
Raportul Special
realizat de specialisti
Regasiti mai jos principalele noutati incluse in proiectul referitor la aprobarea Procedurii de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Avand in vedere necesitatea combaterii fraudei fiscale, a asigurarii unei mai bune monitorizari a activitatii operatorilor economici care desfasoara livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii, direct catre populatie, pentru instituirea unor parghii care sa conduca la cresterea gradului de colectare a veniturilor bugetare si la diminuarea evaziunii fiscale in domeniu, a fost aprobata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014 pentru modificarea si completarea OUG 28/1999, privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile ulterioare.
Actul normativ mai sus mentionat prevede, in principal, inlocuirea treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rola jurnal, cu cele echipate cu jurnal electronic, astfel incat importatorii si distribuitorii sa-si poata lichida stocurile vechi si sa obtina avizul tehnic favorabil si autorizatia de distributie pentru noile modele, iar utilizatorii sa achizitioneze noile aparate.
Potrivit art. 5 alin. (10) din OUG 28/1999, pentru aparatele de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, avizul tehnic favorabil se elibereaza de catre institutia publica/institutia de drept public desemnata prin ordin al ministrului pentru societatea informationala.
Totodata, la art. 5 alin. (11) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, se prevede ca procedura de verificare tehnica a noilor modele de aparate de marcat se aproba prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului pentru societatea informationala.
Precizam ca, prin ordinul nr. 578/2015, ICI a fost desemnat ca institutie publica/institutie de drept public pentru a emite avizul tehnic favorabil pentru aparatele de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Proiectul de ordin cuprinde urmatoarele reglementari principale:
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
1. Documentele si echipamentele necesare pentru obtinerea avizului tehnic favorabil:
- cererea prin care solicita eliberarea avizului tehnic;
- un aparat, ca model de referinta, pentru efectuarea testelor, o memorie fiscala goala, accesibila si o memorie fiscala la limita de umplere;
- prospectul, manualele de utilizare, programare si documentatia de service, in original sau copii conforme, precum si manualul de utilizare in limba romana, pentru aparatele de marcat electronice fiscale provenite din afara tarii;
- declaratia producatorului privind rezistenta la conditiile de mediu, traduse in limba romana, in cazul celor provenite din import;
- copia aprobarii de model evidentiata prin Declaratia de conformitate CE, referitoare la compatibilitate electromagnetica, echipamente electrice de joasa tensiune, echipamente terminale de radio si telecomunicatii dupa caz, precum si Certificatul de Conformitate, examinare CE de tip in cazul taximetrelor;
- documentatia tehnica de implementare a jurnalului electronic, dispozitive si/sau programele de citire a memoriei fiscale precum si programele de citire si de verificare a integritatii fisierelor jurnal electronice;
- memoria fiscala si dispozitivul de memorare jurnal electronic.
2. Testele efectuate pentru obtinerea avizului tehnic favorabil si modalitatea de testare:
>> Testarea programarii aparatului de marcat electronic fiscal, care consta in programarea parametrilor, in listarea documentelor si in verificarea respectarii prevederilor Normelor metodologice pentru aplicarea ordonantei de urgenta.
>> Testarea functiilor obligatorii, care se efectueaza prin apelarea functiilor obligatorii, prevazute de Normele metodologice si prin verificarea rezultatelor obtinute.
>> Verificarea programului aparatului de marcat electronic fiscal, care corespunde cerintelor daca indeplineste conditiile prevazute de Normele metodologice si nu permite accesul la functiile interzise.
>> Testarea memoriei fiscale, care consta in activarea acesteia si in efectuarea programului de inregistrare, pe baza instructiunilor de folosire a aparatului de marcat electronic fiscal.
>> Testarea jurnalului electronic care consta in:
a) initializarea si programarea jurnalului electronic;
b) calculul valorii SHA a fisierului jurnal electronic;
c) inregistrarea valorii SHA in memoria fiscala si in fisierul jurnal electronic;
d)verificarea integritatii inscrierilor valorilor SHA cu ajutorul programelor externe de verificare;
e) tiparirea de rapoarte si memorarea fisierelor jurnal electronice pe un dispozitiv extern.
>> Testarea operarii in cadrul unui sistem de gestiune, care se efectueaza prin simularea functionarii terminalului aparatului de marcat electronic fiscal intr-o configuratie identica cu cea prevazuta pentru utilizarea tipului respectiv, prin verificarea programului de operare a sistemului care trebuie sa corespunda cerintelor unei case de marcat electronice fiscale si prin listarea documentelor in concordanta cu prevederile ordonantei de urgenta.
Modulul fiscal al terminalului aparatului de marcat electronic fiscal trebuie sa fie instalat astfel incat sa nu permita accesul la el fara inlaturarea sigiliului.
>> Verificarea posibilitatilor de inlaturare a situatiilor de pana, care consta in provocarea unor situatii de intrerupere a functionarii aparatului de marcat electronic fiscal si de blocare a operarii acestuia, conform prevederilor normelor metodologice, precum si in urmarirea comportarii aparatului, in sensul neafectarii datelor stocate si asigurarii continuitatii inregistrarilor.
Avizul tehnic favorabil se emite in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data finalizarii testelor, daca aparatul corespunde tuturor cerintelor.
Obligatia Institutului National de Cercetare - Dezvoltare in Informatica de a transmite o copie a avizului tehnic, certificata pentru conformitate, Comisiei din cadrul Ministerului Finantelor Publice, in termen de 3 zile lucratoare de la data emiterii avizului tehnic.
Fata de cele mentionate, va supunem spre aprobare proiectul de Ordin comun pentru aprobarea Procedurii de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Proiectul de ordin poate fi AICI.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Noile case de marcat cu jurnal electronic trebuie sa fie avizate tehnic. Iata conditiile!Se va infiinta Registrul national electronic de evidenta a caselor de marcatCum se transmit datele catre ANAF, in cazul caselor de marcat cu jurnal electronic?Afla ce s-a schimbat in regimul aparatelor de marcat electronice fiscaleCe obligatii au utilizatorii AMEF in ce priveste utilizarea caselor de marcat fiscaleUltimele articole
Utilizarea caselor de marcat electronice fiscale: obligatiile utilizatorilor AMEFArticole similare
Cazare persoane fizice aflate in delegatie. Ce obligatii apar privind facturile si bonurile aferente?Cand trec firmele obligatoriu la casele de marcat cu jurnal electronic? Calendar oficialArticole similare
Proiect privind autorizatia de distributie a aparatelor electronice fiscale. Document MFPFinantele modifica Procedura de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 iulie 2020Proiect de ordin MFP privind modalitatea de poprire conturiProiect: Finantele propun modificarea modelului autorizatiei de distribuire a aparatelor de marcatANAF a publicat instructiunile de completare a formularului 097Ultimele articole
Ministerul Finantelor propune completarea unor reglementari contabile. Vor fi introduse noi conturi contabileEste oficial! Finantele completeaza mai multe reglementari contabile introduse prin Ordinul 2048/2022Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor: scutiri de impozite si reduceri in privinta CAS si CASSMFP modifica ordinul 1665/2020 prin care poprirea electronica a devenit functionalaDeclaratia 112 in 2022. Finantele MODIFICA formularul si aplica noi instructiuni de completareArticole similare
MFP aduce completari cu privire la declaratiile Postei Romane si achizitia noilor case de marcatRosia Montana, fara aviz de mediuActele normative cu incidenta in materie fiscala in perioada 08.01.2018-12.01.2018, publicate in Monitorul OficialMFP atrage atentia: Se apropie termenul pana la care contribuabilii mari si mijlocii trebuie dotati cu case cu jurnal electronicDe la 1 august 2018, firmele vor fi obligate sa aiba case de marcat electroniceUltimele articole
Finantele modifica Procedura de AVIZARE TEHNICA a caselor de marcat electronice in contextul dotarii automatelor comeciale cu astfel de aparateProiect de Ordin MFP: Se modifica Procedura de AVIZARE TEHNICA a modelelor de aparate de marcat electronice fiscaleMFP stabileste configuratia aparatelor de marcat integrate in automatele comercialeContraventia privind nerespectarea termenelor legii de utilizatorii aparatelor de marcat, eliminata (Proiect de Hotarare)Inregistrarea noilor case de marcat: Din 800.000 estimate, au fost puse in functiune sub 120.000 (date MFP)Articole similare
Aparatul de marcat electronic fiscal, defect. Ce masuri se impun? Trebuie anuntat ANAF?Controale antifrauda si aplicarea amenzilor. Care e baza legala?Studiu de caz: Punere in functiune casa de marcat. Se deduce valoarea din baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor?Obligatii privind casa de marcat in cazul vanzarilor catre salariati. Studiu de caz cu Irina DumitrescuSinteza: Casele de marcat din 2018, cine aplica Split TVA de la anul, cresterea salariului minim brut si un nou regulament UEUltimele articole
Bon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?Bonul fiscal. De la 1 septembrie 2025 se aplica amenzi de pana la 4.000 lei pentru bonuri fara cod QRBonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Facturile simplificate B2B si B2C vor trebui transmise in E-Factura incepand cu 2025Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA