Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

PFA si impozit pe cladire pentru sediu social. Cum se calculeaza?

14-Dec-2015
6322

In cazul urmator, discutam despre un PFA la norma de venit care isi desfasoara activitea acasa, la sediu. Cheltuielile cu intretinerea si utilitatile de la acest sediu nu cad in responsabilitatea PFA, nu sunt inregistrate in contabilitatea acestuia si nu sunt considerate deductibile la calculul venitului.

Apartamentul care este atat locul de desfasurare a activitatii PFA, cat si locuinta personala se considera cladire cu destinatie mixta si se plateste un impozit pe cladiri conform art. 457 sau art. 458 Codul fiscal? In contractul de comodat exista alocat un procent de 30% din locuinta pentru sediu PFA.

Incepand cu 1.01.2016, data de la care intra in vigoare prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, impozitul pe cladiri se stabileste diferentiat in functie de destinatia acestora (rezidentiale, nerezidentiale, cu destinatie mixta etc.) si nu legat de statutul juridic al proprietarului (persoana fizica sau juridica).

Cladirea rezidentiala este definita ca fiind orice constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare.

Toate celelalte cladiri care nu indeplinesc aceste conditii sunt considerate nerezidentiale.

Impozitul pe cladirile rezidentiale se calculeaza prin aplicarea unei cote de 0,08-0,2% din valoarea impozabila determinata potrivit legii. Valoarea impozabila este stabilita prin inmultirea suprafetei construite cu valoarea in lei/m2 stabilita prin lege si asupra careia se efectueaza ajustari in functie de rangul localitatii, zona din cadrul localitatii, etajul la care se afla cladirea (in cazul apartamentelor), vechimea cladirii.

Atunci cand o cladire este utilizata atat in scop de locuinta cat si pentru desfasurarea activitatii (are o destinatie mixta) impozitul se calculeaza prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential, cu impozitul determinat pentru suprafata folosita in scop nerezidential

De exemplu, in cazul prezentat de d-voastra in care o PFA isi are domiciliul profesional intr-o suprafata delimitata dintr-un apartament (pe baza unui contract de cedare a folosintei spatiului – comodat, pentru cca 30% din suprafata) dar acesta nu desfasoara activitate de comert, productie sau servicii ci este utilizat exclusiv pentru scopuri administrative, atunci legea prevede ca impozitul pe cladirea respectiva este similar cladirilor rezidentiale.

Daca in apartamentul respectiv exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete, ce camere, incaperi, ce parte din cladire se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitate, atunci impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.

Potrivit prevederilor art. 459, alin. (1) din Legea nr. 227/2015, in cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul se stabileste prin insumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita in scop de locuinta (art. 457, alin. (1) din Lege) cu impozitul determinat pentru suprafata folosita pentru activitate (art. 458 din Lege).

In lipsa unor prevederi clare care sa defineasca sintagma "activitatea economica" consideram ca in cazul in care persoana fizica, proprietara apartamentului, are incheiat un contract cu PFA care desfasoara activitate, pentru o suprafata bine stabilita, se va datora impozit pentru cladirile nerezidentiale de 0,2%-1,3% sau 2% dupa caz, doar pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica asa cum rezulta din actele incheiate intre parti, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula prin aplicarea unei cote reduse cuprinsa intre 0,08% - 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii - dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.

Cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a consiliului local sau al municipiului Bucuresti, conform prevederilor art. 457 din Legea nr. 227/2015.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "PFA si impozit pe cladire pentru sediu social. Cum se calculeaza?":
Rating:

Nota: 3.82 din 11 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Regim fiscal pentru cazare si transport fara documente justificative pe durata deplasarilor
    • Potrivit HG 714/2018, personalul din institutiile publice beneficiaza, incepand cu 1 ianuarie 2019, de o indemnizatie de delegare de 20 lei/zi si o alocatie de cazare de 230 lei/zi, plus decontarea combustibilului pentru utilizarea in deplasare a masinii personale, de 7,5 litri/100 km. In baza vechii HG 1860/2006, Codul fiscal dadea dreptul firmelor private sa respecte aceleasi decontari, diferenta fiind doar in cazul diurnei, unde se accepta ca si cheltuiala deductibila de 2,5 ori diurna pentru...» citeste mai departe aici

  • Premierul Romaniei, legat de OUG 114: Fiecare ministru va spune ce probleme sunt pe fiecare capitol
    • Prim-ministrul Romaniei, Viorica Dancila, a anuntat luni, 18 februarie, ca a chemat la intrevederi pe toti ministrii din cabinetul sau pentru a discuta despre problemele ridicate de Ordonanta fiscala 114 si pentru a gasi solutiile care se impun. Prezent la cea de-a XXII-a sesiune ordinara a Adunarii generale a Asociatiei Comunelor din Romania (A.Co.R.), premierul a tinut sa precizeze ca, desi este foarte posibil ca OUG 114 sa se modifice, asta nu inseamna o “cedare” din partea...» citeste mai departe aici

  • Ai abonament la STB, dar nu il validezi cand urci in mijlocul de transport in comun? Poti fi amendat cu pana la 500 de lei
    • UPDATE! Noul Regulament de calatorie al STB (fost RATB) a fost aprobat, adoptat si a intrat in vigoare, fiind postat pe site-ul Societatii. Persoanele care au un abonament valabil, dar nu valideaza titlul de calatorie risca sa fie amendati cu pana la 500 de lei. Potrivit informatiilor furnizate de STB, constituie contraventie in domeniul Serviciului public de transport de persoane in regiunea Bucuresti-Ilfov si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500 de lei, functie de gravitate,...» citeste mai departe aici

  • Este oficial! Alocatiile de stat, MAJORATE prin OUG!
    • UPDATE 20 februarie 2019! Vesti bune pentru parinti! Alocatiile copiilor depasesc pragul de 84 lei/luna la care ramasesera blocate din iunie 2015 (cand fusesera dublate, de la cuatumul de 42 de lei/luna)! MMJS anunta ca Guvernul a adoptat marti, 19 februarie, Ordonanta de Urgenta prin care se MAJOREAZA alocatiile copiilor, de la 84 de lei, la 150 de lei/luna. Incepand cu data de 1 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe 2019, cuantumul alocatiilor de stat pentru...» citeste mai departe aici

  • Zilierii primesc sprijin din partea Guvernului in cautarea si gasirea unui loc de munca
    • Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS) anunta aprobarea criteriilor de acreditare a agentiilor de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, venind, astfel, in intampinarea nevoilor zilierilor. Proiectul de Hotarare initiat de MMJS si aprobat de Guvern prevede si procedura de acreditare si notificare, suspendare si retragere a acreditarii, respectiv a dreptului de a presta servicii de intermediere intre cererea si oferta de munca ziliera, dar si obligatiile agentiilor de...» citeste mai departe aici

  • Propunere legislativa: Simplificarea procedurilor pentru transformarea amenzilor in munca in folosul comunitatii
    • Mai multi deputati PNL (si un candidat independent) au inregistrat in Senat o propunere legislativa pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor. Astfel, procedurile ar fi simplificate, astfel incat cei care nu-si platesc la timp amenzile sa poata fi obligati de autoritatile statului sa presteze munca in folosul comunitatii, in cuantumul amenzilor. Propunerea legislativa a fost inregistrata de curand la Senat pentru dezbatere. Actul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016