Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Marfa distrusa in incendiu si acoperirea partiala a pagubei din despagubiri. Ce tratament fiscal se aplica?

05-Mai-2014
12699
Se va stabili mai jos ce tratament aplicam din punct de vedere TVA si al cheltuielilor la scoaterea din gestiune a marfii arse intr-un incendiu in conditiile in care marfa este asigurata, dar valoarea asigurata este mai mica decat valoarea pagubei produse in incendiu.

Astfel, suma recuperata de la asigurator este mai mica decat valoarea marfii care trebuie scoasa din gestiune in urma incendiului. Vom vedea daca trebuie platit TVA pe diferenta sau daca nu este considerata livrare toata valoarea pagubei indiferent de cat ne despagubeste asiguratorul.

De asemenea, vom stabili daca este deductibila cheltuiala in limita sumei primite de la asigurator sau daca este toata cheltuiala deductibila.

Totodata, vom vedea ce documente trebuie anexate pentru a justifica scoaterea din evidenta.

In conformitate cu prevederile art. 148 alin. 2 lit. a din Codul fiscal si pct. 53 alin. 10 si 11 din Normele metodologice nu se ajusteaza TVA dedusa initial in cazul bunurilor distruse in urma unei cauze de forta majora (cum este un incendiu), cu conditia ca aceasta cauza sa fie confirmata in mod corespunzator de organele competente.


Nu se pune problema platii TVA (colectarii) pentru diferenta neacoperita de asigurare ori pentru intreaga valoare a marfii distruse intrucat disparitia/distrugerea bunurilor in urma unei cauze de forta majora sau a unei calamitati naturale nu este asimilata unei livrari de bunuri. S-ar pune doar problema unei ajustari a taxei deduse initial la momentul achizitiei, bineinteles in masura in care nu exista documentatia necesara. De asemenea, nu se colecteaza TVA pentru despagubirea incasata de la asigurator.

In ceea ce priveste impozitul pe profit, potrivit art. 21 alin. 4 lict. c din Codul fiscal sunt nedeductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare. Nu intra sub incidenta acestor prevederi stocurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme.

Astfel, la pct. 42 din Normele metodologice de aplicare se precizeaza ca sunt considerate deductibile si cheltuielile privind stocurile distruse de incendii. In plus, pentru stocul de marfuri distruse ori deteriorate societatea are incheiat si contract de asigurare, astfel ca deductibilitatea este intarita si de pct. 41 din Normele metodologice (de altfel, la acest punct nu se conditioneaza deductibilitatea cheltuielilor in limita despagubirii primite, fiind suficienta existenta valabila a unui contract de asigurare).

Documentatia necesara: fisa interventiei la eveniment sau alt document eliberat de unitatea de pompieri care a intervenit la stingerea incendiului, documentele eliberate de societatea de asigurari, listele de inventariere intocmite dupa incendiu.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016