Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inchiriere apartament. Ce obligatii de plata apar si cum identificam corect cotele datorate?

19-Apr-2017
9421

Stabilim prin cele de mai jos ce obligatii avem in calitate de proprietar la obtinerea veniturilor din chirii. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "Administratorul firmei A inchiriaza societatii un apartament proprietate personala pentru folosirea acestuia in activitate economica. Prezentul contract se inregistreaza la Finante. Plata chirie pentru folosinta acestui apartament este in suma de 1.000 euro/luna. Ce implicatii fiscale sunt atat pentru peroana fizica, cat si juridica? Pentru persoana juridica aceasta cheltuiala poate fi considerata o cheltuiala deductibila?".

Proprietarul are obligatia inregistrarii la organul fiscal a contractului de inchiriere dintre o persoana fizica si o persoana juridica/fizica in termen de 15 zile de la data incheierii contractului intre parti.

Contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor pe parcursul unui an, cu exceptia veniturilor din arendare, datoreaza plati anticipate cu titlu de impozit in contul impozitului pe venit catre bugetul de stat.

Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent, pe fiecare sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii.

In cazul in care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din cedarea folosintei bunurilor reprezinta echivalentul in lei al unei sume in valuta, determinarea venitului anual estimat se efectueaza pe baza cursului de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei , din ziua precedenta celei in care se efectueaza impunerea.

Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, respectiv: - 25 martie; - 25 iunie; - 25 septembrie; - 25 decembrie.

 Persoana fiizca are obligatia de a depune declaratia privind venitul realizat (formular 200) la organul fiscal competent pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. Declaratia privind venitul realizat se completeaza pentru fiecare sursa si categorie de venit si se depune de catre:

a) contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, determinate in sistem real;
b) contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor care au depus declaratii de venit estimativ in luna decembrie si pentru care nu sau stabilit plati anticipate, conform legii;
c) contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, in baza contractelor incheiate intre parti in care chiria este exprimata in lei, a caror impunere este finala, pentru situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale, caz in care platile anticipate de impozit vor fi luate in calcul la stabilirea impozitului anual datorat.

Impozitul anual datorat se calculeaza de organul fiscal competent, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual determinat in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, impozitul fiind final.

 Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite decizia de impunere, pe care o comunica contribuabililor. Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuale se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza obligatii fiscale accesorii (dobanzi si penalitati de intarziere). Impozitul anual datorat se vireaza integral la bugetul de stat.

NU au obligativitatea depunerii declaratiei privind venitul realizat - formular 200, contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor pentru care chiria prevazuta in contractul incheiat intre parti este stabilita in lei, nu au optat pentru determinarea venitului net in sistem real si la sfarsitul anului anterior nu indeplinesc conditiile pentru calificarea veniturilor in categoria veniturilor din activitati independente pentru care platile anticipate de impozit sunt egale cu impozitul anual datorat, si pentru care platile anticipate reprezinta impunere finala.

Venitul net din cedarea folosintei bunurilor se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut. Pentru recunoasterea deductibilitatii cheltuielii stabilite forfetar, proprietarul nu este obligat sa prezinte organului fiscal documente justificative.

Cheltuiala deductibila aferenta venitului, stabilita in cota forfetara de 40% aplicata la venitul brut, reprezinta uzura bunurilor inchiriate si cheltuielile ocazionate de intretinerea si repararea acestora, impozitele si taxele pe proprietate datorate potrivit legii, comisionul retinut de intermediari, primele de asigurare platite pentru bunul cedat spre folosinta.

In ceea ce priveste contributia de sanatate, persoana fizica are obligatia platii contributiei de 5,5% conform art. 173 din Codul fiscal, aplicat la venitul net impozabil, contributie care se deduce la calculul impozitului pe venit. Plata se face tot trimestrial la fel ca si impozitul pe venit.

Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut prevazut la art. 143 alin. (2) din Codul fiscal, in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.

Conform proiectului privind Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017, castigul salarial mediu brut in anul 2017, este 3.131 lei. Daca in apartamentul respectiv se vor desfasura activitati economice (ex. sediu, puct de lucru persoana juridica, PFA, etc), acesta va fi considerat cladire cu destinatia nerezidentiala, iar persoana fizica proprietara va datora impozitul pe cladirile nerezidentiale conform art. 458 din Codul fiscal (care este mult mai mare decat impozitul datorat pentru cladirile rezidentiale/locuinte).

In aceste conditii, persoana fizica proprietara va depune o declaratie fiscala la care va anexa contractul de inchiriere din care sa reiasa schimbarea folosintei imobilului, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective si va datora impozitul pe cladiri cu destinatia nerezidentiala incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator conform art. 461 alin. (6) din Codul fiscal. Pentru stabilirea impozitului pe caldiri, va recomandam apelarea la un expert evaluator (ex. membru ANEVAR) pentru evaluarea apartamentului.

Desigur, cheltuiala cu chiria, in baza contractului de inchiriere inregistrat la ANAF este o cheltuiala deductibila pentru societate, daca aceasta cheltuiala este efectuata in scopul economic al societatii


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016