Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?

14-Feb-2014
9036

Trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit pentru PFA in 2014 va fi explicata prin intermediul unui studiu de caz care are ca subiect un PFA cu cod CAEN 9313: Activitati ale centrelor de fitness, infiintat in iunie 2012, si care a avut anual venituri nete de 40.000 lei.


Impozitul pe venit a fost determinat in regim real. Avand in vedere ca pe lista ANAF norma anuala de venit pentru anul 2014 este de 13.500 lei, se va vedea daca poate acest PFA sa treaca la plata mult mai avantajoasa a impozitului pe baza normei de venit, precum si care sunt formalitatile pe care le va avea de indeplinit.

De asemenea, daca acest PFA se lichideaza la adresa din Bucuresti si se reinfiinteaza pe o adresa din Snagov, in urma acestei operatiuni, se va vedea daca acolo se poate inregistra de la infiintare ca platitor impozit pe baza normelor de venit.


1. In cazul contribuabililor care realizeaza venituri comerciale definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, cum este si cazul veniturilor realizate de PFA, venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii. In conformitate cu art. 51 alin. (2) din Codul fiscal, acestia au posibilitatea de a opta pentru stabilirea venitului net anual, utilizandu-se datele din contabilitatea in partida simpla. Chiar daca optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este formulata inca de la inceputul desfasurarii activitatii este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi. Asadar, pentru veniturile din activitati independente, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera de asemenea reinnoita pentru o noua perioada daca persoana fizica nu solicita revenirea la sistemul anterior/sistemul pe baza de norme de venit.



Astfel, in situatia in care contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior/trecerea sistemul pe baza de norme de venit, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla se considera reinnoita pentru o noua perioada. Revenirea la sistemul anterior, respectiv trecerea sistemul pe baza de norme de venit se face prin completarea corespunzatoare a declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani.

Prin urmare, se va putea trece la sistemul de determinare a venitului net pe baza de norme de venit daca se exercita aceasta optiune pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani fiscali consecutivi in care a fost aplicat sistemul real, prin completarea in mod corespunzator a formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit. Acest formular se utilizeaza pentru declararea veniturilor si cheltuielilor estimate a se realiza in anul de impunere, si pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit, potrivit legii, dar si pentru exercitarea optiunii privind modificarea modului de determinare a venitului net.

2. Regula generala pentru a putea recurge la acest sistem simplificat de determinare a impozitului pe venit pe baza de norme de venit da dreptul persoanelor fizice care realizeaza venituri comerciale astfel cum sunt definite la art. 46 alin. (2) din Codul fiscal, sa beneficieze de acest sistem, daca activitatea desfasurata se regaseste in lista/nomenclatorul elaborat de Ministerul Finantelor Publice. Astfel, activitatea cu codul CAEN care se regaseste in nomenclator se impune pe baza de norme de venit daca optiunea contribuabilului a fost astfel exprimata. In acest caz, intrucat activitatea desfasurata se regaseste in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, aprobat prin OMFP nr. 2875/2011 si OMFP nr. 3022/2011, ar fi putut fi aplicat acest regim de impozitare inca de la inceputul desfasurarii activitatii. PFA a ales insa sa opteze catre sistemul real de impunere, pe care trebuie sa-l respecte in conditiile definite de art. 51 din Codul fiscal.

Trecerea de la un sistem de impunere la altul trebuie evaluat si din prisma influentelor fiscale generate de bunurile aflate in patrimoniu. Astfel, pentru contribuabilul care insa opteaza sa fie impus pe baza de norma de venit si care anterior a fost impus in sistem real, avand investitii in curs de amortizare, valoarea amortizarii nu diminueaza norma de venit.

Veniturile realizate din valorificarea investitiilor respective sau trecerea lor in patrimoniul personal in cursul perioadei de desfasurare a activitatii sau in caz de incetare a activitatii majoreaza norma de venit proportional cu valoarea amortizata in perioada impunerii in sistem real. De asemenea, in cazul contribuabilului impus pe baza de norma de venit, care pe perioada anterioara a avut impunere in sistem real si a efectuat investitii care au fost amortizate integral, veniturile din valorificarea sau trecerea acestora in patrimoniul personal ca urmare a incetarii activitatii vor majora norma de venit.

Poate fi avuta in vedere si o incetare definitiva a activitatii, urmata de o parcurgera etapelor de autorizare a activitatii in conformitate cu prevederile OUG 44/2008, insa trebuie avuta in vedere si in acest caz situatia bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar si influenta acestor din punct de vedere fiscal asupra venitului net anual. Astfel, suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec la incetarea definitiva a acesteia in patrimoniul personal al contribuabilului, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare se include in venitul brut.

Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica. In cazul incetarii definitive a activitatii, din punct de vedere fiscal, sumele obtinute din valorificarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii, inscrise in Registrul-inventar, cum ar fi: mijloacele fixe, obiectele de inventar si altele asemenea, precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri se includ in venitul brut.

In situatia in care este modificat doar sediul, este necesara inregistrarea modificarii la Registrul comertului urmata de inregistrarea modificarii la organul fiscal



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?":
Rating:

Nota: 4.13 din 4 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Clienti incerti. Tratament fiscal si contabil
    • "In anul 2012 o societate a emis facturi de prestari servicii. Facturile nu au fost incasate pana la finele anului 2012, cand societatea debitoare a intrat in insolventa. S-a facut cerere de inscriere la masa credala, dar sumele respective nu au fost incasate pana astazi. S-a solicitat la Registrul Comertului o fisa de informatii din care reiese ca societatea debitoare a fost radiata in iunie 2018. Nu s-au constituit provizioane pentru sumele respective, TVA s-a colectat, iar aceste...» citeste mai departe aici

  • Oficial: Legea 132 privind activitatile cu caracter ocazional desfasurate de zilieri a fost publicata. Regimul fiscal aplicabil veniturilor zilierilor
    • In Monitorul Oficial nr. 575 din 15 iulie 2019 a fost publicata Legea nr. 132 din 11 iulie 2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. In acest context, Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov (DGRFP) a venit cu lamuriri privind regimul fiscal aplicabil veniturilor din activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri. Asadar, in contextul legii amintite mai sus: ZILIER este o...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Muncii: Nu intra Romania in colaps din cauza celor peste 9.000 de pensii speciale
    • Romania este in siguranta, cel putin dintr-un anumit punct de vedere. Nu va intra in colaps nici din cauza celor 9.312 pensii de serviciu (care nu sunt pe baza de contributivitate), nici din toata valoarea celor 5 milioane de pensii, ofera asigurari ministrul Muncii, Marius Budai. "Din cele 9.312 pensii de serviciu, undeva la 5.306 sunt la peste 10.000 de lei, iar restul de 4.000 sunt sub 10.000 de lei. Si o parte din aceste pensii sunt pe baza de contributivitate, completarea vine de la bugetul...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Agriculturii: Asteptam mai multi bani pentru investitii, la rectificarea bugetara!
    • Ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Petre Daea, a declarat, marti – in cadrul unei conferinte de presa, ca i se pare normal ca, la rectificarea bugetara, sa primeasca mai multi bani pentru investitii, dat fiind ca sunt deja lucrari foarte avansate in acest sector, care au nevoie de finantare. „Reglajele sunt firesti, asteptam mai multi bani pentru investitii. Avem lucrari avansate, unele cu un an de zile inainte de plan si trebuie sa aduc bani”, a precizat seful de la...» citeste mai departe aici

  • Salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti. Tratament fiscal
    • Avem urmatorul caz: Un salariat concediat de companie a castigat in instanta procesul cu rezolutia urmatoare: "Dispune anularea in integralitate a deciziei de sanctionare emisa de parat. Repune partile in situatia anterioara concedierii, in sensul reintegrarii salariatului pe functia si postul detinute anterior emiterii deciziei. Obliga parata sa-i plateasca reclamantului o despagubire egala cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016