Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Trecerea la impunerea pe veniturile microintreprinderilor de catre asociatii si fundatii

14-Mar-2013
5585
In contextul schimbarilor recente referitoare la impozitul de 3% pentru microintreprinderi, precizam ca fundatiile si asociatiile nu trec la micro 3%.

O prima explicatie este urmatoarea:
La art. 15 alin. (3) ultima teza din codul fiscal se precizeaza:
"Organizatiile prevazute in prezentul alineat datoreaza impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decit cele prevazute la alin. (2) {scutite - nota noastra} sau in prezentul alineat, impozit calculat prin aplicarea cotei prevazute la art. 17 alin. (1) sau art. 18, dupa caz."
In normele date pentru aplicarea acestui alineat, la punctul 8, este prezentata metodologia de calcul pentru impozitul pe profit.
Asociatiile si fundatiile, chiar si pentru activitatea economica, au facilitatea de a nu plati impozit pe profit daca realizeaza venituri din activitati economice de pina la 15.000 euro, dar nu mai mult de 10% din veniturile scutie.
 
Pe de alta parte, la definitia microintreprinderii, in sens fiscal, la art. 112^1 sint prezentate trei conditii care trebuie indeplinite cumulativ:


"a) realizeaza venituri, altele decat cele prevazute la art. 112^2 alin. (6);
b) *** Abrogat;
c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 65.000 euro;
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decit statul si autoritatile locale."

La litera a) se mentioneaza ca persoana juridica trebuie sa realizeze venituri, or asociatiile si fundatiile realizeaza, in total, doua tipuri de venituri: scutie (din activitatea non profit) si economice, iar firmele (societatile) realizeaza numai venituri economice.
La litera c) se mentioneaza un prag maxim de venituri - fara a se specifica "din activitatea economica" si / sau "scutita".


La litera d) se face referire la "capital social", iar asociatiile si fundatiile nu au capital social.

Mai mult decit atit, in normele date pentru art. 112^7 din codul fiscal , la punctul 14, se precizeaza baza asupra careia se va aplica 3%, respectiv "totalul veniturilor trimestriale care sunt inregistrate in creditul conturilor din clasa a 7-a «Conturi de venituri»", or, asa cum am mai arata mai sus, asociatiile si fundatiile, in clasa 7, inregistreaza atit venituri scutite, cit si venituri economice, iar in explicatia citata nu se face diferenta intre veniturile scutite si cele economice si nu ar fi corect sa se aplice si sa se plateasca impozit 3% si pe veniturile scutite (din activitatea non profit).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici