Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

10 Intrebari frecvente specifice domeniului relatiilor de munca. Raspunsurile oferite de Inspectia Muncii

12-Feb-2020
4148
Inspectia Muncii a realizat un material in care a inclus cele mai frecvente intrebari ale contribuabililor in ce priveste domeniul relatiilor de munca, unde a inclus si raspunsul oficial pentru fiecare intrebare in parte.
 
In articolul de fata am facut o selectie a celor mai interesante 10 intrebari si raspunsul oferit de inspectori in aceste cazuri.
 
1. Intrebare: Cine are obligatia infiintarii registrului general de evidenta a salariatilor? 
 
Raspuns: Fiecare angajator legal infiintat pe teritoriul Romaniei; angajatorii care au infiintat sucursale, agentii, reprezentante sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, carora le-au delegat competenta incadrarii personalului prin incheierea de contracte individuale de munca pot delega acestora si competenta infiintarii registrului; misiunile diplomatice si oficiile consulare ale altor state in Romania, respectiv, dupa caz, institutele culturale si reprezentantele comerciale si economice ale altor state in Romania, pentru personalul angajat local care are cetatenia romana sau resedinta permanenta in Romania. 
 
2. Intrebare: Cum obtin parola de transmitere on-line a registrului general de evidenta a salariatilor? 
 
Raspuns: Parola de transmitere on-line a registrului general de evidenta a salariatilor se obtine, astfel: 
- de catre angajatori se face la sediul ITM in a carui raza teritoriala isi au sediul sau domiciliul, 
- de catre unitatile fara personalitate juridica ale angajatorilor (sucursale, agentii, etc.) se face la sediul ITM in a carui raza teritoriala acestea isi desfasoara activitatea. 
 
Este conditionata din motive juridice si tehnice de transmiterea registrului conform HG nr. 500/2011. 
 
Aceasta transmitere a registrului trebuie sa fie prealabila solicitarii parolei, putand fi urmata imediat, cu ocazia aceleiasi prezente la sediul ITM, de solicitarea si obtinerea parolei pentru transmiterea on?line a registrului. 
 
3. Intrebare: Care este termenul legal in care angajatorul este obligat sa elibereze la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind inscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal? 
 
Raspuns: Cel mult 15 zile de la data solicitarii scrise formulata de salariat sau fost salariat. 
 
4. Intrebare: Care sunt modalitatile de transmitere la inspectoratul teritorial de munca a registrului general de evidenta a salariatilor? 
 
Raspuns: Transmiterea on-line prin intermediul portalului Inspectiei Muncii; 
- transmitere prin e-mail, pe baza de semnatura electronica; 
- prin depunerea la sediul inspectoratului teritorial de munca in format electronic, insotit de o adresa de inaintare semnata de angajator. 
 
5. Intrebare: Ce documente trebuie sa depun la inspectoratul teritorial de munca pentru prima depunere a registrului general de evidenta a salariatilor? 
 
Raspuns: Depunerea registrului va fi insotita de o adresa de inaintare stampilata si semnata de reprezentantul legal al angajatorului; 
Copie certificat de inmatriculare la Registrul Comertului, Copie certificat de inregistrare fiscala, Copie act de identitate (angajator pers. fizica). 
 
6. Intrebare: Care sunt termenele de transmitere in registrul general de evidenta a salariatilor a elementelor contractului individual de munca? 
 
Raspuns: Termenele de transmitere sunt prevazute la art. 4 din HG nr. 500/2011, cu modificarile si completarile ulterioare. 
Registrul se completeaza in ordinea angajarii si cuprinde urmatoarele elemente: 
a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal - CNP, cetatenia si tara de provenienta - Uniunea Europeana - UE, non-UE, Spatiul Economic European - SEE; 
b) data angajarii; 
c) perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea; 
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative; 
e) tipul contractului individual de munca; 
f) durata normala a timpului de munca si repartizarea acestuia; 
g) salariul de baza lunar brut si sporurile, astfel cum sunt prevazute in contractul individual de munca; 
h) perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale;
i) data incetarii contractului individual de munca. 
 
Completarea, respectiv inregistrarea in registru a elementelor prevazute si transmiterea registrului se fac dupa cum urmeaza: 
a) la angajarea fiecarui salariat, elementele prevazute la punctele a)-g) se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza; 
b) elementul prevazut la punctul g) se completeaza si pentru contractele individuale de munca deja inregistrate, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari; 
c) elementele prevazute la h) se inregistreaza in registru in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la data suspendarii; 
d) elementele prevazute la i) se inregistreaza in registru la data incetarii contractului individual de munca/la data luarii la cunostinta a evenimentului ce a determinat, in conditiile legii, incetarea contractului individual de munca; 
e) pentru salariatii detasati, angajatorul de baza completeaza perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea, anterior inceperii detasarii. 
 
Orice modificare a elementelor prevazute la a), c)-g) se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara implinirii termenului de 20 de zile lucratoare prevazut la art. 17 alin. (5) din Legea nr. 53/2003, republicata. 
 
Exceptie fac situatiile in care modificarile se produc ca urmare a unei hotarari judecatoresti sau ca efect al unui act normativ cand inregistrarea in registru se face in ziua in care angajatorul se prezuma, potrivit legii, ca a luat cunostinta de continutul acestora. 
 
Orice corectie a erorilor survenite in completarea registrului se face la data la care angajatorul a luat cunostinta de acestea. 
 
7. Intrebare: Daca am pierdut baza de date REVISAL ce trebuie sa fac? 
 
Raspuns: Angajatorul va prezenta inspectoratului teritorial de munca in raza caruia depune registrul, o cerere de recuperare, insotita de o copie a certificatului de inmatriculare, de o imputernicire semnata si stampilata de angajator, in cazul in care persoana care solicita recuperarea este alta decat reprezentantul legal al angajatorului si o copie dupa actul de identitate al persoanei imputernicite. 
 
8. Intrebare: Unde se pastreaza registrul general de evidenta a salariatilor? 
 
Raspuns: In forma electronica la sediul angajatorului si, dupa caz, la sediul sucursalei, agentiei, reprezentantei sau al altor asemenea unitati fara personalitate juridica, care au delegata competenta infiintarii registrului. 
 
9. Intrebare: Ce amenzi sunt pasibil sa primesc daca nu transmit in termen datele in registrul general de evidenta a salariatilor? 
 
Raspuns: Sanctiunile aplicabile sunt prevazute la art. 9 din HG nr. 500/2011, cu modificarile si completarile ulterioare Art. 3 alin. (2) Registrul se completeaza in ordinea angajarii si cuprinde urmatoarele elemente: 
a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal - CNP, cetatenia si tara de provenienta - Uniunea Europeana - UE, non-UE, Spatiul Economic European - SEE; 
b) data angajarii; 
c) perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea; 
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative; 
e) tipul contractului individual de munca; 
f) durata normala a timpului de munca si repartizarea acestuia; 
g) salariul de baza lunar brut si sporurile, astfel cum sunt prevazute in contractul individual de munca; 
h) perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca, cu exceptia cazurilor de suspendare in baza certificatelor medicale; 
i) data incetarii contractului individual de munca. 
 
ART. 9 (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte savarsite de angajatori, persoane fizice sau juridice: 
a) netransmiterea registrului cu elementele contractului individual de munca prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a)-g), cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza; 
b) refuzul de a pune la dispozitie inspectorului de munca registrul in format electronic, precum si dosarul personal al salariatilor; 
c) necompletarea elementelor contractului individual de munca conform art. 3, respectiv netransmiterea registrului in termenele prevazute la art. 4; 
d) completarea registrului de catre alte persoane decat cele prevazute la art. 2 alin. (5) sau alin. (6); 
e) completarea registrului cu date eronate sau incomplete; 
f) alterarea sau stergerea datelor din registru, precum si interventia neautorizata asupra aplicatiei informatice a registrului. 
g) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (8) privind informarea inspectoratelor teritoriale de munca cu privire la prestatorii de servicii; 
h) refuzul angajatorului de a elibera copii dupa documentele prevazute la art. 8 alin. (3), solicitate de catre salariat; 
i) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (7); 
j) nerespectarea prevederilor art. 7. (2) 
 
Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza: 
a) cea prevazuta la lit. a), cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana primita la munca fara transmiterea la inspectoratul teritorial de munca a registrului completat cu toate elementele contractului individual de munca, fara ca amenda totala cumulata sa depaseasca suma de 50.000 lei; 
b) cele prevazute la lit. b)-c), cu amenda de la 5.000 lei la 8.000 lei; 
c) cea prevazuta la lit. d)-f) si i) cu amenda de la 3.500 lei la 5.000 lei; 
d) cea prevazuta la lit. g) cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei; 
e) cea prevazuta la lit. h) si j) cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei. (3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca. (4) 
 
Contravenientul poate achita in cel mult 48 de ore jumatate din minimul amenzii contraventionale prevazute la alin. (2) lit. b)-e). 
 
10. Intrebare: Daca nu am avut carnet de munca pana la data de 31 decembrie 2010 cum reconstitui vechimea in munca? 
 
Raspuns: Dupa data abrogarii Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, cu modificarile ulterioare, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 se reconstituie, la cererea persoanei care nu poseda carnet de munca, de catre instanta judecatoreasca competenta sa solutioneze conflictele de munca, pe baza inscrisurilor sau a altor probe din care sa rezulte existenta raporturilor de munca. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016