Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?

24-Feb-2017
16784

Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate.

Iata raspunsul oferit de specialist:

In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga.

Daca activitatea este independenta se pot incheia contracte de antrepriza de lucrari cu persoane fizice autorizate in baza art. 1851 din Codul civil.

Conform art. 7 alin. (1) pct. 2 din Codul fiscal activitatea dependenta este activitatea desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare.

La pct. 3 este definita activitatea independenta ca fiind orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
3.1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;


3.2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3.3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
3.4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
3.5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
3.6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
3.7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii;

Potrivit normelor metodologice date in aplicarea prevederilor art. 7 pct. 3 din Legea nr. 227/2015
privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare ( Codul fiscal), se are in vedere ca raportul juridic incheiat intre parti si contina, in mod obligatoriu, clauze contractuale clare privind obiectul contractului, drepturile si obligatiile partilor, astfel incat sa nu rezulte existenta unei relatii de subordonare, ci libertatea persoanei fizice de a dispune in ceea ce priveste desfasurarea activitatii. La incadrarea unei activitati ca activitate independenta, partile vor avea in vedere ca raportul juridic incheiat sa reflecte continutul economic real al tranzactiei/activitatii.

Criteriul privind libertatea persoanei de a alege locul, modul de desfasurare a activitatii, precum si programul de lucru este indeplinit atunci cand cele trei componente ale sale sunt indeplinite cumulativ, in raportul juridic partile pot conveni asupra datei, locului si programului de lucru in functie de specificul activitatii si de celelalte activitati pe care prestatorul le desfasoara.
Persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea chiar si pentru un singur client, daca nu exista o clauza de exclusivitate in desfasurarea activitatii.

Riscurile asumate de prestator pot fi de natura profesionala si economica, cum ar fi: incapacitatea de adaptare la timp si cu cele mai mici costuri la variatiile mediului economico-social, variabilitatea rezultatului economic, deteriorarea situatiei financiare, in functie de specificul activitatii.

In desfasurarea activitatii persoana fizica utilizeaza predominant bunurile din patrimoniul afacerii.
Anterior, Codul fiscal definea munca dependenta prin indicarea a patru criterii legale, adaugand ca activitatea independenta este orice activitate desfasurata cu regularitate de catre o persoana fizica, alta decat activitatea dependenta. In prezent, legiuitorul procedeaza invers, sunt indicate criteriile de identificare a muncii independente, urmand ca munca dependenta sa fie considerata cea in cazul careia aceste criterii nu se regasesc.

Insa munca independenta poate fi prestata in temeiul OUG 44/2008, republicata in M.Of. nr. 15 din 10 ianuarie 2014.

Din categoria persoanelor care exercita profesii liberale fac parte, de exemplu, medici, avocati, notari publici, executori judecatoresti, experti tehnici si contabili, contabili autorizati, consultanti de plasament in valori mobiliare, auditori financiari, consultanti fiscali, arhitescti, traducatori, sportivi, arbitri sportivi, precum si alte persoane fizice cu profesii reglementate desfasurate in mod independent.

Unele profesii se pot exercita atat independent, cat si pe baza de contract individual de munca.
Dar munca indepedenta poate fi prestat si de catre alte persoane, in baza unor contracte civile de prestarii servicii sau cesiune de drepturi de autor.

Intre contractele civile in baza carora se presteaza o munca independenta se numara:
- contractul de comision;
- contractul de mandat;
- contractul de antrepriza;
- contractul de cesiune de drepturi de autor.
Unele dintre aceste contracte sunt definite ca activitati profesionale.

De exemplu, contractul de comision este definit in art. 2043 din noul Cod civil ca fiind mandatul care are ca obiect achizitionarea sau vanzarea de bunuri ori prestarea de servicii pe seama comitetului si in numele comisionarului, care actioneaza cu titlu profesional, in schimbul unei remuneratii numite comision.

Tot astfel, art. 2010 prevede ca: mandatul dintre doua persoane fizice se prezuma a fi cu titlu gratuit. Cu toate acestea, mandatul dat pentru acte de exercitare a unei activitati profesionale se prezuma a fi cu titlul oneros.

In concluzie, munca depedenta poate fi prestata numai in baza unui contract individual de munca de persoane fizice dar si de liber-profesionisti iar munca indepedenta este prestata de persoane fizice autorizate si NUMAI cu caracter ocazional poate fi prestata si de persoane fizice neautorizate.

Asadar, se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica neautorizata NUMAI daca pentru desfasurarea activitatii nu sunt indeplinite 4 dintre criteriile mentionate la art. 7 alin. (1) pct. 3 din Codul fiscal
si numai cu caracter OCAZIONAL (o data in viata).


Raspuns oferit pentru www.portalcodulmuncii.ro de Elena Bontea - Sef Departament juridic Academia Romana


 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016