Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de comision cu o persoana fizica. Ce obligatii declarative apar?

23-Nov-2016
20311

In randurile de mai jos, avem ca subiect al unei analize Suntem o societate care va incheia un contract de comision cu o persoana fizica pentru ca societatea sa poata sa faca o vanzare in Liban. Pentru aceasta va plati un comision. Persoana fizica este din Romania. Vom vedea ce obligatii apar si ce taxe se datoreaza atat de societate, cat si de persoana fizica.

Potrivit art 114 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:

"(1) Venituri din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61.

(2) In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri:

g) veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura".

"In veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II Venituri din activitati independente si cap. VII Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura din titlul IV al Codului fiscal (pct 34.2 din normele metodologice de aplicare a art 114 alin 2 din Codul fiscal).

Asadar, venitul obtinut de persoana fizica respectiva este asimilat veniturilor din alte surse, pentru care ,potrivit art 115 din Codul fiscal, platitorul de venit (societatea comerciala) are obligatia sa retina impozit final de 16% la venitul brut acordat persoanei fizice, sa declare prin Declaratia 100 si sa plateasca la bugetul de stat impozitul retinut pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii.

"ART. 115 - Calculul impozitului si termenul de plata

(1) Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut pentru veniturile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. a) - k), precum si in normele metodologice elaborate in aplicarea art. 114.

(2) Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final.

(3) Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut".

Persoana juridica mai are obligatia depunerii Declaratiei 205 privind impozitul retinut la sursa, pana in ultima zi a lunii februarie 2017. Persoana fizica nu are obligatia depunerii Declaratiei 200 privind venitul realizat, intrucat impozitul retinut este final si nici a altei declaratii.

Referitor la contributia de asigurari de sanatate, potrivit art 177 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:

"(1) Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din alte surse, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute prevazute la art. 114 , 116 si art. 117, realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.
(2) Pentru veniturile realizate incepand cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunara de calcul prevazuta la alin. (1) nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut prevazut la art. 139alin. (3), in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.

(3) In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i) - l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala".

Avand in vedere aceste prevederi legale, rezulta 2 situatii:

1. In cazul in care persoana fizica respectiva este salariata sau obtine alte venituri de natura celor mentionate la art. 155 din Codul fiscal, alin. (1) lit. a) - d), g), i) - l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, nu datoreaza contributia de sanatate pentru contractul respectiv.

2. In cazul in care persoana fizica nu este salariata sau nu obtine alte venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i) - l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, datoreaza contributia de asigurari de sanatate, potrivit art 178 din Codul fiscal - Sectiunea a 8-a:

"SECTIUNEA a 8-a - Stabilirea si declararea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din investitii si din alte surse

ART. 178 - Stabilirea contributiei

(1) Pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din investitii si/sau din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.

(2) In cazul persoanelor fizice care realizeaza, incepand cu anul 2017, venituri din investitii si/sau din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala prevazuta la art. 179 alin. (2), pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratiile privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.

(3) Contributia de asigurari sociale de sanatate prevazuta la alin. (1) si (2), dupa caz, se stabileste in anul urmator celui in care au fost realizate veniturile, prin aplicarea cotei individuale de contributie prevazute la art. 156 lit. a) asupra bazelor de calcul mentionate la art. 176 si 177, dupa caz. Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar in decizia de impunere.

(4) In cazul veniturilor prevazute la alin. (1) realizate in anul 2016, ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara, nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate. Pentru veniturile ale caror baze lunare de calcul sunt mai mari sau egale cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara, contributia datorata lunar se calculeaza asupra acestor baze de calcul.

 (5) Sumele reprezentand obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilite prin decizia de impunere anuala, potrivit alin. (1), se achita in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei".

In acest caz, pentru venitul realizat in anul 2016, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent in anul urmator (2017), prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, persoana fizica avand obligatia sa achite contributia stabilita in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. Pentru persoana juridica sau fizica nu exista nicio obligatie declarativa privind contributia de sanatate.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ionut Jinga - consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016