Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrare venituri din indemnizatii. Ce implicatii fiscale apar?

24-Iun-2016
2504

In analiza de mai jos, avem exemplul unei societati comerciale (SRL) care ii plateste lunar administratorului numit prin Legea 311/990 o indemnizatie lunara de 50 lei. Acesta nu are contract individual de munca incheiat cu societatea la care este administrator. Ce contributii trebuie achitate de catre societate si administrator aferent acestei indemnizatii?

Veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor asimilate salariilor, iar persoana juridica care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

In ceea ce priveste contributiile sociale, se datoreaza:

• Contributie de asigurari sociale de stat (pensie) conform art.139 alin.1 lit d si e si art.140 din Codul fiscal. Nu sunt execeptate de la aceasta contributie persoanele care au calitatea de salariat la alte entitati si nici pensionarii conform art.141 din Codul fiscal

• Contributia individuala de 10,5% si cea a angajatorului de 15,8%;

• Contributie de asigurari sociale de sanatate - conform art. 155 alin.1 lit.a si art 157 lit e si g din Codul fiscal ; Contributia individuala de 5,5% si cea a angajatorului de 5,2 %.

• Contributie de asigurari pentru somaj - conform art.185 alin.1 din Codul fiscal, in cote de 0,5 % - angajat si si 0,5% contributia angajatorului. Nu se datoreaza aceste contributii in cazul pensionarilor - conform art 189 pct.2 sin Codul fiscal;

• Contributii pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - conform art.193 alin.1 lit.a si art. 195 alin.1 lit d si e, in procent de 0,85%;

• Contributie de asigurare pentru accidente si boli profesionale - cf art.202 lit.a si art 204 alin.1 lit.c din Codul fiscal.

Nu se datoreaza contributie la fondul pentru garantarea creantelor salariale, intrucat nu au la baza contracte individuale de munca , conform art. 213 lit.a din Codul fiscal.

Retinem asadar, ca pentru aceste venituri se datoreaza impozit pe venit de 16% cat si contributii sociale angajat si angajator, cu exceptia contributiilor pentru somaj in cazul pensionarilor si a contributiei la fondul pentru garantarea creantelor salariale in toate cazurile.

Raportarea obligatiilor fiscale privind veniturile asimilate salariilor (impozit pe salarii si contributii sociale, dupa caz) se face prin completarea si depunerea formularului 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.

Toate aceste contributii sociale precum si impozitul pe venit se declara in Declaratia 112. Administratorului - persoana fizica nu ii revine nicio o obligatie de declarare sau plata.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016