Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Taxarea inversa se aplica pentru noi operatiuni din 2016

23-Sep-2015
6669

Incepand din 2016, odata cu noul Cod fiscal, lista operatiunilor pentru care se aplica masurile de simplificare in domeniul TVA va fi extinsa de la sase la opt.



Recomandam si Din 2016 se aplica taxare inversa pentru 3 noi categorii de bunuri!

 De la 1 ianuarie 2016, se adauga pe lista operatiunilor pentru care se aplica masurile de simplificare si:

livrarea de cladiri, parti de cladire si terenurile de orice fel în regim de taxare;
livrarile de telefoane mobile, dispozitive cu circuite integrate, tablete PC, laptopuri, console de jocuri, definite si livrate conform conditiilor specific prevazute de lege si efectuate pana la data de 31 decembrie 2018 inclusiv.


Astfel, in total, opt tipuri de operatiuni vor beneficia de taxare inversa. Vi le reamintim si pe celelalte sase, pentru care se aplica in momentul de fata masurile de simplificare in domeniul TVA, si care se pastreaza si anul viitor:

livrarile din sectorul comercializarii cerealelor si plantelor tehnice (grau, secara, orz, porumb, soia, rapita, floarea-soarelui si sfecla de zahar) - expira la 31 mai 2014;
livrarea de deseuri si materii prime secundare rezultate din valorificarea acestora;
livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase;
transferul de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, precum si transferul altor unitati care pot fi utilizate de operatori in conformitate cu aceeasi directiva;
livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila - expira la 31 decembrie 2018
transferul de certificate verzi - expira la 31 decembrie 2018.


Cum se aplica masurile de simplificare


Codul fiscal stabileste ca taxarea inversa se aplica numai pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii in interiorul tarii, atata timp cat si furnizorul, si beneficiarul sunt inregistrati in scopuri de TVA. Prin aplicarea taxarii inverse, furnizorul nu mai factureaza cu TVA catre clientul sau, iar clientul inscrie taxa aferenta achizitiei in decontul de TVA ca taxa colectata si taxa deductibila, fara a mai solicita rambursari de TVA.

Reglementarile legale stabilesc ca, pe facturile emise pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii pentru care se aplica masurile de simplificare, furnizorii/prestatorii nu vor inscrie taxa colectata aferenta.

Beneficiarii vor determina taxa aferenta, care se va evidentia in decontul de TVA atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila.

In cazul livrarilor de bunuri pentru care se aplica masurile de simplificare, inclusiv pentru avansurile incasate, furnizorii emit facturi fara taxa si inscriu in aceste facturi o mentiune referitoare la faptul ca au aplicat taxarea inversa. Taxa se calculeaza de catre beneficiar si se inscrie in facturi si in jurnalul pentru cumparari, fiind preluata atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa. Din punct de vedere contabil, beneficiarul va efectua in cursul perioadei fiscale inregistrarea 4426 = 4427 cu suma taxei aferente.

Inregistrarea taxei de catre cumparator, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa este denumita autolichidarea taxei pe valoarea adaugata. Colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator.

Ce se intampla daca nu aplici taxarea inversa?

In cazul in care un operator economic nu aplica masurile de simplificare obligatorii, desi ar trebui, organele de inspectie fiscala vor dispune masuri pentru a-l obliga sa corecteze operatiunile si sa aplice taxarea inversa.

Directia Generala a Finantelor Publice Valcea explica intr-o informare din 2013 ca, in cadrul inspectiei fiscale la beneficiarii operatiunilor, organele de inspectie fiscala vor avea in vedere ca beneficiarul avea obligatia sa colecteze TVA la momentul exigibilitatii operatiunii, concomitent cu exercitarea dreptului de deducere.

Totusi regula admite si o exceptie care permite aplicarea regimului normal de taxare, insa numai daca daca la data constatarii de catre organele de inspectie fiscala a neaplicarii taxarii inverse, furnizorii/prestatorii si/sau beneficiarii se afla in situatia de insolventa, de insolvabilitate, precum si in situatii in care masurile de simplificare nu pot fi aplicate concomitent si la furnizor/prestator si la beneficiar deoarece cel putin unul dintre acestia se afla este in inactivitate, este in proces de radiere sau are codul de TVA anulat.

In aceasta situatie regimul normal de taxare ramane valabil aplicat daca sunt indeplinite cumulativ doua conditii:

nu s-au produs consecinte fiscal-bugetare negative la furnizori/prestatori si/sau la beneficiari ca urmare a aplicarii regimului normal de taxare;
aplicarea taxarii inverse la furnizori/prestatori si/sau la beneficiari poate genera consecinte fiscal-bugetare negative.

Sursa: www.portalcontabilitate.ro

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici