
Raportul Special
realizat de specialisti
Am ales pentru analiza urmatoare o societate platitoare de TVA si impozit pe profit care achizitioneaza din UE marfa care vine insotita de paleti din lemn, folie si carton. Aceste auxiliare nu vin facturate pe factura de marfa, dar nici separat. Paletii din lemn, carton si folie sunt considerati ambalaje pentru care s-au gasit parteneri spre a le valorifica.
Vom vedea daca firma le inregistreaza corect drept stoc pentru a se putea descarca de acestea:
381 = 7588 inregistrare la valoare justa;
346 = 381 scoatere din evidenta pe baza de bon de iesire din unitate;
4111 = 703 factura de vanzare cu taxare inversa (conform codului fiscal pentru taxarea inversa; ambii parteneri sunt inregistrati in scopuri de TVA; iar cei catre care preda firma au autorizatie de mediu);
6588 = 346 cu valoarea de inregistrare a deseurilor .
Vom vedea astfel daca este corecta procedura de mai sus si daca exista si alte obligatii fata de Fondul de Mediu.
Potrivit prevederilor art.331 alin (2) lit. a) pct.1-3 , se aplica taxare inversa pentru urmatoarele operatiuni:
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
1.deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;
2.reziduuri si alte materiale reciclabile alcatuite din metale feroase si neferoase, aliajele acestora, zgura, cenusa si reziduuri industriale ce contin metale sau aliajele lor;
3.deseuri de materiale reciclabile si materiale reciclabile uzate constand in hartie, carton, material textil, cabluri, cauciuc, plastic, cioburi de sticla si sticla;
Dupa cum se observa, deseul din lemn nu este enumerat in precizarile de mai sus , rezultand astfel ca pentru acest deseu nu se aplica masurile de simplificare.
La inregistrarile efectuate de dvs., apreciez ca ar trebui sa intocmiti la receptia lor -NIR iar la declasarea acestor ambalaje in deseuri sa intocmiti un proces verbal de declasare.
In rest, apreciez ca inregistrarile sunt corecte. In privinta fondului de mediu, potrivit prevederilor art.9 alin 1 lit.d) veniturile Fondului pentru mediu se constituie din:
d) o contributie de 2 lei/kg, datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala bunuri ambalate, care distribuie pentru prima data pe piata nationala ambalaje de desfacere, si de operatorii economici care inchiriaza, sub orice forma, cu titlu profesional, ambalaje, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje corespunzatoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si de valorificare prin reciclare prevazute in anexa nr. 3 si cantitatile de deseuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si valorificate prin reciclare;
Conform prevederilor din Metodologia de calcul al contributiilor si taxelor datorate la fond, introducere pe piata nationala este furnizarea pentru prima data spre distribuire, consum sau utilizare a unui produs pe piata nationala, in cursul unei activitati comerciale desfasurate cu titlu profesional, fie in schimbul unei plati, fie gratuit.
In cazul produselor dintr-o tara terta sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene introduse pe piata nationala de operatorul economic inregistrat in Romania, momentul introducerii pe piata nationala il reprezinta momentul importului/achizitiei.
Potrivit prevederilor art.21 din Metodologia de calcul al contributiilor si taxelor datorate la fond obligatia de a plati la Fondul pentru mediu contributia de 2 lei/kg revine operatorilor economici:
a) care introduc pe piata nationala produse ambalate, pentru ambalajele primare, secundare si tertiare folosite pentru ambalarea produselor lor;
b) care ambaleaza produse ambalate, pentru ambalajele secundare si tertiare pe care le introduc pe piata nationala;
c) care distribuie pentru prima data pe piata nationala ambalaje de desfacere, pentru respectivele ambalaje distribuite pe piata nationala;
d) care dau spre inchiriere, sub orice forma, cu titlu profesional, ambalaje, pentru respectivele ambalaje introduse pe piata nationala.
Astfel, obligatia de a plati la Fondul pentru mediu contributia de 2 lei/kg revine societatii pentru ambalaje tertiare (ambalaje de transport) pentru marfurile achizitionate intracomunitar din alte state membre societatea fiind considerata operator economic ce introduce ambalaje pe piata nationala.
Ambalaj tertiar - ambalaj pentru transport - ambalaj conceput pentru a usura manipularea si transportul unui numar de unitati de vanzare sau ambalaje grupate, in scopul prevenirii deteriorarii in timpul manipularii ori transportului. Ambalajul pentru transport nu include containerele rutiere, feroviare, navale sau aeriene;
Aceasta contributie se plateste anual pentru diferenta dintre cantitatile corespunzatoare obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie, prevazute in anexa nr. 3 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cantitatile de deseuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate in instalatii de incinerare cu recuperare de energie.
Potrivit prevederilor art.23 , operatorii economici prevazuti la art. 21 care realizeaza obiectivele anuale de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie a deseurilor de ambalaje in mod individual, conform prevederilor art. 16 alin. (2) lit. a) din Hotararea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati:
a) sa stabileasca lunar, pentru fiecare tip de material, cantitatile de ambalaje pentru care exista obligatia de a plati potrivit art. 21;
b) sa stabileasca lunar, pentru fiecare tip de material, cantitatile de deseuri de ambalaje produse, precum si cantitatile de ambalaje preluate/colectate de pe piata nationala si incredintate spre valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie, excluzand deseurile de productie;
c) sa declare lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea, cantitatile de ambalaje totale si pe fiecare tip de material pentru care exista obligatia de a plati potrivit art. 21, cantitatile de deseuri de ambalaje din fiecare tip de material valorificate sau incinerate in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si cantitatile de deseuri de ambalaje din fiecare tip de material valorificate prin reciclare;
d) sa declare si sa plateasca anual, pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator celui in care s-a desfasurat activitatea, suma datorata potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru neindeplinirea obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie a deseurilor de ambalaje pentru care exista obligatia de a plati potrivit art. 21.
Asadar, contributia se plateste numai in cazul neindeplinirii obiectivului de valorificare a deseurilor de ambalaje, contribuabilii fiind obligati sa declare lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea, cantitatile de ambalaje, introduse pe piata nationala.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - consultant fiscal
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
[MONOGRAFIE] SGR si reglementari cheieAMEF: Retur marfa. Obligativitatea utilizarii bonurilor de returAspecte importante privind ajustarea bazei de impozitare in 2016Noi surse de alimentare a Fondului pentru mediuAmortizarea fiscala. Norme actuale si reguli generale de amortizareUltimele articole
SAF-T in 2025. Ce obligatii exista pe linie de stocuri si mijloace fixe12+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaE-Transport: Exista situatii in care trebuie obtinute mai multe coduri UIT?E-Transport. Prin Ordinul 1337/2024 a fost aprobata NOUA procedura pentru E-TransportControale ANPC 2024. Ce operatori economici vor fi verificati in perioada urmatoareArticole similare
Evolutia preturilor productiei industriale in luna martieCredit note: 3 studii de caz utile contribuabililorDeductibilitate combustibilClasificarea activitatii de transport marfaGuvernul modifica normele metodologice de aplicare a Codului FiscalUltimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii pentru anul 2025! Solutii pentru TOATE probleme fiscale cu care va confruntatiCe se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileRomania va avea parte de sprijin pentru consolidarea fiscala si cresterea investitiilor in infrastructuraNOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024Neclaritati privind noutatile fiscale din 2024? Afla acum solutiile pentru firma taArticole similare
Calendar ANAF. Obligatii fiscale scadente in luna IUNIE 2024Calendar obligatii fiscale pentru luna ianuarie 2013Achizitie intracomunitara efectuata in cadrul unei operatiuni triunghiulareANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pe luna -SEPTEMBRIE 2020-Prevenirea fraudelor cu TVA: Masinile la mana a doua, verificate de inspectorii antifraudaUltimele articole
Regim special de scutire TVA pentru intreprinderile miciParticularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineE-Transport in 2024. Care este cursul valutar folosit pentru declararea bunurilor in sistem?E-Transport in 2024: Trebuie declarate in sistem TOATE transporturile internationale sau doar cele care contin bunuri cu risc fiscal?Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in data de 25 ianuarie 2024Articole similare
Noutati Legislatie Fiscala 29 decembrie 2008 - 02 ianuarie 2009Creanta detinuta asupra unei entitati afiliate nerezidente. Care e rezolvarea propusa de expertul contabil?Remunerarea zilierilor in anul 2018. Care este tratamentul fiscal?Documentar fiscal: Noile norme privind timbrul de mediu pentru autovehiculeActivitate de comert online. Cum procedam cu facturile de colet?Ultimele articole
Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arendaImpozit pe profit. EXEMPLU util de calcul in cazul pierderilor fiscaleAmortizarea mijloacelor fixe. Ce trebuie sa stii in 2025Impozit pe profit. Exemplu de calcul pentru suma care poate fi redirectionata prin D177Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025Sfaturi de la experti
Declaratia 406 intreprindere individuala
Intrebare: Intreprindere Individuala, codul CAEN 4782, cu o cifra de afaceri de aproximativ 35-40.000 RON. Are obligatia de a depune declaratia D406? Daca da, care este frecventa de depunere?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Retragere asociat. Plata despagubire retragere
Intrebare: O societate cu doi asociati, dintre care unul doreste sa se retraga, a stabilit prin acordul partilor plata unei sume de 100.000 euro. Societatea nu doreste diminuarea capitalului social. Cum se inregistreaza suma platita catre...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%
Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal
Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs
Distribuire dividende interimare. In ce conditii poti aplica si in 2025 cota de 8%
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA