o desfasoare, precum si cu privire la riscurile si pericolele la care poate fi expus in exercitarea activitatii in cauza.

Zilierul va primi remuneratia convenita la sfarsitul fiecarei zile de lucru. Plata impozitului datorat pentru activitatea prestata de zilier revine tot beneficiarului. Cuantumul impozitului este de 16% calculat la remuneratia bruta si se vireaza in conformitate cu prevederile art. 58 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Activitatea desfasurata in aceste conditii nu confera zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de pensii, sistemul asigurarilor sociale pentru somaj si nici in sistemul de asigurari sociale de sanatate. Pentru veniturile realizate din activitatea prestata de zilieri nu se datoreaza contributiile sociale obligatorii nici de catre zilier, nici de catre beneficiar.

Activitatea desfasurata in temeiul Legii 52/2011 nu se desfasoara in temeiul Codului muncii, nu se incheie contract de munca si nici nu exista un carnet de munca al zilierului. In situatia in care activitatea prestata nu indeplineste conditiile exercitarii unor activitati cu caracter ocazional pentru desfasurarea activitatilor cu caracter sezonier se vor incheia contracte de munca pe durata determinata.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016