Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Provizioane pentru creante neincasate, preluare de creante. Ce tratament TVA veti aplica?

20-Mar-2014
6731
Tratamentul TVA corect pentru unele creante neincasate va fi gestionat prin exemplul concret in care intre societatea A (creditor cedent) si societatea B (cesionar) se incheie un contract de cesiune de creanta la 01.04.2013 pentru o creanta in valoare de 10.000 lei la pe care societatea A o are asupra unei societati C. Creanta se compune din 9.000 contravaloare marfa vanduta de A la C si 1.000 lei penalitati de intarziere. Pretul creantei este de 9.000 lei. La 31.12.2013 creanta nu a fost inca incasata.

Vom raspunde urmatoarelor intrebari:

1. Care este tratamentul fiscal si contabil aplicabil? La ce data trebuie inregistrata ca venit in contabilitatea cesionarului diferenta de 1000 lei avand in vedere ca exista riscul ca respectiva creanta sa nu se poata incasa? Se aplica TVA la diferenta de 1000 de lei?

2. Pentru ce valoare se pot constitui provizioane la sfarsitul anului si in ce masura sunt ele deductibile la calculul impozitului pe profit?

Pentru creanta de 10.000 lei inregistrata la data de 31.12.2013, societatea A poate constitui provizioane la data de 31.12.2013 in suma de 1.000 lei. Provizioanele sunt deductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal aferent anului 2013 pentru suma de 3.000 lei (30% din valoarea creantei) daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii reglementate prin art. 22 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal:


1. creanta este inregistrata dupa data de 1 ianuarie 2004;
2. creanta este neincasata intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
3. creanta nu este garantata de alta persoana;
4. creanta nu este datorata de o persoana afiliata contribuabilului;
5. creanta a reprezenta venit impozabil pentru contribuabil.

Diferenta de 70% este cheltuiala nedeductibila aferenta anului 2013. Provizioanele constituite trebuie anulate de catre societatea A prin reluarea la venituri la momentul cesiunii creantei catre societatea B. In acest caz, in trimestrul II 2014, societatea A va inregistra un venit impozabil in suma de 3.000 lei corespunzator cheltuielilor deductibile si un venit neimpozabil in suma de 7.000 lei corespunzator cheltuielilor nedeductibile.

Preluarea creantei se inregistreaza de catre societatea B in evidenta contabila la data contractului de cesiune chiar daca respectiva creanta nu a fost incasata de la debitor. Daca valoarea creantei este de 10.000 lei iar pretul de cesiune a creantei este de 9.000 lei conform contractului de cesiune incheiat intre A si B, inseamna ca societatea B inregistreaza o diferenta favorabila (un comision) in suma de 1.000 lei, inclusiv TVA. Succesiunea inregistrarilor contabile este urmatoarea:

preluarea creantei:


461 = % 10.000
"Debitori diversi" 462 9.000
(analitic distinct) "Creditori diversi"
(analitic societatea A)
7588 806,45
"Alte venituri din activitatea de
exploatare"
4427 193,54
"TVA colectata"

Prin contractul incheiat, cesionarul cumpara creanta la un pret de 9.000 lei, asumandu-si riscul neincasarii acesteia contra unui comision de 1.000 lei. Comisionul perceput reprezinta prestare de serviciu si este operatiune taxabila, comisionul reprezentand baza de impozitare a TVA. De asemenea, comisionul, exclusiv TVA, este un venit impozabil care se supune impozitului pe profit/venit care se inregistreaza la data contractului, indiferent de momentul incasarii creantei de la debitor.


incasarea creantei de la debitor:

5121 = 461 900

plata creditorului pentru creanta cedata:

462 = 5121 900

Asa cum se poate constata, preluarea creantei in vederea recuperarii de la debitor nu reprezinta pentru societatea B operatiune scutita fara drept de deducere a TVA deoarece nu se incadreaza in prevederile art. 141 alin. (2) pct. 3 din Codul fiscal " (2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:…3. tranzactii, inclusiv negocierea, privind conturile de depozit sau conturile curente, plati, viramente, creante, cecuri si alte instrumente negociabile, exceptand recuperarea creantelor;".

In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct. 35 alin. (7) din normele de aplicare ale art. 141 alin. (2) pct. 3 " Exceptia prevazuta la art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 3 din Codul fiscal referitoare la neaplicarea scutirii de TVA pentru recuperarea de creante se aplica in functie de natura operatiunii, indiferent de terminologia utilizata, respectiv recuperare de creante sau factoring.".


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016