Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Chirie si utilitati suportate de angajator pentru salariat. Care va fi regimul fiscal?

23-Apr-2014
38290
In studiul de caz prezentat mai jos, prin numirea unui salariat in functia de director de departament a fost solicitata prezenta permanenta a acestuia la sediul societatii. Domiciliul permanent (mentionat si in cartea de identitate) a salariatului este in alta localitate, drept pentru care societatea s-a angajat sa ii asigure cazarea si decontarea cheltuielilor cu utilitatile in localitatea unde este sediul societatii.

In acest sens a fost semnat si act aditional la contractul de munca. Societatea a inchiriat un apartament si a inregistrat cheltuieli cu chirii, precum si cheltuieli cu utilitatile (intretinere, energie electrica, inclusiv cablu). Apartamentul a fost exclusiv folosit de salariatul mentionat:

In aceste conditii, mentionam daca aceste costuri sunt considerare, conform Codului fiscal, cheltuieli deductibile fiscal, cheltuieli nedeductibile fiscal sau daca sunt considerate avantaj in natura si trebuie adaugate la veniturile salariale si achitate contributiile sociale si impozit pe salarii.

Conform art. 55 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.

Astfel cum prevede alin. (3) lit. b) al acestui articol, avantajele, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2) includ si cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei.


Alin. (4) lit. c) al aceluiasi articol prevede ca nu este insclusa in veniturile salariale si nu este impozabila, in intelesul impozitului pe venit, contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau a locuintei din incinta unitatii, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si compensarea diferentei de chirie, suportata de persoana fizica, conform legilor speciale.

Prin locuinte acordate ca urmare a specificitatii activitatii, conform pct. 83 din Titlul III al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, se intelege acele locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara in locuri izolate, precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice, sau in conditiile in care este solicitata prezenta permanenta pentru supravegherea unor instalatii, utilaje si altele asemenea.

Conform art. 29 alin. (1) din Norma metodologica pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei 114/1996, locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul agentilor economici sau al institutiilor publice centrale ori locale si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.

Asadar, pentru ca o locuinta sa fie considerata locuinta de serviciu, este obligatoriu ca punerea acesteia la dispozitia salariatului sa fie justificata prin specificul activitatii, iar locuinta sa faca parte din patrimoniul angajatorului si sa fie administrata prin inchiriere de catre salariat, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca (art. 51 si art. 53 din Legea locuintei 114/1996, republicata).

Numai in aceasta situatie:

- sunt deductibile la determinarea profitului impozabil cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, in limita suprafetelor prevazute de Legea nr. 114/1996, care se majoreaza cu 10% (art. 21 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal);

- contravaloarea folosintei nu este considerata avantaj in natura pentru salariat.

In speta, locuinta nu face parte din patrimoniul angajatorului fiind inchiriata, astfel incat, apreciem ca, contravaloarea chiriei si a utilitatilor suportate de societate reprezinta avantaj din punct de vedere al impozitului pe venit si cheltuiala deductibila pentru angajator.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici