Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Amortizare fiscala. Cum procedam in cazul unei operatiuni de modernizare cladire?

23-Iul-2014
2757
Lucrarile de modernizare pentru cladiri se supun unu regim contabil si fiscal distinct. Speram ca urmatoarele informatii va vor servi in mai multe cazuri, astfel ca dam ca exemplu concret o firma care a achizitionat o cladire in anul 2004 a carei valoare a fost 412.000 lei.

S-au efectuat modernizari ale acesteia in perioada 2004 - 01.12.2012, astfel incat valoarea cladirii la 01.12.2012 a fost de 1.130.000 lei, iar amortizarea ei in suma de 80.000 lei.

La 31.12.2012 cladirea se reevalueaza avand o valoare reevaluata de 932.700 lei, suferind astfel o descrestere de valoare, metoda folosita fiind cea de anulare a amortizarii.

Se va vedea care este valorea amortizarii fiscale si a celei contabile incepand cu 01.01.2013.

Amortizarea contabila este amortizarea calculata conform procedurilor contabile aprobate de conducerea societatii, cu respectarea prevederilor legale in vigoare , respectiv Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale republicata si OMFP nr. 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii


Amortizarea fiscala reprezinta amortizarea deductibila din punct de vedere fiscal la calculul profitului impozabil si este reglementata de art. 24 din Codul Fiscal.

Din cele expuse intelegem ca la data de 01.12.2012 au fost finalizate o serie de lucrari de modernizare efectuate asupra cladirii achizitionate in 2004. Din punct de vedere contabil, cheltuielile cu lucrarile de reparatii, modernizari,etc. efectuate potrivit conditiilor tehnice de exploatare a activelor respective, care au ca rezultat imbunatatirea parametrilor tehnici sau sunt indispensabile, la intervale regulate, pentru a asigura continuarea exploatarii activelor la parametrii normali se includ in valoarea activului respectiv. Astfel, la data finalizarii modernizarii, valoarea contabila a cladirii era de 1.130.000 lei (valoare ce inlocuieste costul istoric), amortizarea calculata si inregistrata - 80.000 lei, valoare contabila neta 1.050.000 lei.

In cazul in care nu ar fi avut loc si reeavaluarea atunci existau 2 posibilitati in privinta calculului amortizarii, in functie de politicile contabile aplicabile la nivel de unitate:

a) recuperarea valorii de 1.130.000 lei pe perioada ramasa (de exemplu, daca cladirea a avut - la data darii in folosinta, 2004, o durata de utilizare de 48 ani, atunci in decembrie 2012 durata de utilizare ramasa era de 40 de ani);

b) prelungirea duratei de amortizare cu 10%, astel incat recuperarea valorii s-ar fi facut in 44 de ani.
Deoarece in decembrie 2012 s-a procedat si la o reevaluare prin care se inregistreaza o descrestere de valoare, aceasta valoare (932.700 lei) va fi noua valoare la care se va calcula amortizarea contabila.

Astfel, incepand cu ianuarie 2013, amortizarea contabila calculata si inregistrata in evidentele contabile va fi de 932.700 lei /durata de utilizare ramasa (40 de ani in cazul nostru. Am considerat ca s-a ales varianta a).

Din punct de vedere fiscal, speta este reglementata de art. 24 alin. 15 si de art. 7 alin. 1 lit. c) din Codul Fiscal, precum si de Normele Metodologice date in aplicarea art. 15 (partea 71^5 din norme).

Astfel, in cazul in care se efectueaza reevaluari ale mijloacelor fixe amortizabile care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie/de productie, valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie/ de productie.

Pentru mijloace fixe amortizabile valoarea fiscala reprezinta costul de achizitie, de productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz. In valoarea fiscala se includ si reevaluarile contabile efectuate potrivit legii. In cazul in care se efectueaza reevaluari ale mijloacelor fixe amortizabile care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie, de productie sau al valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz, valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie, de productie sau a valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz.

Prin urmare, in situatia scaderii prin reevaluare a valorii mijlocului fix amortizabil sub costul sau istoric, amortizarea deductibila din punct de vedere fiscal ramane cea calculata la costul istoric. In cazul dvs. (nu prezentati date suficiente astfel ca ne vom folosi de exemplul de mai sus), amortizarea fiscala se va calcula prin raportarea valorii la cost istoric ramasa neamortizata la durata de utilizare ramasa: (1.130.000 - 80.000)/40 ani (in exemplul nostru). Desigur, dvs. veti lua in calcul durata de utilizare ramasa conform datelor specifice din evidentele proprii.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amortizare fiscala. Cum procedam in cazul unei operatiuni de modernizare cladire?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.