Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de leasing. Cum facem inregistrarile contabile?

31-Mar-2014
25871
Pentru un contract de leasing operational in derulare, incheiat pentru un autoturism, avem urmatoarele date conform contractului:

1.valoare de intrare a bunului = 20.000 euro
2.valoare totala rate de leasing exclusiv costuri accesorii = 20.000 euro
3.buget de remediere a deteriorarii bunului = 8000 euro.
4.valoare totala contract = 26.000 euro
5.valoare reziduala a bunului = 7500 euro.
6.durata contractului 57 luni.

Nu vom face referire la TVA si nici la cursul valutar de inregistrare al facturilor. Pe langa chiria lunara care se inregistreaza pe baza de factura primita, ( 612= 401), vom vedea ce inregistrari contabile mai sunt obligatorii lunar (amortizare, extrabilantier).

Vom stabili astfel daca transferul bunului la sfarsitul contractului se face la valoarea reziduala si ce inregistrari contabile se fac.

Contractul de leasing operational este de fapt un contract de inchiriere cu tot ceea ce deriva din acest tip de contract. Ceea ce trebuie sa plateasca firma dumneavoastra sunt, in termenii agreati prin contract, ratele lunare care se inregistreaza ca si cheltuieli privind chiria.

Alte cheltuieli care trebuie suportate conform contractului se inregistreaza in conturile specifice si conform regulilor de deducere prevazute de Codul Fiscal. Un exemplu specific leasingului operational ar fi costurile de intretinere ale autoturism generate de utilizarea acestuia peste un anumit numar de kilometri / an care se inregistreaza prin intermediul contului 611 “Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile".

Nu aveti un activ intrat si, ca urmare, nu trebuie sa inregistrati cheltuieli privind amortizarea.

In monografia de mai jos consideram cazul in care utilizatorul se incadreaza in prevederile art. 21, alin.(4), lit.t), din Codul Fiscal.

Primirea in gestiune a mijlocului de transport in regim de leasing operational (valoarea ratelor de leasing) ca urmare :
Extrabilantier se inregistreaza:

Debit 8036 "Redevente, locatii de gestiune si alte datorii asimilate"cu ratele de leasing cumulate

In conturile bilantiere se inregistreaza:

% = 401 Furnizori
612.1 Chirie auto deductibila
612.2 Chirie auto nedeductibila
4426. 1 TVA deductibila -50%
4426. 2 TVA nedeductibila -50%

Inregistrare TVA nedeductibila

% = 4426 TVA nedeductibila
612.1 Chirie auto deductibila
612.2 Chirie auto nedeductibila

Si concomitent diminuarea ratelor de leasing (extrabilantier):
Credit cont 8036 Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate

La sfarsitul contractului de leasing bunul se poate achizitiona la valoarea reziduala potrivit prevederilor contractuale. Aceasta operatiune se inregistreaza ca o achizitie de mijloc fix nou:

% = 404 Furnizori de imobilizari

2133 Mijloace de transport

4426. 1 TVA deductibila -50%
4426. 2 TVA nedeductibila -50%


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016