Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect: Aprobarea Procedurii de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale

21-Iul-2016
3438

Regasiti mai jos principalele noutati incluse in proiectul referitor la aprobarea Procedurii de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Avand in vedere necesitatea combaterii fraudei fiscale, a asigurarii unei mai bune monitorizari a activitatii operatorilor economici care desfasoara livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii, direct catre populatie, pentru instituirea unor parghii care sa conduca la cresterea gradului de colectare a veniturilor bugetare si la diminuarea evaziunii fiscale in domeniu, a fost aprobata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014 pentru modificarea si completarea OUG 28/1999, privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile ulterioare.

Actul normativ mai sus mentionat prevede, in principal, inlocuirea treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rola jurnal, cu cele echipate cu jurnal electronic, astfel incat importatorii si distribuitorii sa-si poata lichida stocurile vechi si sa obtina avizul tehnic favorabil si autorizatia de distributie pentru noile modele, iar utilizatorii sa achizitioneze noile aparate.

Potrivit art. 5 alin. (10) din OUG 28/1999, pentru aparatele de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, avizul tehnic favorabil se elibereaza de catre institutia publica/institutia de drept public desemnata prin ordin al ministrului pentru societatea informationala.

Totodata, la art. 5 alin. (11) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, se prevede ca procedura de verificare tehnica a noilor modele de aparate de marcat se aproba prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului pentru societatea informationala.

Precizam ca, prin ordinul nr. 578/2015, ICI a fost desemnat ca institutie publica/institutie de drept public pentru a emite avizul tehnic favorabil pentru aparatele de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Proiectul de ordin cuprinde urmatoarele reglementari principale:

1. Documentele si echipamentele necesare pentru obtinerea avizului tehnic favorabil:

- cererea prin care solicita eliberarea avizului tehnic;

- un aparat, ca model de referinta, pentru efectuarea testelor, o memorie fiscala goala, accesibila si o memorie fiscala la limita de umplere;
- prospectul, manualele de utilizare, programare si documentatia de service, in original sau copii conforme, precum si manualul de utilizare in limba romana, pentru aparatele de marcat electronice fiscale provenite din afara tarii;
- declaratia producatorului privind rezistenta la conditiile de mediu, traduse in limba romana, in cazul celor provenite din import;
- copia aprobarii de model evidentiata prin Declaratia de conformitate CE, referitoare la compatibilitate electromagnetica, echipamente electrice de joasa tensiune, echipamente terminale de radio si telecomunicatii dupa caz, precum si Certificatul de Conformitate, examinare CE de tip in cazul taximetrelor;
- documentatia tehnica de implementare a jurnalului electronic, dispozitive si/sau programele de citire a memoriei fiscale precum si programele de citire si de verificare a integritatii fisierelor jurnal electronice;
- memoria fiscala si dispozitivul de memorare jurnal electronic.

2. Testele efectuate pentru obtinerea avizului tehnic favorabil si modalitatea de testare:

>> Testarea programarii aparatului de marcat electronic fiscal, care consta in programarea parametrilor, in listarea documentelor si in verificarea respectarii prevederilor Normelor metodologice pentru aplicarea ordonantei de urgenta.
>> Testarea functiilor obligatorii, care se efectueaza prin apelarea functiilor obligatorii, prevazute de Normele metodologice si prin verificarea rezultatelor obtinute.
>> Verificarea programului aparatului de marcat electronic fiscal, care corespunde cerintelor daca indeplineste conditiile prevazute de Normele metodologice si nu permite accesul la functiile interzise.
>> Testarea memoriei fiscale, care consta in activarea acesteia si in efectuarea programului de inregistrare, pe baza instructiunilor de folosire a aparatului de marcat electronic fiscal.
>> Testarea jurnalului electronic care consta in:
a) initializarea si programarea jurnalului electronic;
b) calculul valorii SHA a fisierului jurnal electronic;
c) inregistrarea valorii SHA in memoria fiscala si in fisierul jurnal electronic;
d)verificarea integritatii inscrierilor valorilor SHA cu ajutorul programelor externe de verificare;
e) tiparirea de rapoarte si memorarea fisierelor jurnal electronice pe un dispozitiv extern.

>> Testarea operarii in cadrul unui sistem de gestiune, care se efectueaza prin simularea functionarii terminalului aparatului de marcat electronic fiscal intr-o configuratie identica cu cea prevazuta pentru utilizarea tipului respectiv, prin verificarea programului de operare a sistemului care trebuie sa corespunda cerintelor unei case de marcat electronice fiscale si prin listarea documentelor in concordanta cu prevederile ordonantei de urgenta.

Modulul fiscal al terminalului aparatului de marcat electronic fiscal trebuie sa fie instalat astfel incat sa nu permita accesul la el fara inlaturarea sigiliului.

>> Verificarea posibilitatilor de inlaturare a situatiilor de pana, care consta in provocarea unor situatii de intrerupere a functionarii aparatului de marcat electronic fiscal si de blocare a operarii acestuia, conform prevederilor normelor metodologice, precum si in urmarirea comportarii aparatului, in sensul neafectarii datelor stocate si asigurarii continuitatii inregistrarilor.

Avizul tehnic favorabil se emite in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data finalizarii testelor, daca aparatul corespunde tuturor cerintelor.

Obligatia Institutului National de Cercetare - Dezvoltare in Informatica de a transmite o copie a avizului tehnic, certificata pentru conformitate, Comisiei din cadrul Ministerului Finantelor Publice, in termen de 3 zile lucratoare de la data emiterii avizului tehnic.

Fata de cele mentionate, va supunem spre aprobare proiectul de Ordin comun pentru aprobarea Procedurii de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Proiectul de ordin poate fi AICI.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016