Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Calcul contributii salariale aferente unei persoane fizice nerezidente cu domiciliul in Romania. Cum procedam?

27-Ian-2015
8415
In cazul urmator, facem referire la o societate care are incheiat un contract de management cu un cetatean strain care, in ultimii 10 ani a avut (cu mici intreruperi) domiciliul in Romania. El a fost platit in acest timp pe baza de contract de mandat.

In ceea ce priveste impozitele si taxele datorate pentru perioada 2009 - 2014, s-au calculat si retinut pentru anii 2009 si 2010 impozit pe venit in cota de 16%, precum si contributii obligatorii la sanatate.

Pentru perioada 01.01.2011-2014 firma a calculat si retinut pe langa cele de mai sus si contributii la asigurari sociale si fondul de concedii si indemnizatii (0,85%). Vom vedea daca s-a procedat corect.


Din intrebarea formulata rezulta ca cetateanul strain are permis de rezidenta fiscala in Romania. Totusi, nu ati precizat daca persoana fizica nerezidenta a depus formularul A1 platitorului de venit din Romania. Astfel, daca o persoana fizica nerezidenta sta in Romania mai mult de 183 de zile pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat, trebuie sa depuna la organul fiscal competent, in temen de 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile, formularul "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania". La acest formular se anexezeza documentatia aferenta, respectiv:

copie pasaport;
certificat de rezidenta fiscala;
documente care atesta existenta locuintei in Romania etc.

Scopul depunerii acestui formular il constituie stabilirea rezidentei fiscale pentru persoana fizica respectiva, in conformitate cu prevederile art. 40 alin. 2-7 si art. 118 alin. 5 din Codul fiscal
si O.M.F.P. nr. 74/2012 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta fiscala in Romania a persoanelor fizice. Astfel, in termen de 30 de zile de la depunerea formularului, organul fiscal va notifica persoana respectiva daca are obligatie fiscala integrala in Romania (adica este supusa impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, ca orice rezident roman)

Pentru veniturile obtinute din derularea contractului de management, persoana fizica nerezidenta datoreaza doar impozit pe venit conform prevederilor art. 115 alin. (2) lit. c) "(2) Urmatoarele venituri impozabile obtinute din Romania nu sunt impozitate potrivit prezentului capitol si se impoziteaza conform titlului II, III sau IV^1, dupa caz: … c) venituri ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania;" . Astfel, veniturile impozabile ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania sunt impozitate conform prevederilor Titlului III din Codul fiscal.

Conform prevederilor art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 883/2004, persoana fizica nerezidenta care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv, de exemplu in Romania. In situatia in care persoana fizica nerezidenta prezinta platitorului de venit documentul A1 “Atestat privind legislatia aplicabila”" nu se mai retin contributiile sociale, fiind aplicabile prevederile cuprinse in Regulamentul (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009. Deci, documentul portabil A1 este util pentru a face dovada ca plata contributiilor sociale se efectueaza in statul de trimitere in situatiile de detasare internationala sau de pluriactiviate. De asemenea, prin aceste certificat se dovedeste, exclusiv, mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document, de exemplu Italia.

Conform prevederilor art. 13 alin. (1) din Regulamentul de baza, persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate salariata in doua sau mai multe state membre se supune legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv. Deci, documentul portabil A1 se emite in situatia in care persoana fizica desfasoara mai multe activitati in state membre diferite. Astfel, in situatia in care salariatul nerezident prezinta documentul portabil A1 emis de autoritatea fiscala din statul membru de resedinta (de exemplu Italia), daca desfasoara mai multe activitati, se va supune legislatiei aplicabile in statul membru inscris in formular, de exemplu Italia deoarece se considera ca desfasoara toate activitatile salariate sau independente in statul membru respectiv. Documentul portabil A1 se emite de institutia din Italia specializata in asigurari sociale.

Daca se prezinta acest document platitorului de venit din Romania, se retine la sursa doar impozitul pe venit care se raporteaza prin formularul cod 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate". Prin acelasi formular se raporteaza si contributiile sociale si de sanatate retinute la sursa de catre platitorul de venit in situatia in care persoana fizica nerezidenta nu pune la dispozitie formularul A1. Daca se prezinta formularul A1, in formularul 112 se bifeaza caseta din Sectiunea B.1.1. Scutiri la plata din anexa 1.2. "Asigurat" .

In situatia in care nu se prezinta acest certificat, in calitate de angajator, platitorul de venit datoreaza urmatoarele contributii, inclusiv contributiile datorate de salariat, retinute la sursa de catre angajator:

- contributia de asigurari sociale pentru angajat si angajator;
- contributia de asigurari sociale de sanatate pentru angajat si angajator;
- contributia pentru concedii si indemnizatii pentru angajator.

In aceasta situatie nu se datoreaza contributii fond somaj chiar daca nu se prezinta documentul portabil A1.

Dupa cum se poate constata, in lipsa documentului A1, platitorul de venit datoreaza si contributii angajator, fara a fi suficienta doar retinerea la sursa a impozitului si a contributiilor datorate de persoana fizica.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016