Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?

14-Feb-2014
8868

Trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit pentru PFA in 2014 va fi explicata prin intermediul unui studiu de caz care are ca subiect un PFA cu cod CAEN 9313: Activitati ale centrelor de fitness, infiintat in iunie 2012, si care a avut anual venituri nete de 40.000 lei.


Impozitul pe venit a fost determinat in regim real. Avand in vedere ca pe lista ANAF norma anuala de venit pentru anul 2014 este de 13.500 lei, se va vedea daca poate acest PFA sa treaca la plata mult mai avantajoasa a impozitului pe baza normei de venit, precum si care sunt formalitatile pe care le va avea de indeplinit.

De asemenea, daca acest PFA se lichideaza la adresa din Bucuresti si se reinfiinteaza pe o adresa din Snagov, in urma acestei operatiuni, se va vedea daca acolo se poate inregistra de la infiintare ca platitor impozit pe baza normelor de venit.


1. In cazul contribuabililor care realizeaza venituri comerciale definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, cum este si cazul veniturilor realizate de PFA, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii. In conformitate cu art. 51 alin. (2) din Codul fiscal, acestia au posibilitatea de a opta pentru stabilirea venitului net anual, utilizandu-se datele din contabilitatea in partida simpla. Chiar daca optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este formulata inca de la inceputul desfasurarii activitatii este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi. Asadar, pentru veniturile din activitati independente, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera de asemenea reinnoita pentru o noua perioada daca persoana fizica nu solicita revenirea la sistemul anterior/sistemul pe baza de norme de venit.

Astfel, in situatia in care contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior/trecerea sistemul pe baza de norme de venit, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla se considera reinnoita pentru o noua perioada. Revenirea la sistemul anterior, respectiv trecerea sistemul pe baza de norme de venit se face prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.

Prin urmare, se va putea trece la sistemul de determinare a venitului net pe baza de norme de venit daca se exercita aceasta optiune pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani fiscali consecutivi in care a fost aplicat sistemul real, prin completarea in mod corespunzator a formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit. Acest formular se utilizeaza pentru declararea veniturilor si cheltuielilor estimate a se realiza in anul de impunere, si pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit, potrivit legii, dar si pentru exercitarea optiunii privind modificarea modului de determinare a venitului net.

2. Regula generala pentru a putea recurge la acest sistem simplificat de determinare a impozitului pe venit pe baza de norme de venit da dreptul persoanelor fizice care realizeaza venituri comerciale astfel cum sunt definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, sa beneficieze de acest sistem, daca activitatea desfasurata se regaseste in lista/nomenclatorul elaborat de Ministerul Finantelor Publice. Astfel, activitatea cu codul CAEN care se regaseste in nomenclator se impune pe baza de norme de venit daca optiunea contribuabilului a fost astfel exprimata. In acest caz, intrucat activitatea desfasurata se regaseste in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, aprobat prin OMFP nr. 2875/2011 si OMFP nr. 3022/2011, ar fi putut fi aplicat acest regim de impozitare inca de la inceputul desfasurarii activitatii. PFA a ales insa sa opteze catre sistemul real de impunere, pe care trebuie sa-l respecte in conditiile definite de art. 51 din Codul fiscal.

Trecerea de la un sistem de impunere la altul trebuie evaluat si din prisma influentelor fiscale generate de bunurile aflate in patrimoniu. Astfel, pentru contribuabilul care insa opteaza sa fie impus pe baza de norma de venit si care anterior a fost impus in sistem real, avand investitii in curs de amortizare, valoarea amortizarii nu diminueaza norma de venit.

Veniturile realizate din valorificarea investitiilor respective sau trecerea lor in patrimoniul personal in cursul perioadei de desfasurare a activitatii sau in caz de incetare a activitatii majoreaza norma de venit proportional cu valoarea amortizata in perioada impunerii in sistem real. De asemenea, in cazul contribuabilului impus pe baza de norma de venit, care pe perioada anterioara a avut impunere in sistem real si a efectuat investitii care au fost amortizate integral, veniturile din valorificarea sau trecerea acestora in patrimoniul personal ca urmare a incetarii activitatii vor majora norma de venit.

Poate fi avuta in vedere si o incetare definitiva a activitatii, urmata de o parcurgera etapelor de autorizare a activitatii in conformitate cu prevederile OUG 44/2008, insa trebuie avuta in vedere si in acest caz situatia bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar si influenta acestor din punct de vedere fiscal asupra venitului net anual. Astfel, suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec la incetarea definitiva a acesteia in patrimoniul personal al contribuabilului, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare se include in venitul brut.

Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica. In cazul incetarii definitive a activitatii, din punct de vedere fiscal, sumele obtinute din valorificarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar, cum ar fi: mijloacele fixe, obiectele de inventar si altele asemenea, precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri se includ in venitul brut.

In situatia in care este modificat doar sediul, este necesara inregistrarea modificarii la Registrul comertului urmata de inregistrarea modificarii la organul fiscal



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?":
Rating:

Nota: 4.13 din 4 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Parlamentul a adoptat MAJORAREA alocatiei pentru copii de la 84 de lei, la 150 de lei! Deficitul bugetar creste si el!
    • Vesti bune pentru parintii din Romania. Alocatiile copiilor cu varsta peste 2 ani (3 ani in cazul copiilor cu dizabilitati) ar putea fi majorate de la 84 de lei la 150, de la 1 martie, dupa ce amendamentul PNL a fost votat cu 123 de voturi pentru si 119 voturi impotriva. De asemenea, si alocatia copiilor de pana in 2/3 ani va fi majorata de la 200 de lei, la 300 de lei. Parlamentul intrunit, joi, pentru votarea pe articole a proiectul de buget, a adoptat un amendament al PNL care prevede...» citeste mai departe aici

  • Retragerea de la Pilonul II de Pensii: ASF a publicat modelul de cerere-cadru
    • Printre alte masuri fiscal-bugetare prevazute de OUG 114/2018 se numara si posibilitate ca persoanele care au contribuit Pilonul II de pensii sa isi poata retrage banii si sa ii transfere in fondul de pensii public administrat de stat. Si cum de la teorie la practica nu este decat un pas, acum Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a facut acest pas, publicand un model de cerere prin care acest contribuabilii pot pune in practica aceasta cerere de retragerea de la Pilonul II de Pensii....» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil 2018. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent pentru raportarile anuale
    • Pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) a fost actualizat PDF-ul inteligent – S1014 – S1015 – Situatii financiare la 31 decembrie 2018 in conformitate cu Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin OMFP nr. 3103/2017, precum si cu OMFP nr. 10/03.01.2019. Entitati raportoare PJ fara scop patrimonial PJ fara scop patrimonial de utilitate publica Organizatii sindicale si patronale CAR unitati militare CAR salariati...» citeste mai departe aici

  • ONG - rectificativa la D101. Completarea corecta a Declaratiei
    • "Un ONG a facut rectificativa la D101 pentru anul 2017 in care a trecut doar cheltuieli/venituri neimpozabile, rezultand o pierdere de 30.000 lei. In anul 2018 a completat D101 la fel cu cheltuieli/venituri neimpozabile, rezultand o pierdere de 40.000 lei. S-a trecut pierderea rezultata in 2017 la randul 39 si matematic (-30.000-40.000=10.000) am ajuns la randul 40 cu -10.000 lei, iar in balanta pe contul 117 am 30.000 40.000=70.000 lei. Este corect?" Raspunsul specialistului Potrivit...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016