In analiza de mai jos, avem ca exemplu situatia in care, in prezent, fluxul intre o societate romana si societatea din Italia este urmatorul: societatea din Italia vinde materia prima societatii romane, societatea din Romania efectueaza procesarea materiei prime si revinde produsele finite prelucrate catre societatea din Italia.
Incepand cu 1 ianuarie 2017 se evalueaza posibilitatea implementarii unui nou model de vanzare, respectiv lohn. Astfel, pentru a avea o activitate unitara incepand cu 2017 toate stocurile de materii prime si produse finite aflate in depozit la decembrie 2016 se vor vinde societatii din Italia, acestea ramanand in depozitul societatii.
In conditiile in care aceste stocuri (proprietatea societatii din Italia), raman in depozitul din Romania urmand sa fie vandute si livrate de catre societatea din Italia catre clientii finali, vom vedea daca societatea din Italia va trebui sa infiinteze obligatoriu un sediu permanent in Romania.
Iata raspunsul specialistului:
Sediul permanent este definit de legislatia romaneasca la art. 8 din Codul fiscal. Astfel, la alin. (1) al art. 8 este stabilita regula generala privind considerarea unui loc dintr-un stat apartinand unui nerezident drept sediu permanent al acestuia in acel stat:
"(1) In intelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent. La definirea sediului permanent se au in vedere comentariile de la art. 5 "Sediul permanent" din modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica."
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Manual de politici contabile - Stick USB
Conventia de evitarea dublei impuneri dintre Romania si Italia stabileste, la randul sau, la art. 5 paragraful 1 regula generala privind definirea unui sediu stabil (permanent), si anume:
"ART. 5
Sediu stabil
1. In sensul prezentei conventii, expresia sediu stabil indica un sediu fix de afaceri in care intreprinderea exercita in total sau in parte activitatea sa."
La paragraful 3 al art. 5 din conventie sunt preevazute anumite exceptii ale anumitor activitati / locuri de a fi considerate sedii permanente, si anume:
"3. Nu se considera un sediu stabil daca:
a) se folosesc instalatii numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii, in urma unui contract de vanzare, a marfurilor apartinand intreprinderii;
b) marfurile apartinand intreprinderii sunt inmagazinate numai in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii;"
Prevederile paragrafului 3 din Conventia cu Italia corespund identic cu prevederile punctului 4 al art. 5 din Conventia model a OECD.
La punctul 22 - aferent paragrafului 4 al art. 5 - de la partea destinata Comentariilor la art. 5 referitoare la definitia sediului permanent din Conventia model a OECD se arata:
"22. Subparagraful a) se refera numai la cazul in care o intreprindere achizitioneaza utilizarea facilitatilor pentru depozitarea, expunerea sau livrarea propriilor marfuri sau produse. Subparagraful b) se refera la stocul de produse in sine si prevede ca stocul, ca atare, nu va fi tratat ca o reprezentanta permanenta, daca este mentinut in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii."
Pe de alta parte, in normele de aplicare a art. 8 din codul fiscal, la punctul 3 alin. (7) se prevede conditia importanta ca un loc al unui nerezident sa fie considerat sediu permanent, si anume regularitatea de desfasurare a activitatii:
"(7) Pentru ca un loc de activitate sa constituie sediu permanent, societatea ce il utilizeaza trebuie sa isi desfasoare integral sau partial activitatile prin acel loc de activitate. Activitatea nu trebuie sa fie permanenta in sensul ca nu exista intreruperi ale operatiunilor, ci operatiunile trebuie desfasurate cu regularitate."
Din toate textele legale citate, apreciem faptul ca, daca marfurile actuale sunt depozitate doar in scopul vanzarii lor, pana la lichidare, locul respectiv nu poate fi considerat sediu permanent, mai cu seama ca, din prezentarea dvs, intelegem ca spatiul respectiv va fi utilizat de catre societatea din Italia doar pe perioada vanzarii stocului de marfa existent la acel moment.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si Consultant fiscal
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Cheltuieli puncte de lucru inchiriate. Cum stabilim ce cheltuieli sunt deductibile?Achizitie autoturism: Impozitul pe mijloacele de transportOptiunea de anulare a inregistrarii in scopuri de TVAIncetarea activitatii unei intreprinderi. Contabilitate in partida simpla. Obligatii declarativeAnulare din oficiu a inregistrarii in scop de TVA. Consecinte si tratament contabil-fiscalUltimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaTot ce trebuie sa stii despre achizitiile intracomunitare de bunuri second-hand. Exemple concrete si baza legalaScutirea de impozit pentru autoturismele comercializate ca marfaSituatii in care este posibila vanzarea in pierdereExpirare sediu social si anulare cod TVA. Ce obligatii fiscale apar?Articole similare
Revista Romana de Fiscalitate nr. 38, Aprilie 2010Declaratia Unica pentru contribuabilii care declara veniturile realizate din strainatate. Cine are aceasta obligatie si cand se depune formularul?Ce venituri sunt considerate ca fiind obtinute din Romania?Achizitii intracomunitare: Obligatiile la impozitul pe nerezidenti si TVAPlati anticipate: optiunea pentru declararea si plata impozitului pe profit din 2013Ultimele articole
Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareArticole similare
Comisioane incasate de societate in BulgariaLegislatia actualizata 2017 pentru companii straine si salariati rezidenti sau NEREZIDENTI. Ce obligatii aveti?Atentie! Se apropie 29 februarie. Vezi ce declaratii au acest termenNoutati Legislatie Fiscala 11 - 15 august 2008Calendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta pe 25 aprilie 2024Ultimele articole
Bolt taxi. Tratament fiscal util in cazul unui raport BoltDistribuire dividende. Termen limita de depunere D207 in cazul dividendelor care NU au fost platiteDistribuire dividende in 2025 catre NEREZIDENTI: Cand poti fi scutit de plata impozituluiImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UEPlatile in EURO pe teritoriul Romaniei. Sunt posibile? Ce spun specialistiiArticole similare
Reminder ANAF: 16 martie, termenul limita pentru mai multe obligatii fiscaleCum va arata calculul rezultatului fiscal din 2016? Reguli generaleNou de la ANAF: Decizii de impunere modificate in cadrul inspectiilor fiscaleModificarile Codului fiscal aduse de OG 16 din 2013Precizare ANAF: inscrierile in Registrul operatorilor intracomunitari se pot face si dupa 1 augustUltimele articole
Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderiCheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile autoImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UEArticole similare
Mijloacele fixe. MONOGRAFIA contabila pentru 15 imobilizari + obligatia platii impozitului pe constructiiCalendar depunere declaratii cu termen in septembrie 2014ANAF a publicat recent calendarul obligatiilor fiscale pe luna NOIEMBRIE 2021ANPC: Amenzi de 200.000 de lei si 1,6 tone de peste retrase, intr-o singura zi!Amenzi de pana la 10.000 lei pentru soferii care transporta bunuri cu risc fiscal ridicat si NU prezinta documentele necesare in caz de controlUltimele articole
Mijloace fixe neutilizate. Amortizarea lor este sau nu deductibila?Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaCe modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleCodul Fiscal, modificat din nou prin HG 1393/2024. Ce schimbari apar in privinta impozitului microSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA