
Raportul Special
realizat de specialisti
In randurile urmatoare, avem ca exemplu pentru analiza noastra o societate din Romania care are incheiat un contract cu o societate de factoring din Polonia prin care cesioneaza creantele clientilor. Pentru aceasta finatare societatea romana plateste o dobanda asupra creantelor incasate anticipat, un comision pentru serviciile restate si alte servicii factoring-trimitere instiintari catre clienti referitoare la cesiune creante. Nerezidentul a prezentat certificatul de rezidenta fiscal si in tratatele de evitare a dublei impuneri se mentioneaza ca impozitul pentru acest venit este 0% atata timp cat legislatia poloneza nu prevede impozit retinut la sursa la comisioane.
Vom stabili daca aceste plati catre societatea nerezidenta de factoring sunt supuse impozitului cu retinere la sursa, precum si daca acest comision este considerat comision conform Codului fiscal
sau o prestare de servicii.
La modul general, comisionarea, finantarea, marketingul, publicitatea etc. sunt considerate toate prestari de servicii, in antiteza cu livrarile/achizitiile de bunuri.
Din punct de vedere al impozitului pe veniturile nerezidentilor, conform art. 223 alin. 1 lit. f, i si lit. k din Codul fiscal sunt impozabile in Romania, prin retinere la sursa, veniturile obtinute de nerezidenti din comisioane, din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu si din servicii prestate in Romania, exclusiv transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport.
Deoarece societatea de factoring nerezidenta a prezentat certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatile poloneze se vor aplica cu prioritate prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia, dupa cum se prevede la art. 1 alin. 3 si art. 230 alin. 1 si 2 din Codul fiscal.
Astfel, conform art. 13 paragraf 3 din Conventie, termenul comisioane folosit in acest articol inseamna platile facute catre un broker, agent comisionar general sau oricarei alte persoane asimilate unui broker sau agent de catre legislatia fiscala a statului contractant din care provine o astfel de plata (adica a Romaniei). La art. 7 pct. 9 din Codul fiscal se prevede ca prin comision se intelege orice plata in bani sau in natura efectuata catre un broker, un agent comisionar general sau catre orice persoana asimilata unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate in legatura cu o operatiune economica.
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Manual de politici contabile - Stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Dupa cum se observa, termenul de “comision" este utilizat in legatura cu serviciile de intermediere a unor operatiuni economice (nu conteaza domeniul – imobiliar, asigurari, comert etc.), avand ca finalitate incheierea de contracte/acte juridice/operatiuni, indiferent de modalitatea prin care realizeaza (contract de mandat, de comision, de agentie, de intermediere). In cazul factoringului, dobanda este costul aferent finantarii, iar comisionul este costul aferent serviciilor conexe prestate de factor, cum ar fi administrarea si colectarea creantelor, instiintarea debitorilor etc., fara ca aceste servicii sa imbrace forma unor servicii de promovare, intermediere si realizare de operatiuni comerciale remunerate cu plati sub forma de comisioane ce intra sub incidenta art. 13 din Conventie.
Chiar si in aceasta situatie devin aplicabile prevederile art. 23 din conventie conform carora elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant (Polonia) care nu sunt tratate la articolele precedente ale conventiei vor fi impozabile numai in acel stat contractant (Polonia). Ca atare, societatea platitoare de venituri din Romania nu trebuie sa faca nicio retinere in baza certificatului de rezidenta fiscala prezentat de societatea de factoring beneficiara, fiind mai putin relevanta calificarea naturii veniturilor obtinute de aceasta (art. 13 sau art. 23 din conventie), cata vreme in Polonia nu se percepe impozit prin retinerea la sursa a comisioanelor platite nerezidentilor.
Trebuie mentionat si faptul ca, in trecut, veniturile din operatiuni de factoring erau tratate ca venituri din dobanzi (a se vedea in acest sens art. 1 alin. 3 lit. b din OG 47/1997 privind impunerea unor venituri, realizate din Romania, de persoanele fizice si juridice nerezidente), iar ulterior nu s-au mai adus clarificari cu privire la factoringul international. De aceea, pentru a evita orice interpretari dezavantajoase pentru societate cu prilejul unor eventuale inspectii fiscale, va sfatuim sa va adresati si Ministerului Finantelor Publice, care este autoritatea competenta cu aplicarea conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Polonia.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Ce regim TVA se aplica in caz de cesiune creante?Revista Romana de Fiscalitate nr. 32, Octombrie 2009Despre creanteCare este monografia contabila pentru un contract de FACTORING?Impozitul pe profitUltimele articole
Leasingul operational - tot ce trebuie sa stiiOmnicredit - ajutor de incredere pentru afacerea taIn 2022 poti apela la solutiile inovatoare de finantare oferite de OmniCreditIMM Factor, al treilea program guvernamental prin care este sustinut accesul la finantare al firmelor. Se pot acorda granturi de pana la 800.000 euro/ IMMProgramul IMM FACTOR a fost publicat in Monitorul Oficial. In ce consta schema de ajutor (OUG 146/2020)Articole similare
ComisionulAnaliza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliateImpozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stiiANAF: Precizari privind stabilirea rezidentei fiscale si declararea veniturilor din strainatateFiscul explica: Ce modificari aduce OG 19/2019 Codului de procedura fiscala?Ultimele articole
Certificatul de rezidenta fiscala - ce este, reglementari legale si studii de caz utilePentru a evita DUBLA IMPUNERE, importul marfurilor declarate cu un numar valid de identificare in scopuri de TVA in IOSS este scutit de TVAAtentie! De la 1 ianuarie s-a modificat tratamentul fiscal-contabil al achizitiilor de servicii din afara RomanieiCertificatele de rezidenta fiscala. Conventia de evitare a dublei impuneri. Studiu de cazDeclaratia Unica 2020. Mod corect de completare si greseli frecvente. RecomandariArticole similare
Atentie la noul model al formularului 112Obligatii contractuale. Penalizari de neindeplinire. Regim TVANoul model al Declaratiei 112 pentru veniturile aferente lunii august 2022, conform modificarilor aduse de OG 16/2022Este OFICIAL! Definitia intreprinderilor legate a fost modificata in CODUL FISCAL, prin OUG 31/2024Pana pe 25 martie 2022 platitorii de impozit pe profit trebuie sa declare sponsorizarile facute anul trecutUltimele articole
Cheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile autoImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UEMajorare TVA. Cota TVA de 19% sau de 21% daca facturarea se face in luna august? 6 situatii punctualeSchimbare denumire firma. Ce demersuri trebuie sa faceti la ONRCDistribuire dividende catre rezidenti si nerezidenti. Impozitare, CASS si obligatii declarativeArticole similare
Pierderi din creante si debitori diversiIMPOZIT pe profit. EXEMPLU util de calcul in cazul pierderilor fiscaleTVA-ul ar putea fi redus cu doua puncte procentualeNou pachet de masuri fiscale: Vor fi ELIMINATE exceptiile pentru HORECA privind incadrarea ca microintreprinderiOperatiuni triunghiulare. Conditii pentru aplicarea masurilor de simplificareUltimele articole
D100 ANAF. Mai poate fi depusa rectificativa D100 daca bilantul a fost trimis?IMPOZITul pe profit inregistrat ERONAT. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformareCe IMPOZIT platesti la lichidarea unei firmeIMPOZIT pe profit. EXEMPLU util de calul pentru profitul aferent trim. III 2025IMPOZIT pe dividende majorat la 16%. 3 cazuri practice explicate de specialistArticole similare
Programul IMM Invest Romania. Etape de parcurs in procesul acordarii finantarii garantateDobanzile datorate nerezidentilor. Cum se impoziteaza?Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Purtatorul de cuvant al BNR: Deprecierea monedei nationale, data de lipsa de credibilitate pentru investitorii care au detineri in leiSenatul a aprobat OUG 50/2010 privind creditele populatieiUltimele articole
[MODEL] Calcul DOBANDA legala penalizatoare/remuneratorie 2025 si reglementari cheieMODEL contract creditare societateCare este legislatia curenta in materie de credite online?Cum iti poti imbunatati scorul de credit negativTop 3 greseli financiare pe care le fac cei din generatia Millennials si cum sa le evitiSfaturi de la experti
Tratament contabil si fiscal matrite
Intrebare: In Normele de aplicare a Codului fiscal, la pct. 8, alin. 7, ex. 4, se explica tratamentul TVA al recuperarii costurilor materialelor/echipamentelor destinate realizarii unei comenzi pentru un client. Este vorba despre un serviciu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
TVA. Reparatii si vanzari aparatura stomatologica
Intrebare: O firma noua se va ocupa cu reparatia si intretinerea aparatelor stomatologice, precum si cu comercializarea acestora. 1. Serviciile de reparatii si intretinere a aparatelor stomatologice sunt scutite de TVA? 2. La depasirea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA