Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din dividende. Cum procedam din punct de vedere fiscal?

29-Ian-2014
3078
Plata in dividende tine cont de o serie intreaga de prevederi care implica si unele aspecte din Legea societatilor. Conform hotararii AGA, profitul contabil al anilor 2011 si 2012, in total 77.340,04 lei, a fost repartizat in totalitate la "Alte rezerve" cont 1068.

In cazul in care in 2014 asociatii vor sa ia dividende din cei 77.340,04 lei, vom vedea daca se poate reveni asupra celor doua hotarari AGA precedente (pentru 2011 si 2012), precum si care vor fi consecintele fiscale in acest caz.

Potrivit art. 67 din Legea societatilor nr. 31/1990 o data determinat profitul in conditiile reglementarilor contabile va putea avea loc plata de dvidende in conditiile stabilite in mod suveran de catre adunarea generala. In aceste conditii adunarea generala va putea decide cuantumul dividendelor acordate si termenul la care acestea se platesca, dar poate stabili si nerepartizare cu titlu de dvidende a unor sume in vederea utilizarii de catre societate si in perspectiva unor distribuiri ulterioare.

Aceasta paleta de optiuni nu este limitata in timp, la un exercitiu financiar ci se poate intinde oricat, dreptul asociatilor sau actionarilor de a decide pe viitor acordarea de dvidende din profitul nerepartizat nefiind afectat nici macar de termenul de prescriptie.

In sensul celor de mai sus se plaseaza si prevederile contabile cuprinse in OMFP nr. 3055/2009 care la pct. 248 alin. (5) subliniaza ca profitul contabil ramas dupa repartizarea catre rezerve se preia la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale in contul 117 „Rezultatul reportat”, de unde urmeaza a fi repartizat pe celelalte destinatii hotarate de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale.


De altfel si din punct de vedere fiscal, solutia posibilitatii distribuirii in anii urmatori a profitului inregistrat anterior are o confirmare legala prin stabilirea obligatiei de plata a impozitului pe dividende numai pentru dividendele distribuite si nu pentru intregul profit inregistrat. De asemenea, s-a statuat in perioada anterioara ca regimul aplicat veniturilor din dividende este cel aferent legislatiei aplicabile la data platii si nu de la data exercitiului financiar in care a fost inregistrat rezultatul.

In concluzie, profitul anilor 2011 și 2012 va putea fi repartizat de catre adunarea generala atat in anul 2014 cat si in anii urmatori, dispozitiile legale aplicabile neimpunand restrictii in acest sens.

Cota de impozit in cazul veniturilor realizate de catre asociatii persoane fizice este stabilita de art. 67 alin. (1) din Codul fiscal potrivit caruia veniturile sub forma de dividende, se impun cu o cota de 16% din suma acestora, obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revenind persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor catre actionari sau asociati.

Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie

    • Casarea mijloacelor fixe reprezinta procesul prin care activele imobilizate sunt scoase din functiune si eliminate din evidenta contabila a unei entitati deoarece sunt uzate fizic sau moral si devin nefunctionale sau inutilizabile din punct de vedere economic. Casarea se efectueaza pe baza unor documente justificative si respectand reglementarile legale in vigoare. In acest articol vom discuta despre procedura de casare a mijloacelor fixe si vom prezenta monografiile contabile aferente acestei...» citeste mai departe aici

  • Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie

    • Reactivarea unei firme inactive este un proces esential pentru reluarea activitatii economice si recastigarea drepturilor fiscale pierdute. Fie ca inactivitatea a fost cauzata de neconformitati fiscale sau de o suspendare voluntara a activitatii, este important ca antreprenorii sa inteleaga pasii necesari pentru repunerea firmei in legalitate. In acest articol, vom detalia procedura de reactivare a unei firme inactive, reglementarile cheie prevazute de legislatia fiscala si conditiile pe care...» citeste mai departe aici

  • [INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2025. Ce tip de firma este mai avantajos?

    • Atunci cand vrei sa iti deschizi o firma in Romania, trebuie sa te gandesti bine, mai inainte, la forma juridica pe care o vei adopta. Cele mai multe persoane se indreapta catre PFA sau SRL. Iar in acest articol vom vedea care sunt avantajele si dezavantajele acestor forme juridice, dar si o comparatie intre cele doua cu privire la urmatoarele aspecte: costurile de infiintare si administrare, responsabilitatile juridice, regimul fiscal, flexibilitatea activitatilor, dar si impactul asupra...» citeste mai departe aici

  • D112. Va fi utilizat un NOU model de formular din luna martie 2025, conform Ordinului 299/2025

    • Prin Ordinul Comun nr. 299/455/435/729/2025, din 4 martie 2025, s-a legiferat noul model al declaratie 112, obligatoriu incepand cu declararea veniturilor aferente lunii martie 2025. Astfel, incepand cu declararea veniturilor lunii martie 2025, va fi folosit noul model al declaratiei 112.» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Opinia specialistului cu privire la 2 situatii de raportare a stocurilor in SAF-T

    • Pentru modernizarea si eficientizarea controalelor fiscale autoritatile din Romania au implementat sistemul SAF-T. Chiar daca este utilizat deja de ceva timp, inca exista neclaritati cu privire la raportarea corecta si completa a stocurilor, mai ales in situatii complexe, cum ar fi cele care implica contracte internationale de tip "manufacturing toll" sau perioade tranzitorii in care stocurile sunt transferate intre entitati. In acest articol, vom vedea opinia specialistului cu privire la doua...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016