Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?

14-Feb-2014
11145

Trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit pentru PFA in 2014 va fi explicata prin intermediul unui studiu de caz care are ca subiect un PFA cu cod CAEN 9313: Activitati ale centrelor de fitness, infiintat in iunie 2012, si care a avut anual venituri nete de 40.000 lei.


Impozitul pe venit a fost determinat in regim real. Avand in vedere ca pe lista ANAF norma anuala de venit pentru anul 2014 este de 13.500 lei, se va vedea daca poate acest PFA sa treaca la plata mult mai avantajoasa a impozitului pe baza normei de venit, precum si care sunt formalitatile pe care le va avea de indeplinit.

De asemenea, daca acest PFA se lichideaza la adresa din Bucuresti si se reinfiinteaza pe o adresa din Snagov, in urma acestei operatiuni, se va vedea daca acolo se poate inregistra de la infiintare ca platitor impozit pe baza normelor de venit.


1. In cazul contribuabililor care realizeaza venituri comerciale definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, cum este si cazul veniturilor realizate de PFA, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii. In conformitate cu art. 51 alin. (2) din Codul fiscal, acestia au posibilitatea de a opta pentru stabilirea venitului net anual, utilizandu-se datele din contabilitatea in partida simpla. Chiar daca optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este formulata inca de la inceputul desfasurarii activitatii este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi. Asadar, pentru veniturile din activitati independente, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera de asemenea reinnoita pentru o noua perioada daca persoana fizica nu solicita revenirea la sistemul anterior/sistemul pe baza de norme de venit.



Astfel, in situatia in care contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior/trecerea sistemul pe baza de norme de venit, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla se considera reinnoita pentru o noua perioada. Revenirea la sistemul anterior, respectiv trecerea sistemul pe baza de norme de venit se face prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.

Prin urmare, se va putea trece la sistemul de determinare a venitului net pe baza de norme de venit daca se exercita aceasta optiune pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani fiscali consecutivi in care a fost aplicat sistemul real, prin completarea in mod corespunzator a formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit. Acest formular se utilizeaza pentru declararea veniturilor si cheltuielilor estimate a se realiza in anul de impunere, si pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit, potrivit legii, dar si pentru exercitarea optiunii privind modificarea modului de determinare a venitului net.

2. Regula generala pentru a putea recurge la acest sistem simplificat de determinare a impozitului pe venit pe baza de norme de venit da dreptul persoanelor fizice care realizeaza venituri comerciale astfel cum sunt definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, sa beneficieze de acest sistem, daca activitatea desfasurata se regaseste in lista/nomenclatorul elaborat de Ministerul Finantelor Publice. Astfel, activitatea cu codul CAEN care se regaseste in nomenclator se impune pe baza de norme de venit daca optiunea contribuabilului a fost astfel exprimata. In acest caz, intrucat activitatea desfasurata se regaseste in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, aprobat prin OMFP nr. 2875/2011 si OMFP nr. 3022/2011, ar fi putut fi aplicat acest regim de impozitare inca de la inceputul desfasurarii activitatii. PFA a ales insa sa opteze catre sistemul real de impunere, pe care trebuie sa-l respecte in conditiile definite de art. 51 din Codul fiscal.

Trecerea de la un sistem de impunere la altul trebuie evaluat si din prisma influentelor fiscale generate de bunurile aflate in patrimoniu. Astfel, pentru contribuabilul care insa opteaza sa fie impus pe baza de norma de venit si care anterior a fost impus in sistem real, avand investitii in curs de amortizare, valoarea amortizarii nu diminueaza norma de venit.

Veniturile realizate din valorificarea investitiilor respective sau trecerea lor in patrimoniul personal in cursul perioadei de desfasurare a activitatii sau in caz de incetare a activitatii majoreaza norma de venit proportional cu valoarea amortizata in perioada impunerii in sistem real. De asemenea, in cazul contribuabilului impus pe baza de norma de venit, care pe perioada anterioara a avut impunere in sistem real si a efectuat investitii care au fost amortizate integral, veniturile din valorificarea sau trecerea acestora in patrimoniul personal ca urmare a incetarii activitatii vor majora norma de venit.

Poate fi avuta in vedere si o incetare definitiva a activitatii, urmata de o parcurgera etapelor de autorizare a activitatii in conformitate cu prevederile OUG 44/2008, insa trebuie avuta in vedere si in acest caz situatia bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar si influenta acestor din punct de vedere fiscal asupra venitului net anual. Astfel, suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec la incetarea definitiva a acesteia in patrimoniul personal al contribuabilului, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare se include in venitul brut.

Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica. In cazul incetarii definitive a activitatii, din punct de vedere fiscal, sumele obtinute din valorificarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar, cum ar fi: mijloacele fixe, obiectele de inventar si altele asemenea, precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri se includ in venitul brut.

In situatia in care este modificat doar sediul, este necesara inregistrarea modificarii la Registrul comertului urmata de inregistrarea modificarii la organul fiscal



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende platite in numerar. Ce este permis si ce nu in 2025

    • Distribuirea si plata dividendelor reprezinta un proces esential in viata unei societati, insa implica respectarea unor reguli fiscale si legale stricte, in special cand vine vorba de plata acestora in numerar. Legislatia romaneasca limiteaza semnificativ operatiunile de numerar, iar dividendele nu fac exceptie. Trebuie respectat plafonul de 10.000 lei/zi/persoana, fara posibilitatea fragmentarii platilor. In plus, modificarile recente aduse Codului fiscal, inclusiv majorarea impozitului pe...» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externe

    • Intocmirea situatiilor financiare anuale pentru 2024 aduce o noua provocare pentru contabili si contribuabili: raportarea distincta a cifrei de afaceri realizate pe teritoriul national. Conform Ordinului MFP nr. 107/2025, entitatile sunt obligate sa evidentieze separat in formularul F20 (la randul 01b/3) veniturile obtinute din operatiuni desfasurate efectiv in Romania, excluzand livrarile intracomunitare, chiar daca bunurile pleaca fizic din tara. Avem cazul urmator. O societate realizeaza...» citeste mai departe aici

  • Mijloace Fixe: Valoarea minima, corelata automat cu salariul minim de la 1 ianuarie 2026

    • Senatul a adoptat tacit o initiativa legislativa care propune un mecanism modern si automat de actualizare a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe. Aceasta schimbare presupune renuntarea la stabilirea plafonului prin hotarare de Guvern, in favoarea unui sistem direct corelat cu salariul minim brut pe economie. Proiectul urmeaza sa fie dezbatut si votat de Camera Deputatilor, care este forul decizional.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016