Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Zoom fiscal: Impozitare in statul strain si certificat de atestare a impozitului platit de nerezidenti

24-Mai-2017
2928

In analiza urmatoare, redam cateva aspecte esentiale referitoare la impozitarea dividendelor si obligatiile aferente unui cetatean strain, fara certificat de rezidenta fiscala. Asociatul unic este cetatean strain. Dividendele acordate au fost impozitate cu 5%. Nu are un certificat de rezidenta fiscala. Stabilim daca acesta va fi impozitat si in tara straina. In cazul in care obtine un certificat de rezidenta fiscala in anul 2017 pentru dividendele care se vor ridicate in viitor, se impoziteaza doar in Romania. Totodata, stabilim daca este nevoit conform legisletiei sa declare veniturile si in statul strain, precum si ce este necesar sa faca pentru evitarea dublei impuneri.

Ati impozitat corect dividendele cu 5%. Certificatul de rezidenta fiscala nu face decat sa va permita sa alegeti cota cea mai mica dintre cea prevazuta in Conventia de evitare a dublei impuneri si Codul fiscal.

Cum in Conventia de evitare a dublei impuneri cota pentru impozitarea dividendelor este de 10%, oricum s-ar f ales cota mai favorabila – adica cea din Codul fiscal de 5%.

Pentru a nu fi impozitat si in Italia – in cazul in care legislatia italiana il obliga sa declare aceste venituri - trebuie sa obtina de la ANAF un certificat de atestare a impozitului platit de nerezidenti. Acesta se elibereaza conform art. 232 din Codul fiscal:

"ART. 232 - Certificatele de atestare a impozitului platit de nerezidenti

(1) Orice nerezident poate depune o cerere la organul fiscal competent, prin care va solicita eliberarea certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat. 

(2) Organul fiscal competent are obligatia de a elibera certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti.


(3) Forma cererii si a certificatului de atestare a impozitului platit de nerezident, precum si conditiile de depunere, respectiv de eliberare se stabilesc prin norme."

Normele metodologice precizeaza:
"23. In aplicarea art. 232 din Codul fiscal:
(1) Cererea de eliberare a certificatului de atestare a impozitului platit de nerezidenti se depune la organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca platitor de impozite si taxe. 
(2) Certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti se elibereaza de catre organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca platitor de impozite si taxe, pe baza cererii depuse de beneficiarul venitului sau de platitorul de venit in numele acestuia.
(3) Forma cererii si a certificatului de atestare a impozitului platit de nerezident, precum si instructiunile de completare si eliberare se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice."

Ordinul care reglementeaza instructiunile de completare a acestui certificat este Ordinul nr. 583/2016 din 26 aprilie 2016 pentru aprobarea formularisticii prevazute de art. 230 si 232 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.".
In cazul in care, potrivit legislatiei italiene si statutului sau, cetateanul italian este obligat sa declara aceste venituri in Italia, va prezenta si acest certificat , care este dovada faptului ca a platit impozitul in Romania.

Conventia de evitare a dublei impuneri cu Italia prevede la punctul 25:

"Metoda pentru evitarea dublei impuneri

 1. Se stabileste ca dubla impunere sa fie eliminata in conformitate cu paragrafele urmatoare din prezentul articol.

2. Daca un rezident al Romaniei poseda elemente de venit care sunt impozabile in Italia, Romania, in calcularea propriilor impozite specificate in art. 2 al prezentei conventii, poate include in baza impozabila a acestor impozite mentionatele elemente de venit, daca unele dispozitii exprese ale prezentei conventii nu stabilesc altfel. In acest caz impozitul platit in Italia va fi dedus din impozitul datorat in Romania in conformitate cu propriile legi fiscale. Suma astfel dedusa nu poate, totusi, sa depaseasca cota de impozit romanesc atribuibila mentionatelor elemente de venit.

In vederea aplicarii prezentului paragraf, beneficiile pe care intreprinderile de stat romane le varsa bugetului de stat sunt considerate ca impozite datorate in Romania.

3. Daca un rezident al Italiei poseda elemente de venit care sunt impozabile in Romania, Italia, in calcularea propriilor impozite pe venit specificate in art. 2 al prezentei conventii, poate include in baza impozabila a acestor impozite mentionatele elemente de venit, daca unele dispozitii exprese ale prezentei conventii nu stabilesc altfel.

In acest caz, Italia trebuie sa deduca din impozitele astfel calculate impozitul pe venit platit in Romania, dar suma deducerii nu poate depasi cota de impozit italian atribuibila mentionatelor elemente de venit in proportia in care ele participa la formarea venitului global.

Nici o deducere nu va fi in schimb acordata daca elementul de venit este supus in Italia impunerii prin retinere cu titlu de impozit la cererea beneficiarului venitului in baza legislatiei italiene."

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016