Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Amortizare fiscala. Cum procedam in cazul unei operatiuni de modernizare cladire?

23-Iul-2014
4245
Lucrarile de modernizare pentru cladiri se supun unu regim contabil si fiscal distinct. Speram ca urmatoarele informatii va vor servi in mai multe cazuri, astfel ca dam ca exemplu concret o firma care a achizitionat o cladire in anul 2004 a carei valoare a fost 412.000 lei.

S-au efectuat modernizari ale acesteia in perioada 2004 - 01.12.2012, astfel incat valoarea cladirii la 01.12.2012 a fost de 1.130.000 lei, iar amortizarea ei in suma de 80.000 lei.

La 31.12.2012 cladirea se reevalueaza avand o valoare reevaluata de 932.700 lei, suferind astfel o descrestere de valoare, metoda folosita fiind cea de anulare a amortizarii.

Se va vedea care este valorea amortizarii fiscale si a celei contabile incepand cu 01.01.2013.

Amortizarea contabila este amortizarea calculata conform procedurilor contabile aprobate de conducerea societatii, cu respectarea prevederilor legale in vigoare , respectiv Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale republicata si OMFP nr. 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.

Amortizarea fiscala reprezinta amortizarea deductibila din punct de vedere fiscal la calculul profitului impozabil si este reglementata de art. 24 din Codul Fiscal.

Din cele expuse intelegem ca la data de 01.12.2012 au fost finalizate o serie de lucrari de modernizare efectuate asupra cladirii achizitionate in 2004. Din punct de vedere contabil, cheltuielile cu lucrarile de reparatii, modernizari,etc. efectuate potrivit conditiilor tehnice de exploatare a activelor respective, care au ca rezultat imbunatatirea parametrilor tehnici sau sunt indispensabile, la intervale regulate, pentru a asigura continuarea exploatarii activelor la parametrii normali se includ in valoarea activului respectiv. Astfel, la data finalizarii modernizarii, valoarea contabila a cladirii era de 1.130.000 lei (valoare ce inlocuieste costul istoric), amortizarea calculata si inregistrata - 80.000 lei, valoare contabila neta 1.050.000 lei.

In cazul in care nu ar fi avut loc si reeavaluarea atunci existau 2 posibilitati in privinta calculului amortizarii, in functie de politicile contabile aplicabile la nivel de unitate:

a) recuperarea valorii de 1.130.000 lei pe perioada ramasa (de exemplu, daca cladirea a avut - la data darii in folosinta, 2004, o durata de utilizare de 48 ani, atunci in decembrie 2012 durata de utilizare ramasa era de 40 de ani);

b) prelungirea duratei de amortizare cu 10%, astel incat recuperarea valorii s-ar fi facut in 44 de ani.
Deoarece in decembrie 2012 s-a procedat si la o reevaluare prin care se inregistreaza o descrestere de valoare, aceasta valoare (932.700 lei) va fi noua valoare la care se va calcula amortizarea contabila.

Astfel, incepand cu ianuarie 2013, amortizarea contabila calculata si inregistrata in evidentele contabile va fi de 932.700 lei /durata de utilizare ramasa (40 de ani in cazul nostru. Am considerat ca s-a ales varianta a).

Din punct de vedere fiscal, speta este reglementata de art. 24 alin. 15 si de art. 7 alin. 1 lit. c) din Codul Fiscal, precum si de Normele Metodologice date in aplicarea art. 15 (partea 71^5 din norme).

Astfel, in cazul in care se efectueaza reevaluari ale mijloacelor fixe amortizabile care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie/de productie, valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie/ de productie.

Pentru mijloace fixe amortizabile valoarea fiscala reprezinta costul de achizitie, de productie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale, dupa caz. In valoarea fiscala se includ si reevaluarile contabile efectuate potrivit legii. In cazul in care se efectueaza reevaluari ale mijloacelor fixe amortizabile care determina o descrestere a valorii acestora sub costul de achizitie, de productie sau al valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz, valoarea fiscala ramasa neamortizata a mijloacelor fixe amortizabile se recalculeaza pana la nivelul celei stabilite pe baza costului de achizitie, de productie sau a valorii de piata a mijloacelor fixe dobandite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, dupa caz.

Prin urmare, in situatia scaderii prin reevaluare a valorii mijlocului fix amortizabil sub costul sau istoric, amortizarea deductibila din punct de vedere fiscal ramane cea calculata la costul istoric. In cazul dvs. (nu prezentati date suficiente astfel ca ne vom folosi de exemplul de mai sus), amortizarea fiscala se va calcula prin raportarea valorii la cost istoric ramasa neamortizata la durata de utilizare ramasa: (1.130.000 - 80.000)/40 ani (in exemplul nostru). Desigur, dvs. veti lua in calcul durata de utilizare ramasa conform datelor specifice din evidentele proprii.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Amortizare fiscala. Cum procedam in cazul unei operatiuni de modernizare cladire?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ministrul de Finante: Din 2019, firmele vor fi impartite in trei categorii
    • Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca in Parlament se discuta posibilitatea ca, incepand din 2019, firmele sa fie impartite in 3 categorii: A, B si C. Prezent la cea de-a treia editie a “Forumului Capitalului Romanesc”, ministrul Finantelor a mai anuntat ca, deocamdata, se cauta un temei legal, pentru a imparti firmele in trei categorii, A, B si C”, masura urmand sa fie adoptata pana la finalul acestui an, pentru ca incepand de anul viitor sa...» citeste mai departe aici

  • Deputatii au decis: Cota REDUSA DE TVA se va aplica si altor activitati turistice
    • Deputatii au votat, miercuri, intr-o majoritate cavarsitoare (de peste 99%), suplimentarea activitatilor turistice pentru care se aplica reducerea cotei TVA la 5%. Asadar, legea adoptata in Guvern prevede aplicarea cotei reduse de TVA si pentru transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tractiune cu aburi pe linii inguste, telecabine sau teleski in scop turistic sau de agrement. Proiectul de lege a trecut de Camera Deputatilor cu 199 de voturi ”pentru” si doua...» citeste mai departe aici

  • Procedura de angajare a unui cetatean strain
    • In cele ce urmeaza, unul dintre specialistii nostri va explica, in amanunt, care este procedura de angajare a unui cetatean strain, ce documente sunt necesare, dar si de ce acte are nevoie angajatul. Raspunsul specialistului Procedura de angajare a unui cetatean strain este reglementata de Ordonanta 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania. Pentru angajarea...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Punctul de pensie ar putea fi majorat prin Ordonanta de Urgenta
    • Majorarea punctului de pensie ar putea fi facuta prin Ordonanta de Urgenta, a anuntat ministrul Muncii, Marius Budai, precizand, totusi, ca decizia se va lua abia dupa consultari cu Ministerul Justitiei. "Vom regla prin Ordonanta de Urgenta daca va fi nevoie. Nu Legea pensiilor, ci anumite reglaje. Daca vor trebui facute, le vom regla prin Ordonanta de Urgenta... Majorarea punctului de pensie poate trece prin orice reglementare legala: fie ordonanta, fie lege, fie hotarare de guvern. Vom vedea,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016