Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce tratament fiscal aplicam impozitelor platite in strainatate?

29-Oct-2012
3779
Avand in vedere numarul tot mai mare de situatii in care persoane fizice romane realizeaza venituri din strainatate in conditii de legalitate aceste venituri vor fi supuse si impozitelor in statul de sursa. in acelasi timp, in functie de tipul venitului, acesta este supus in continuare impozitarii in Romania. in aceste situatii, Codul fiscal reglementeaza mecanismul creditului fiscal extern pe care il vom detalia in continuare.

Persoanele fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, sunt supuse impozitului pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.

Trebuie precizat, de asemenea, ca sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activitati dependente desfasurate intr-un stat strain, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv reprezinta venituri neimpozabile in Romania. Fac exceptie insa de la acest tratament favorabil, veniturile salariale platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, care sunt impozabile indiferent de perioada de desfasurare a activitatii in strainatate.

Veti impozita, in calitate de angajator, in Romania veniturile din salarii platite din Romania de catre dumneavoastra, pentru activitatea salariala desfasurata in strainatate de catre persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania indiferent de perioada de desfasurare a activitatii in strainatate.

Acesta este cazul, de exemplu, al salariatilor romani trimisi de un angajator roman sa execute anumite contracte in strainatate. Persoanele fizice romane cu domiciliul in Romania, care desfasoara activitate salariala in strainatate si sunt platite pentru activitatea salariala desfasurata in strainatate de catre angajatorul roman, se impun in Romania pentru veniturile realizate din activitatea salariala desfasurata in strainatate.


In situatia in care persoanele in cauza desfasoara o activitate salariala in strainatate ce depaseste o perioada de 183 de zile in cursul anului fiscal vizat, venitul respectiv se va impune si in statul in care se desfasoara activitatea.

In aceasta situatie, la impunerea veniturilor realizate din desfasurarea unei activitati dependente in strainatate de persoana fizica romana se va tine cont de prevederile conventiei privind evitarea dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain.

Pentru aplicarea prevederilor conventiei, persoana fizica romana trebuie sa prezinte, in original, organelor fiscale din strainatate, certificatul de rezidenta fiscala eliberat de organele noastre fiscale si totodata sa ceara acestora, la sfarsitul perioadei de lucru, certificatul de atestare a impozitului platit in strainatate.

Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru acelasi venit si in decursul aceleiasi perioade impozabile, sunt supusi impozitului pe venit atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului platit in strainatate. Aceasta deducere poarta denumirea de credit fiscal extern si se acorda in conditiile si limitele prevazute de art. 91 din Codul fiscal.

Astfel, creditul fiscal extern se acorda numai daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- impozitul platit in strainatate, pentru venitul obtinut in strainatate, a fost efectiv platit in mod direct de persoana fizica sau de reprezentantul sau legal ori prin retinere la sursa de catre platitorul venitului.

Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de:
1. autoritatea fiscala a statului strain respectiv;
2. angajator, in cazul veniturilor din salarii;
3. alt platitor de venit, pentru alte categorii de venituri;

- venitul pentru care se acorda credit fiscal face parte din una dintre urmatoarele categorii de venituri:
• venituri din activitati independente;
• venituri din salarii;
• venituri din cedarea folosintei bunurilor;
• venituri din investitii;
• venituri din pensii;
• venituri din activitati agricole;
• venituri din premii si din jocuri de noroc;
• venituri din transferul proprietatilor imobiliare;
• venituri din alte surse.

Creditul fiscal extern nu se acorda nelimitat. El este plafonat la nivelul impozitului platit in strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, fara a putea fi mai mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, aferenta venitului impozabil din strainatate. Asadar, daca in statul din care sunt obtinute veniturile impozitul este mai mare decat cel din Romania, diferenta platita in plus nu se restituie.

In situatia in care persoana fizica obtine venituri din strainatate din mai multe state, creditul fiscal extern admis a fi dedus din impozitul datorat in Romania se va calcula, potrivit procedurii de mai sus, pentru fiecare tara si pe fiecare natura de venit.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016