
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, un PFA (cabinet de avocat) isi desfasoara activitatea intru-un imobil detinut pe baza contractului de comodat. PFA-ul modernizeaza imobilul asa cum s-a stabilit si in contactul de comodat avand facturi si gresie, faianta, obiecte sanitare, sistem de alarma, prestari servicii, centrala termica.
Vom vedea daca toate aceste cheltuieli se amortizeaza, iar daca durata contractului de comodat este pe 20 de ani, stabilim daca este obligatoriu ca amortizarea in cazul in care este posibila sa fie pe perioada de 20 de ani. Totodata, vom vedea daca nu se poate stabili o perioada de 5 ani, de exemplu, fiind o perioada mai mica.
In cazul expus de dvs. rationamentul fiscal ar porni de la prevederile art. 68 alin. (4) lit. d) din Legea nr. 227/2015, Codul Fiscal, articol care stipuleaza ca sunt deductibile la calculul impozitului pe venit:
- Cheltuielile cu amortizarea potrivit regulilor prevazute in titlul II, dupa caz.
- cheltuielile cu functionarea si intretinerea aferente bunurilor imobile care fac obiectul unui contract de comodat, potrivit intelegerii din contract, pentru partea aferenta utilizarii in scopul afacerii.
Astfel, consideram ca ar trebui sa determinati daca aceste cheltuieli pe care le-a efectuat PFA se incadreaza ca fiind cheltuieli de intretinere si reparatii sau investitii/cheltuieli de modernizare.
Daca in cazul altor entitati ( de exemplu: SRL, SA, etc) reglementarile contabile aplicabile precizeaza clar tratamentul cheltuielilor efectuate, respectiv modul de recunoastere ca imobilizare sau trecere pe cheltuieli, dupa caz, pentru PFA nu exista asemenea prevederi legale nici in Ordinul nr. 170/2015 si nici in Codul Fiscal.
Insa, in cazul in care PFA a optat pentru evidenta contabila in partida dubla atunci acesta organizeaza si conduce contabilitatea proprie in baza reglementarilor contabile in vigoare, aplicabile operatorilor economici, respectiv Ordinul nr. 1802/2014.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
De regula, incadrarea acestor "modernizari" in categoria cheltuielilor curente sau in categoria investitiilor (mijloace fixe) se face tinand cont de beneficiile economice viitoare pe care le poate aduce. De exemplu, daca PFA a efectuat doar lucrari de reparatii si intretinere atunci respectivele cheltuieli pot fi incadrate in categoria cheltuielior deductibile din anul in care au fost efectuate (cu conditia sa fie si platite in acel an). Daca, in schimb, respectivele cheltuieli contribuie la beneficii economice viitoare ( de exemplu, se monteaza geamuri termopan, se inlocuiesc calorifere sau se instaleaza centrala termica atunci acestea vor duce la beneficii economice viitoare prin reducerea cheltuielilor) acestea se incadreaza la investitii, respectiv se realizeaza o imobilizare corporala.
Va recomandam sa efectuati o analiza in detaliu pentru a determina daca puteti incadra toate aceste cheltuieli ca reprezentand intretinere si reparatii sau sunt indeplinite criteriile de recunoastere a unei imobilizari corporale.
In cazul in care investitia efectuata indeplineste criteriile de recunoastere a unei imobilizari atunci trebuie respectate prevederile din titlul II, art. 28.
Potrivit alin. (3) lit a) al art. 28 sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea.
Normele Metodologice date in completarea acestui articol vin cu precizarea ca amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, se calculeaza astfel:
a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune.
In consecinta:
- daca ati efectuat lucrari de intretinere si reparatii (care au fost platite) acestea reprezinta cheltuieli in anul in care au fost efectuate/platite;
- daca ati efectuat investitii (modernizari) atunci acestea reprezinta o imobilizare care se amortizeaza fiscal pe perioada ramasa din perioada initiala a contractului (daca respectivul contract de comodat este pentru o perioada de 20 de ani si investitia se efectueaza in primul an, de exemplu, atunci amortizarea fiscala este de 20 ani.)
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Ce riscam daca nu emitem rapoartele lunare de activitate? Cum dovediti ca facturile nu sunt fictive!Cine beneficiaza de prevederile din OUG 44/2015?PFA. Sume primite sub forma de imprumut. Impozit pe venitStiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?A aparut Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2022. Cuprinde 70 de monografii de maxima actualitateUltimele articole
PFA-urile cu activitate de ridesharing. Obligatii fiscale si reglementari cheieDeclaratia Unica pentru PFA. Se depune pe baza CIF-ului sau CNP-ului?Mijloace fixe. Amortizarea poate fi deductibila daca mijloacele fixe NU sunt utilizate?Cont bancar. PFA-urile sunt OBLIGATE sa detina un cont bancar?Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legalArticole similare
Modificari in CODUL FISCAL si noile facilitati fiscale aduse de Legea 112/2016. Comunicat oficial ANAFLegea contabilitatii - partea a II-aANAF: Doua formulare noi, valabile din 2013Proiect ANAF: Recalcularea bazei impozabile pentru veniturile realizate de persoanele fizice din cedarea folosintei bunurilorModificari aduse de Legea 57/2016 in CODUL FISCAL privind CASS datorat de persoanele cu indemnizatie lunara pentru copiiUltimele articole
Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderiCheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile autoImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UEArticole similare
Ordinul 3738/2024. A fost publicat modelul Declaratiei 216De la 1 ianuarie 2011, noi criterii de selectie a contribuabililorModificari cu privire la TVA: sinteza noilor prevederiA fost anuntata data oficiala pentru sustinerea examenului de consultant fiscalCum se plateste impozitul pe venit?Ultimele articole
Spalarea banilor: 7 situatii importante la care sa fie atente persoanele din domeniul IMOBILiarMijloace fixe. Implicatii fiscale in cazul modificarii perioadei de amortizare a mijloacelor fixeAi case si terenuri de vanzare? Iata 42 de probleme fiscale frecvente si cum sa le rezolvi legal[MONOGRAFIE] Vanzare teren construibil si reglementari contabile si fiscaleAmortizarea mijloacelor fixe. Ce trebuie sa stii in 2025Articole similare
Venitul de incluziune: Cum se obtine, de cand va fi acordat si cine poate beneficia de ajutorNOU: Implicatiile fiscale ale contractelor anului 2012Propunere legislativa: Din 2022 si minorii ar putea avea dreptul sa isi faca PFA-uriTitlul VIII, Capitolul 7Tratamentul fiscal al cheltuielilor privind acordarea folosintei unui teren unei sucursale a societatii din SUAUltimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileTotul despre Contractul de COMODAT: Conditii, Riscuri si Model ContractIntoarcerea la birou: cum sa pregatesti angajatii pentru a reveni la noua normalitateImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Proiect ANAF: Noi documente pot fi solicitate suplimentar anumitor operatorilor economici pentru inregistrarea aparatelor de marcat electroniceArticole similare
CABINET AVOCAT. Registre si cheltuieli deductibileAtentie, PFA. Modificari care va afecteaza activitatea?Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA