Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce tratament fiscal se aplica compensatiilor acordate persoanelor disponibilizate?

29-Sep-2015
4195

Conform contractului colectiv de munca in urma reorganizarii societatii salariatii disponibilizati vor primi lunar salarii compensatorii in functie de vechimea in munca.

Avand in vedere ca la salariile compensatorii se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii - normele metodologice 68 - art. 55 alin. (2) din Codul fiscal lit. l): "compensatii banesti individuale, acordate persoanelor disponibilizate prin concedieri colective, din fondul de salarii, potrivit dispozitiilor prevazute in contractul de munca", beneficiarii platilor compensatorii au solicitat deducerea contributiilor la fondurile de pensii facultative, cu mentiunea ca vor depune lunar declaratie pe proprie raspundere si dovada platii catre fondurile de pensii.

La determinarea impozitului retinut la sursa, se poate acorda deducerea pentru contributia la fondul de pensii facultativa?


Potrivit art. 57 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 111 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, la calculul impozitului lunar aferent venitului realizat, cota de impozit de 16% se aplica asupra bazei de calcul determinate astfel:

a) pentru veniturile obtinute la locul unde se afla functia de baza, ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:

- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;

- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;

- contributiile la fondurile de pensii facultative, potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la fonduri de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara si administrate de catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro.

De asemenea, conform art. 7 alin. (1) pct. 3 din Codul fiscal, activitatea dependenta la functia de baza reprezinta orice activitate desfasurata in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, declarata angajatorului ca functie de baza de catre angajat.

b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora.

Aceasta regula se aplica si in cazul drepturilor de natura salariala acordate de angajator persoanelor fizice ulterior incetarii raporturilor de munca, cum este si cazul compensatiilor banesti individuale, acordate persoanelor disponibilizate prin concedieri colective, din fondul de salarii, potrivit dispozitiilor prevazute in contractul de munca enumerate la pct. 68 lit. l) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, si acordate ulterior incetarii raporturilor de munca. Este adevarat ca acestor venituri li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, fiind supuse impozitului pe salarii determinat in conformitate cu prevederile art. 57 din Codul fiscal. Cu toate acestea, avand in vedere faptul ca deductibilitatea la calculul impozitului pe salarii a contributiilor la pensii facultative este admisa doar la locul unde se afla functia de baza, iar aceasta presupune existenta unui contract individual de munca la data platii veniturilor, nu se va putea aplica metodologia de calcul a impozitului pe salarii prevazuta de art. 57 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, ci aceea potrivit careia impozitul lunar se va determina prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii, astfel cum este reglementat de art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016