Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Norma de venit PFA nou infiintata. Obligatii fiscale. AMEF

29-Oct-2018
10083

Ce obligatii fiscale are un PFA infiintat la finalul lunii octombrie, cu norma de venit declarata de 10000 lei? Are obligatia de a se dota cu aparat de marcat elctronic fiscal (AMEF) daca activitatea o incepe efectiv in decembrie 2018?

Raspunsul specialistului

1. Conform prevederilor de la art. 85 alin. (4) din Codul fiscal, in cazul in care contribuabilii incep sa realizeze in cursul anului venituri definite potrivit art. 83 alin. (3), au obligatia completarii si depunerii declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - cap. II, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului, pentru anul fiscal in curs.

In cazul contribuabililor care isi exercita activitatea o parte din anul fiscal de raportare, suma de la rd. 3 se determina prin raportarea sumei de la rd. 2 "Norma ajustata potrivit Codului fiscal" la 365 de zile, iar rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate aferente anului 2018 in cazul inceperii/incetarii/intreruperii temporare a activitatii, in cursul anului de raportare.
• Rd. 3.1. Venit impozabil - se completeaza, dupa caz, astfel:

a) in cazul contribuabililor care beneficiaza de scutire de la plata impozitului, potrivit legii, in cazul activitatilor independente - se inscrie suma de la rd. 3 "Venit net anual estimat" redusa proportional cu numarul de zile calendaristice, din anul 2018, pentru care venitul este scutit de la plata impozitului, potrivit legii;

b) in cazul contribuabililor care nu beneficiaza de scutire de la plata impozitului, potrivit legii - se inscrie suma de la rd. 3 "Venit net anual estimat".
• Rd. 4. Impozit anual estimat - se inscrie suma rezultata din aplicarea cotei de impozitare de 10% asupra valorii inscrise la rd. 3.1. "Venit impozabil".

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se stabileste pe baza normelor de venit au obligatia stabilirii impozitului anual datorat, pe baza declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale de venit ajustate, impozitul fiind final.

In ceea ce priveste completarea declaratiei unice privind CAS si CASS, aceasta se completeaza de catre persoanele care estimeaza pentru anul curent venituri nete, norme anuale de venit determinate potrivit art. 68 si 69 din Codul fiscal, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara (1900 x 12 luni), in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice.

In cazul in care pfa se infiinteaza in cursul anului, contributiile sociale se recalculeaza corespunzator lunilor de functionare.

In anul 2018 se acorda urmatoarele bonificatii:

- Pentru depunerea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate
de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanta, se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit platit integral pana la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentand obligatiile fiscale anuale pentru anul 2018. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul net anual platit.

- Pentru plata cu anticipatie a impozitului pe venit se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit anual estimat platit integral pana la 15 decembrie 2018 inclusiv. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul net anual estimat platit.
In cazul in care conditiile prevazute mai sus sunt indeplinite cumulativ se aplica ambele
bonificatii.

Aceste bonificatii se aplica corespunzator si pentru contributiile sociale datorate potrivit legii.

2. Cu privire la casa de marcat, la art. 1 alin. (1) din OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede ca operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

In Normele metodologice la art. 1 alin. (1) se precizeaza ca prin agenti economici (operatori economici) se intelege persoanele fizice si juridice, asociatiile familiale, precum si orice alte entitati care efectueaza cu plata, pe teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, livrari de bunuri cu amanuntul si/sau prestari de servicii direct catre populatie, cu exceptia institutiilor publice.

Conform art. 2 din OUG nr. 28/1999, se excepteaza de la prevederile art. 1 alin. (1) incasarile efectuate din urmatoarele activitati:

"a) comertul ocazional cu produse agricole din productie proprie efectuat de catre producatorii agricoli individuali, autorizati in conditiile legii, in piete, i, oboare sau in alte locuri publice autorizate;

b) vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;

c) transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;

d) activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, i si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;

e) activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii;

f) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;

g) vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;

h) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;

i) serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;

j) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;

k) incasarea la domiciliul clientului a contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;

l) efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;

m) serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane, pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii;

n) activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

o) serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

p) livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de bancnote sau monede si contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic, ca parte integrata constructiva din automat, care sa permita inregistrarea, evidentierea si controlul sumelor incasate, cu exceptia livrarilor de produse energetice, astfel cum sunt definite in titlul VII din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;

q) comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul utilizarii acestora ca produse consumabile."

In concluzie, livrari de bunuri si prestari de servicii direct catre populatie, PFA trebuie sa emita bonuri fiscale cu ajutorul aparatului de marcat fiscal (cu jurnal electornic), daca nu se incadreaza in niciuna dintre exceptiile prevazute mai inainte.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici