Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Folosirea caselor de marcat in cazul profesiilor libere

20-Iul-2011
8410
Profesiile libere au o incadrare speciala in ceea ce priveste folosirea casei de marcat. Mai intai de toate, este important sa fie stabilit ca profesiile libere sunt acele acele activitati exercitate de medici, avocati, notari, auditori financiari, consultanti fiscali, experti contabili, contabili autorizati, consultanti de plasament in valori mobiliare, arhitecti sau alte profesii reglementate prin legi speciale de organizare.

In ceea ce priveste modul de organizare al activitatii, fie ca este vorba de persoana fizica independenta, cabinet individual, societate civila profesionala, societate comerciala, este reglementat de fiecare act normativ propriu fiecarei profesii libere in parte.

Va fi insa facuta o distinctie clara intre legislatia aplicabila persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, al intreprinderilor individuale si familiale si legislatia speciala de organizare proprie fiecarei profesii liberale. Activitatea se poate exercita in mod individual sau intr-o forma de asociere, potrivit dispozitiilor proprii de organizare si desfasurare a diferitelor profesii liberale. Impozitarea se face la nivelul persoanei fizice, astfel incat in situatia asocierilor fara personalitate juridica, se va avea in vedere venitul net distribuit.

Pesoanele fizice care obtin venituri din profesii libere au posibilitatea sa determine venitul net din activitati independente supus impozitului pe venit numai in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, potrivit art. 48 din Codul fiscal, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie. Persoana fizica datoreaza, in temeiul art. 84 din Codul fiscal, impozitul anual pe venit in cota de 16% aplicata asupra venitul net anual impozabil, determinat pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla potrivit art. 48 din Codul fiscal. in timpul anului, persoana fizica este supusa platilor anticipate cu titlu de impozit.

Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent pe fiecare sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii. Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 15 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

In temeiul art. 1 din OUG 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

Exceptiile sunt prevazute la art. 2 din actul normativ mentionat, printre care la lit. h) exceptia pentru activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale. Daca initial exceptia de la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale viza si activitatile economice desfasurate in mod independent de persoanele fizice autorizate potrivit legii, cu exceptia activitatilor de taximetrie auto pentru marfuri si persoane, lit. h) a art. 2 din OUG 28/1999 a fost modificata in sensul celor mentionate de OG 47/2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, limitand exceptia de la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale doar la activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale.

Potrivit art. 15 lit. a) din HG 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG 28/1999, republicata, intra sub incidenta prevederilor art. 2 lit. h) din acest act normativ profesiile libere sub toate formele de organizare, care nu implica crearea unei societati comerciale, desfasurate de catre notari, avocati, experti autorizati, medici, experti contabili, contabili autorizati, arhitecti, precum si de alte persoane fizice care presteaza servicii cu caracter profesional in domeniul stiintific, literar, artistic si educativ.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Firmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024

    • Orin OUG 107/2024 au fost introduse cateva beneficii pentru contribuabili, precum si o bonoficatie de 3% care se va acorda celor care platesc la timp toate datoriile fiscale. Insa ce conditii trebuie sa mai indeplineasca firmele? Bonificatie de 3% pentru firme Conform OUG 107/2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum ?i contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual ?i din impozitul...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani

    • Conform unui Proiect de Ordin pus recent in dezbatere publica de Ministerul Muncii, valoarea tichetelor de masa in sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani. Care este suma maxima pe care o pot acorda firmele angajatoare? Valoare tichete de masa sem. II 2024 Ordinul pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2024 a fost pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Muncii. Conform documentului, valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala 2024. Aplicare OUG 107/2024 in cazul firmelor care au esalonari in derulare

    • O firma are in derulare esalonare. Ce trebuie sa faca pentru a beneficia de amnistie fiscala? Amnistie fiscala. Aplicare OUG 107/2024 – raspunsul specialistului: Intr-adevar, in MO 905/06.09.2024 Partea I s-a publicat OUG 107 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative care prevede, printre...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016