Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliate

23-Aug-2012
1922
In special in aceasta perioada, in cadrul grupurilor, societatile mama care au infiintat sau detin in Romania subsidiare vor intreprinde masuri de recuperare rapida a unor cheltuieli efectuate si negociate centralizat.

Vor aparea astfel mult mai des contracte incheiate in cadrul grupului unde societatea mama va pretinde plata unor sume importante pentru acoperirea unor cheltuieli utilizate de catre toate subsidiarele.

Pentru a optimiza aceste cheltuieli, in special in aceste momente cand orice dezechilibru poate afecta si cheltuielile salariale, este necesara protectia societatii prin asigurarea deductibilitatii cheltuielilor impuse de catre grup.

Astfel, in cadrul primului pas este necesar un contract detaliat prin care societatile mama impun efectuarea unor cheltuieli cu sisteme informatice comune. Aceste contracte trebuie sa asigure o buna individualizare a partilor; obiectul este clar si riguros explicat, fiind detaliata motivatia acestuia si mecanismul de functionare.

Este necesara detalierea riguroasa a produselor si serviciilor utilizate. Pentru a demonstra lipsa intentiei de optimizare fiscala, contractul trebuie sa contina referinte la aplicarea acestuia la toate subsidiarele ceea ce asigura transparenta in stabilirea pretului si inexistenta unui mecanism de optimizare fiscala in raport cu fiscalitatea aplicabila subsidiarelor.
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Pentru a facilita identificarea acestui fapt de catre organele fiscale este necesar ca dosarul operatiunii recomandat a fi intocmit sa contina si un inscris al grupului privind aplicarea unitara la nivelul tuturor subsidiarelor a mecanismului de distribuire a cheltuielilor pentru activitati, aplicatii ori servicii comune.

Temeiul preocuparii si motivul solicitarii unui astfel de inscris nu decurge direct din dispozitiile Codului fiscal, ci din interpretarea art. 11 alin. (2) din cadrul acestuia privind tranzactiile dintre persoane afiliate. Criteriul de stabilire a pretului este obiectiv si riguros determinat pe baza vanzarilor.

Din aceasta perspectiva a obiectului contractului, precum si din perspectiva mecanismelor de evaluare a pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate, un pret similar aplicabil si celorlalte entitati beneficiare asigura eliminarea riscului de retratare a tranzactiei.

Va fi necesar totodata ca, pentru anumite venituri cum sunt redeventele, societatea mama sa admita retinerea la sursa a impozitului datorat in Romania, desigur cu impunerea obligatiei de obtinere a inscrisurilor care constata acest fapt, ceea ce asigura usurinta in aplicarea mecanismului de evitare a dublei impuneri.

Din punct de vedere fiscal, trebuie analizata si conventia aplicabila intre Romania si statul de rezidenta al societatii mama. Spre exemplu, in vederea identificarii impozitului ce se va retine la sursa pentru unele situatii trebuie analizat contractul in raport cu prevederile art. 12 din conventie privind mecanismul de impozitare a redeventelor. Acestea sunt diferentiate in doua categorii, respectiv: redevente culturale si redevente industriale, fiecare dintre acestea putand avea cote diferentiate de impozitare.

Mecanismul aplicarii conventiei fata de cota standard de 16% prevazuta de art. 116 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal este conditionat de existenta unui certificat de rezidenta fiscala a societatii mama in statul de rezidenta.

Prezenta certificatului este necesara la momentul platii venitului pentru a face aplicabil art. 118 din Codul fiscal potrivit caruia dupa prezentarea certificatului sunt aplicabile prevederile conventiei dintre statele de rezidenta ale partilor contractante.

Tehnic, in cazul anului curent, societatea mama ar trebui sa prezinte un certificat de rezidenta fiscala valabil pana la data primei plati, dar nu mai tarziu de momentul la care trebuie platit impozitul.

Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul.
in cazul unui mecanism in care anual societatii mama II vor fi platite sume de bani, mecanismului de aplicare a contractului va trebui sa implice obtinerea anuala a unui certificat de rezidenta fiscala avand in vedere insa si faptul ca acesta este valabil, daca rezidenta nu este modificata, si 60 de zile din anul urmator.

Dupa plata impozitului retinut se va face aplicarea Codului fiscal, a conventiei dintre Romania si statul de rezidenta si a Ordinului ministrului finantelor nr. 724/2011 pentru aprobarea formularisticii referitoare la aplicarea conventiilor de evitare a dublei impuneri si stabilirea competentelor privind semnarea acestor formulare.

Astfel, pe baza Cererii referitoare la eliberarea Certificatului privind atestarea impozitului platit conform Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si respectiva tara, de persoane juridice nerezidente, al carui model este stabilit in ordinul mentionat se va obtine certificatul ce va permite evitarea dublei impozitari a societatii mama, in general prin recunoasterea impozitului platit in Romania potrivit art. 21 din Conventie.

Cererea poate fi intocmita si prezentata autoritatii fiscale de catre societatea din Romania in numele persoanei juridice nerezidente, situatie in care reprezentantul firmei mentionate in cerere va fi reprezentantul firmei platitoare de venituri din Romania.

Pe baza unei riguroase evaluari a contractului si a raporturilor concrete dintre grup si subsidiara se pot evita consecinte importante, inclusiv aceea ca nu se impune declansarea mecanismului de obtinere a acordului de pret in avans aplicabil in cazul acestui tip de tranzactii, avand in vedere ca pretul este de 10.000 euro (sau chiar 20.000 euro pentru marii contribuabili), a termenului mare de obtinere, dar si a caracterului variabil al solutiei prin prisma evaluarii ulterioare de catre un inspector.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"