Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?

14-Feb-2014
8125

Trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit pentru PFA in 2014 va fi explicata prin intermediul unui studiu de caz care are ca subiect un PFA cu cod CAEN 9313: Activitati ale centrelor de fitness, infiintat in iunie 2012, si care a avut anual venituri nete de 40.000 lei.


Impozitul pe venit a fost determinat in regim real. Avand in vedere ca pe lista ANAF norma anuala de venit pentru anul 2014 este de 13.500 lei, se va vedea daca poate acest PFA sa treaca la plata mult mai avantajoasa a impozitului pe baza normei de venit, precum si care sunt formalitatile pe care le va avea de indeplinit.

De asemenea, daca acest PFA se lichideaza la adresa din Bucuresti si se reinfiinteaza pe o adresa din Snagov, in urma acestei operatiuni, se va vedea daca acolo se poate inregistra de la infiintare ca platitor impozit pe baza normelor de venit.

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii



1. In cazul contribuabililor care realizeaza venituri comerciale definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, cum este si cazul veniturilor realizate de PFA, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii. In conformitate cu art. 51 alin. (2) din Codul fiscal, acestia au posibilitatea de a opta pentru stabilirea venitului net anual, utilizandu-se datele din contabilitatea in partida simpla. Chiar daca optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este formulata inca de la inceputul desfasurarii activitatii este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi. Asadar, pentru veniturile din activitati independente, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera de asemenea reinnoita pentru o noua perioada daca persoana fizica nu solicita revenirea la sistemul anterior/sistemul pe baza de norme de venit.

Astfel, in situatia in care contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior/trecerea sistemul pe baza de norme de venit, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla se considera reinnoita pentru o noua perioada. Revenirea la sistemul anterior, respectiv trecerea sistemul pe baza de norme de venit se face prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.

Prin urmare, se va putea trece la sistemul de determinare a venitului net pe baza de norme de venit daca se exercita aceasta optiune pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani fiscali consecutivi in care a fost aplicat sistemul real, prin completarea in mod corespunzator a formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit. Acest formular se utilizeaza pentru declararea veniturilor si cheltuielilor estimate a se realiza in anul de impunere, si pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit, potrivit legii, dar si pentru exercitarea optiunii privind modificarea modului de determinare a venitului net.

2. Regula generala pentru a putea recurge la acest sistem simplificat de determinare a impozitului pe venit pe baza de norme de venit da dreptul persoanelor fizice care realizeaza venituri comerciale astfel cum sunt definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, sa beneficieze de acest sistem, daca activitatea desfasurata se regaseste in lista/nomenclatorul elaborat de Ministerul Finantelor Publice. Astfel, activitatea cu codul CAEN care se regaseste in nomenclator se impune pe baza de norme de venit daca optiunea contribuabilului a fost astfel exprimata. In acest caz, intrucat activitatea desfasurata se regaseste in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, aprobat prin OMFP nr. 2875/2011 si OMFP nr. 3022/2011, ar fi putut fi aplicat acest regim de impozitare inca de la inceputul desfasurarii activitatii. PFA a ales insa sa opteze catre sistemul real de impunere, pe care trebuie sa-l respecte in conditiile definite de art. 51 din Codul fiscal.

Trecerea de la un sistem de impunere la altul trebuie evaluat si din prisma influentelor fiscale generate de bunurile aflate in patrimoniu. Astfel, pentru contribuabilul care insa opteaza sa fie impus pe baza de norma de venit si care anterior a fost impus in sistem real, avand investitii in curs de amortizare, valoarea amortizarii nu diminueaza norma de venit.

Veniturile realizate din valorificarea investitiilor respective sau trecerea lor in patrimoniul personal in cursul perioadei de desfasurare a activitatii sau in caz de incetare a activitatii majoreaza norma de venit proportional cu valoarea amortizata in perioada impunerii in sistem real. De asemenea, in cazul contribuabilului impus pe baza de norma de venit, care pe perioada anterioara a avut impunere in sistem real si a efectuat investitii care au fost amortizate integral, veniturile din valorificarea sau trecerea acestora in patrimoniul personal ca urmare a incetarii activitatii vor majora norma de venit.

Poate fi avuta in vedere si o incetare definitiva a activitatii, urmata de o parcurgera etapelor de autorizare a activitatii in conformitate cu prevederile OUG 44/2008, insa trebuie avuta in vedere si in acest caz situatia bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar si influenta acestor din punct de vedere fiscal asupra venitului net anual. Astfel, suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec la incetarea definitiva a acesteia in patrimoniul personal al contribuabilului, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare se include in venitul brut.

Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica. In cazul incetarii definitive a activitatii, din punct de vedere fiscal, sumele obtinute din valorificarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar, cum ar fi: mijloacele fixe, obiectele de inventar si altele asemenea, precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri se includ in venitul brut.

In situatia in care este modificat doar sediul, este necesara inregistrarea modificarii la Registrul comertului urmata de inregistrarea modificarii la organul fiscal



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?":
Rating:

Nota: 4.13 din 4 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Angajatorii, obligati sa modifice contractele de munca pentru transferul contributiilor. OUG nr. 82/2017
    • Guvernul a venit cu o noua modificare adoptata tacit si care obliga toti angajatorii din Romania sa modifice toate contractele de munca incepand de la 1 ianuarie 2018 pentru transferul contributiilor de la angajator la angajat. Mai mult, in intervalul 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, toti angajatorii sunt obligati sa initieze negocieri colective pentru a pune in aplicare OUG 79/2017 prin care sunt transferate contributiile sociale de la angajator la salariat. Conform noilor modificari...» citeste mai departe aici

  • Scrisoare deschisa a profesionistilor independenti privind impozitarea drepturilor de autor si a activitatilor independente din 2018
    • Noi, semnatarii, ne declaram extrem de ingrijorati cu privire la ultimele modificari aduse Codului Fiscal prin ordonanta de urgenta 79/2017 si solicitam nemodificarea nivelului contributiilor sociale pentru sectorul independent - lucratori pe cont propriu si/sau persoane fizice autorizate (care insumeaza circa 2,1 milioane de persoane, marea majoritate activand in domenii neagricole), cei ce exercita profesii liberale sau care desfasoara alte tipuri de activitati independente. Pentru acesti...» citeste mai departe aici

  • Multinationalele rezidente fiscal vor depune formularul aprobat recent de ANAF
    • In Monitorul Oficial nr. 894 din 14 noiembrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 3049 din 24 octombrie 2017 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Raportul pentru fiecare tara in parte". Potrivit art. 291^3 din Codul de procedura fiscala, o societate-mama finala a unui grup de intreprinderi multinationale care isi are rezidenta fiscala in Romania are obligatia sa depuna un raport pentru fiecare tara in parte, pentru fiecare an fiscal de raportare, in termen de...» citeste mai departe aici

  • Ce este autofactura si cand trebuie emisa
    • Autofactura este un document reglementat de Codul fiscal si normele metodologice de aplicare ce se utilizeaza doar in scopuri de TVA, ca document justificativ pentru taxa deductibila/colectata, dupa caz. O persoana impozabila din punct de vedere al TVA este obligata sa emita o autofactura in urmatoarele situatii: daca a depasit plafoanele pentru bunuri acordate in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, de mecenat peste care acestea nu sunt considerate livrari de bunuri (art....» citeste mai departe aici

  • Mai multi bani la salarii si pensii, taieri de la investitii
    • Noi fonduri vor fi acordate pentru plata salariilor de stat si a pensiilor, conform celei de-a doua rectificari bugetare. In schimb, sunt reduse fondurile pentru investitii, indiferent de domeniu. In cadrul rectificarilor un rol important il joaca si plafoanele stabilite prin lege si care ajuta la construirea unui buget de stat echilibrat si nu permit, pe de alta parte, "sa fie mutate masiv cheltuieli dintr-o zona in alta", informeaza RFI. Aceeasi sursa explica faptul ca "plafoanele sunt impuse...» citeste mai departe aici

  • ROBOR a crescut si a atins un nou maxim
    • Conform datelor Bancii Nationale a Romaniei, indicele ROBOR la trei luni, in functie de care se calculeaza costul creditelor in lei cu dobanda variabila, a crescut din nou, joi, la 2,09%, de la 2,06%, Se mentioneaza, in plus, conform Mediafax, ca indicele la sase luni, utilizat in calculul dobanzilor la creditele ipotecare, s-a majorat la 2,19%, de la 2,17%, cat a fost cotat pe 15 noiembrie. Indicele ROBOR la noua luni, care reprezinta rata dobanzii platita la creditele in lei atrase de catre...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"