Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

IMM-urile vor noi modificari in Codul fiscal

06-Nov-2012
3563
CNIPMMR in colaborare cu AIPPIMM, avand ca partener oficial CECCAR, in cadrul celei de-a XX-a editii a Topului National al Firmelor Private din Romania, organizat de CNIPMMR in colaborare cu AIPPIMM, a organizat o consultare a intreprinzatorilor pentru noi propuneri de interes major in mediul de afaceri pentru 2013.

Organizata sub forma unui referendum, consultarea s-a finalizat cu mai multe propuneri importante pe care vi le prezentam mai jos, cu precizarea ca unele dintre acestea au in vedere noi modificari ale Codului fiscal si ale Codului de procedura fiscala:

I. Modificari privind taxele si fondurile actuale

- Realizarea unui sistem informational si a inventarului complet al taxelor nefiscale si al avizelor, autorizatiilor si licentelor, care sa constituie suportul de aplicare si de simplificare a procedurilor administrative privind infiintarea si functionarea intreprinderilor;

- Adoptarea unei noi Legi pentru intreprinderile mici si mijlocii, care sa asigure implementarea deplina la nivel national a Small Business Act (SBA), aplicarea principiului „Reglementati mai intai pentru IMM-uri" si cresterea treptata de la 0,4% la 1% din PIB a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru finantarea programelor de dezvoltare, a masurilor de sprijinire a infiintarii de noi intreprinderi si de sustinere a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, la nivel national si local, pentru perioada 2012-2020.


- Cresterea sumelor alocate programelor de infiintare si dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii, cu alocarea prioritara a 300 milioane euro pentru sustinerea financiara a programului start-up in perioada 2013-2014, care va asigura crearea unui numar de 300.000 locuri noi de munca si cresterea cu 4,26% a PIB in perioada 2013-2016.

II. Modificari privind Codul fiscal si Codul de procedura fiscala

* Reducerea fiscalitatii si imbunatatirea Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala, prin:

* Reducerea TVA de la 24% la 19%;

* Reducerii fiscalitatii asupra fortei de munca cu 5 puncte procentuale sau macar reglementarea platii trimestriale a contributiilor pentru IMM-uri si ONG-uri (inclusiv patronate si sindicate);

* Reducerea cu minim 25% a numarului de impozite pentru intreprinzatori, care in Romania este de 6,6 ori mai mare decat media UE (European Commission Enterprise and Industry, Fisa informativa SBA Romania 2010/2011, numar de plati de impozite / an in 2011: Romania 113, raportat la media UE de 16,94);

* Masuri de stimulare a IMM-urilor: impozitarea graduala a IMM-urilor nou infiintate – scutire de impozit in primul an, reducerea cu 50% a impozitului in cel de-al doilea an, cu obligativitatea de asigurare a functionarii societatii pe o durata de minim trei ani dupa finalizarea facilitatilor;

* Eliminarea penalitatilor de intarziere foarte mari privind creantele bugetare (cu mentinerea doar a dobanzii de intarziere);

* Aplicarea aceluiasi regim de penalitati si dobanzi de intarziere in cazul platilor intarziate din contractele de achizitie publica si pentru celelate obligatii de plata catre intreprinzatori (rambursare TVA, etc.);

* Imbunatatirea reglementarilor privind scutirea impozitului pe profitul reinvestit;

* Reglementarea principiului "in dubio contra fiscum", potrivit caruia in caz de orice dubiu asupra normei aplicabile, susceptibila de interpretari ambigue sau multiple, sau privind existenta faptului impozabil sau naturii acestuia, sa se aplice situatia cea mai favorabila contribuabilului, pentru ca acesta sa nu fie sanctionat pentru imperfectiunile cadrului normativ;

* Imbunatatirea reglementarilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a functiei preventive a controlului, cu informarea corespunzatoare si stabilirea de avertismente prealabile sanctiunilor pecuniare in cazul microintreprinderilor si intreprinderilor mici, responsabilizarea functionarilor cu atributii de control, eliminarea practicilor controalelor si amenzilor excesive pentru IMM-uri;

* Mentinerea cotei unice de 16% si neadoptarea de masuri privind cresterea fiscalitatii.


III. Alte modificari:

- Reglementarea unor prevederi speciale pentru IMM-uri: obligativitatea impartirii in loturi mai mici a obiectului achizitiei pentru a fi accesibil IMM-urilor, garantii de participare si buna executie mai mici pentru IMM-uri, simplificarea procedurii privind acordarea de avansuri, etc.;

- sustinerea dezvoltarii IMM-urilor din Romania, prin sustinerea distributiei si comercializarii produselor lor;

- aplicarea aceluiasi regim de drepturi si plati pentru salariatii din domeniul privat similar cu salariatii bugetari raportat la platile efectuate din bugetele speciale de asigurari sociale (indemnizatii compensatorii in caz de somaj, acces la programele de tratamente si refacere a capacitatii de munca, etc.).

- eliminarea practicii anularii datoriilor companiilor cu capital de stat de la fondurile de asigurari sociale obligatorii;

Sursa: CNIPMMR


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016