Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Amortizare fiscala. Cum procedam in cazul unei operatiuni de modernizare cladire?

23-Iul-2014
4032
Lucrarile de modernizare pentru cladiri se supun unu regim contabil si fiscal distinct. Speram ca urmatoarele informatii va vor servi in mai multe cazuri, astfel ca dam ca exemplu concret o firma care a achizitionat o cladire in anul 2004 a carei valoare a fost 412.000 lei.

S-au efectuat modernizari ale acesteia in perioada 2004 - 01.12.2012, astfel incat valoarea cladirii la 01.12.2012 a fost de 1.130.000 lei, iar amortizarea ei in suma de 80.000 lei.

La 31.12.2012 cladirea se reevalueaza avand o valoare reevaluata de 932.700 lei, suferind astfel o descrestere de valoare, metoda folosita fiind cea de anulare a amortizarii.

Se va vedea care este valorea amortizarii fiscale si a celei contabile incepand cu 01.01.2013.

Amortizarea contabila este amortizarea calculata conform procedurilor contabile aprobate de conducerea societatii, cu respectarea prevederilor legale in vigoare , respectiv Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale republicata si OMFP nr. 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.

Amortizarea fiscala reprezinta amortizarea deductibila din punct de vedere fiscal la calculul profitului impozabil si este reglementata de art. 24 din Codul Fiscal.

Din cele expuse intelegem ca la data de 01.12.2012 au fost finalizate o serie de lucrari de modernizare efectuate asupra cladirii achizitionate in 2004. Din punct de vedere contabil, cheltuielile cu lucrarile de reparatii, modernizari,etc. efectuate potrivit conditiilor tehnice de exploatare a activelor respective, care au ca rezultat imbunatatirea parametrilor tehnici sau sunt indispensabile, la intervale regulate, pentru a asigura continuarea exploatarii activelor la parametrii normali se includ in valoarea activului respectiv. Astfel, la data finalizarii modernizarii, valoarea contabila a cladirii era de 1.130.000 lei (valoare ce inlocuieste costul istoric), amortizarea calculata si inregistrata - 80.000 lei, valoare contabila neta 1.050.000 lei.

In cazul in care nu ar fi avut loc si reeavaluarea atunci existau 2 posibilitati in privinta calculului amortizarii, in functie de politicile contabile aplicabile la nivel de unitate:

a) recuperarea valorii de 1.130.000 lei pe perioada ramasa (de exemplu, daca cladirea a avut - la data darii in folosinta, 2004, o durata de utilizare de 48 ani, atunci in decembrie 2012 durata de utilizare ramasa era de 40 de ani);

b) prelungirea duratei de amortizare cu 10%, astel incat recuperarea valorii s-ar fi facut in 44 de ani.
Deoarece in decembrie 2012 s-a procedat si la o reevaluare prin care se inregistreaza o descrestere de valoare, aceasta valoare (932.700 lei) va fi noua valoare la care se va calcula amortizarea contabila.

Astfel, incepand cu ianuarie 2013, amortizarea contabila calculata si inregistrata in evidentele contabile va fi de 932.700 lei /durata de utilizare ramasa (40 de ani in cazul nostru. Am considerat ca s-a ales varianta a).

Din punct de vedere fiscal, speta este reglementata de art. 24 alin. 15 si de art. 7 alin. 1 lit. c) din Codul Fiscal, precum si de Normele Metodologice date in aplicarea art. 15 (partea 71^5 din norme).

Astfel, in cazul in care se efectueaza reevaluari ale mijloacelor fixe amortizabile care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie/de productie, valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie/ de productie.

Pentru mijloace fixe amortizabile valoarea fiscala reprezinta costul de achizitie, de productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz. In valoarea fiscala se includ si reevaluarile contabile efectuate potrivit legii. In cazul in care se efectueaza reevaluari ale mijloacelor fixe amortizabile care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie, de productie sau al valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz, valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie, de productie sau a valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz.

Prin urmare, in situatia scaderii prin reevaluare a valorii mijlocului fix amortizabil sub costul sau istoric, amortizarea deductibila din punct de vedere fiscal ramane cea calculata la costul istoric. In cazul dvs. (nu prezentati date suficiente astfel ca ne vom folosi de exemplul de mai sus), amortizarea fiscala se va calcula prin raportarea valorii la cost istoric ramasa neamortizata la durata de utilizare ramasa: (1.130.000 - 80.000)/40 ani (in exemplul nostru). Desigur, dvs. veti lua in calcul durata de utilizare ramasa conform datelor specifice din evidentele proprii.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amortizare fiscala. Cum procedam in cazul unei operatiuni de modernizare cladire?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Proiect de Ordin MFP: Modificari si completari aduse legislatiei contabile
    • Potrivit unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica, marti, 16 octombrie, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), se propun o serie de masuri privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Proiectul de Ordin si Reperatul de aprobare au fost publicate pe site-ul Ministerului si se afla in dezbatere publica pentru 10 zile calendaristice. Mai jos veti regasi cele mai importante modificari aduse planurilor de conturi, amortizarii, raportarii nefinanciare, tratamentului...» citeste mai departe aici

  • Venituri din activitati independente: Pragul pentru calcularea CAS si CASS se modifica de la 1 ianuarie 2019
    • Odata cu modificarea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, va creste si pragul pentru calcularea CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente. In Codul Fiscal, Cap. II - Venituri din activitati independente (art. 67 - art. 75), la art. 67, veniturile independente sunt definite astfel: “(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizari acordate de societate platitoare de impozit pe profit. Tratament fiscal
    • Care este tratamentul fiscal care se aplica in cazul sponsorizarii acordate de o societate platitoare de impozit pe profit? Asadar, specialistii nostri ne vor arata daca sponsorizarea este deductibila din impozitul pe profit, in situatia in care o societate romaneasca, platitoare de impozit pe profit, acorda in baza unui contract de sponsorizare o suma lunara de 400 lei catre Ambasada Bulgariei din Romania in vederea sustinerii activitatilor din domeniul educatiei, respectiv intretinerea unei...» citeste mai departe aici

  • APAPR: Din cauza nerespectarii legii, romanii au in conturile pentru Pilonul II sume mai mici cu 17,8%
    • Din cauza nerespectarii Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, romanii au sume cu 17,8% mai mici in contul lor personal de Pilon II. De altfel, impactul la nivelul Pilonului II, tradus prin contributii nevirate, este de 1,9 miliarde de euro, dupa cum arata directorul general al fondului BCR Pensii si presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), Radu Craciun. Prezent la o conferinta de specialitate, presedintele APAPR a subliniat ca...» citeste mai departe aici

  • Programul Start-up Nation, modificat! Ministerul pentru IMM renunta la regula: primul venit, primul servit!
    • Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA) a publicat, marti, 16 octombrie, noua versiune a programului Start-Up Nation 2018. Versiunea actualizata a proiectului Ordonantei de Urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta nr. 10/2017 pentru stimularea infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlocii, act normativ care se afla in dezbatere publica incepand cu data de 1 octombrie 2018 a suferit modificari ca urmare a sugestiilor primite de la...» citeste mai departe aici

  • Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a organizat, miercuri – 17 octombrie, o noua sesiune de asistenta online, pe tema "Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale". Specialistii ANAF au stat la dispozitia contribuabililor pentru a le oferi asistenta in ceea ce priveste aceasta tema. Iata unele dintre intrebarile care si-au gasit raspuns de la specialistii ANAF. Intrebare contribuabil “Buna dimineata. Pot sa vad online daca am obligatii de plata? Multumesc anticipat!”,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016