Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inchiriere camere in scop turistic de catre o persoana fizica. Ce acte intocmim si ce obligatii declarative avem?

23-Nov-2016
49245

Prin analiza urmatoare, va propunem situatia in care persoana fizica detine un apartament pe care doreste sa il inchirieze cu ziua in regim hotelier prin intermediul mai multor site-uri de specialitate. Specialistul va explica, prin cele ce urmeaza, ce acte se intocmesc in acest caz, precum si ce obligatii declarative apar in ce priveste impozitul datorat.

Iata raspunsul specialistului:

Situatia dumeavoastra este reglementata in Codul fiscal astfel:

"ART. 83 - Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor

(3) Sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare in scop turistic cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv.

ART. 85 - Reguli privind stabilirea impozitului pe venitul determinat pe baza normei anuale de venit

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    TVA aplicabil la vanzarea paielor - furaj, asternut sau combustibil? Am o intrebare in legatura cu o factura. Am vandut paie pentru asternut la o ferma de pui. Ce cota de TVA folosesc? - paie pentru furajare - paie pentru asternut (pui/bovine) -...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Tratamentul contabil operatiuni productie O societate (cu obiect activitate productie shaorma) achizitioneaza animale vii de la persoane fizice, pe baza de "Borderou de achizitie". Aceste animale sunt trimise la abator...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Factura neprimita in SPV Daca primesc o factura de servicii taxi, emisa de BOLT Operations OU Estonia in numele Basti Driver SRL (societate platitoare de TVA in Romania), dar factura nu apare incarcata in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Bunuri utilizate exclusiv in interes personal In cazul in care avem un autoturism care nu este folosit in interesul activitatii societatii 100%, amortizarea este deductibila sau nedeductibila? La fel si pentru niste bunuri...citeste mai mult

(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, datoreaza un impozit pe venitul stabilit ca norma anuala de venit.

(2) Norma anuala de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat se determina de directiile generale regionale ale finantelor publice, pe baza criteriilor stabilite prin ordin comun al ministrului economiei, comertului si turismului si al ministrului finantelor publice si a propunerilor Ministerului Economiei, Comertului si Turismului privind nivelul normelor anuale de venit. Propunerile privind nivelul normelor anuale de venit se transmit anual de catre Ministerul Economiei, Comertului si Turismului, A.N.A.F., in cursul trimestrului IV, dar nu mai tarziu de data de 30 noiembrie a anului anterior celui in care urmeaza a se aplica normele anuale de venit.
(3) Directiile generale regionale ale finantelor publice au obligatia publicarii anuale a normelor anuale de venit, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica.
(4) Contribuabilii prevazuti la alin. (1) au obligatia sa depuna la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 31 ianuarie inclusiv, declaratia privind venitul estimat/norma de venit pentru anul in curs. In cazul in care contribuabilii incep sa realizeze in cursul anului, dupa data de 31 ianuarie inclusiv, venituri definite potrivit art. 83 alin. (3), in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului acestia au obligatia completarii si depunerii declaratiei privind venitul estimat/norma de venit pentru anul fiscal in curs.

(5) Organul fiscal competent stabileste impozitul anual datorat pe baza declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si emite decizia de impunere la termenul si potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

(6) Impozitul anual datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra normei anuale de venit, impozitul fiind final.

(7) Impozitul anual datorat se plateste integral la bugetul de stat.
(8) Plata impozitului se efectueaza in cursul anului catre bugetul de stat, in contul impozitului anual datorat, in doua rate egale, astfel: 50% din impozit pana la data de 25 iulie inclusiv si 50% din impozit pana la data de 25 noiembrie inclusiv. Pentru declaratiile privind venitul estimat/norma de venit depuse in luna noiembrie sau decembrie, impozitul anual datorat se stabileste prin decizie de impunere anuala, pe baza declaratiei privind venitul estimat/norma de venit, si se plateste in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.
(9) Contribuabilii care obtin venituri determinate pe baza normei anuale de venit nu au obligatii de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile."

Norma anuala de venit, pentru o camera de inchiriat, se determina de directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti (de administratia in raza careia aveti domiciliul), dupa caz, pe baza criteriilor stabilite prin Ordinul comun nr. 22/28/2012 al ministrului dezvoltarii regionale si turismului si al ministrului finantelor publice si a propunerilor Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului privind nivelul normelor anuale de venit.

Pentru stabilirii obligatiilor de plata datorate, aveti obligatia sa depuneti, pentru anul in curs, Declaratia privind venitul estimat/norma de venit (formular 220).

Declaratia se completeaza pentru fiecare an fiscal si se depune pana la data de 31 ianuarie, inclusiv, la organul fiscal in a carui raza teritoriala in care aveti domiciliul. La declaratie veti anexa formularul Fisa capacitatii de cazare, completat corespunzator situatiei proprii dvs. In functie de caracteristicile capacitatii de cazare, norma anuala de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat poate fi ajustata pe baza unor coeficienti de corectie, corespunzator criteriilor prevazute in formular.

In cadrul formularului 220, veti bifa casuta "Cedarea folosintei bunurilor" si casuta "in scop turistic" de la sectiunea II "Date privind activitatea desfasurata" pct. 1 "Categoria de venit" si mentionati numarul de camere de inchiriat in scop turistic, pentru anul in curs, situate in locuinta proprietate personala.

Termenul de depunere a declaratiei 220:
Declaratia se depune la organul fiscal competent, astfel: pentru fiecare an fiscal, pana la data de 31 ianuarie inclusiv, pentru anul in curs, sau in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului (inceperii activitatii de inchiriere), daca incepeti sa realizati venituri in cursul anului dupa data de 31 ianuarie inclusiv.

Dupa depunerea declaratiei 220, insotita de Fisa capacitatii de cazare, organul fiscal va emite dedcizia ded impunere, in care se va specifica impozitul pe care il aveti de plata.
In mod normal, cand este vorba de un an fiscal integral, plata impozitului se faca in doua transe egale: 50% din impozit pana la data de 25 iulie inclusiv si 50% din impozit pana la data de 25 noiembrie inclusiv.

Daca depuneti declaratia 220 in noiembrie sau decembrie 2016, impozitul stabilit in decizia de impunere de catre ANAF, pentru perioada ramasa din an, trebuie platit in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. Impozitul se poate achita in numerar direct la organul fiscal.

Nota:
Ambele formulare (220 si Fisa capacitatii de cazare) se gasesc pe site-ul ANAF, putand fi descarcate si apoi completate.

Va sfatuiesc sa aveti cu dvs - la momentul depnerii la ANAF a acestor formulare - copie de pe contractul detinerii spatiului respectiv si de pe schita acestuia.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

, acte, plata impozit, chirie, imobil, impozit pe venit, declaratia 220

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016