In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite.
In acest articol explicam in ce conditii sunt posibile sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave, ce reguli trebuie respectate in aceste cazuri si care sunt pasii legali pentru incheierea unui contract valid de sponsorizare.
In ce conditii poate face o companie o sponsorizare catre o persoana fizica
Sponsorizarea este reglementata de Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu toate modificarile si completarile ulterioare, precum si de Ordinul Ministerului Finantelor nr. 994/1994, care aproba instructiunile de aplicare a acestei legi.Concret, sponsorizarea reprezinta un act juridic prin care o persoana fizica sau juridica din Romania ofera, cu titlu gratuit, bunuri sau sume de bani in sprijinul unor activitati care nu urmaresc obtinerea de profit. Scopul este acela de a sustine proiecte din domenii precum educatia, sanatatea, cultura sau actiunile umanitare.
Potrivit art. 4 din Legea nr. 32/1994 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, poate fi beneficiar al sponsorizarii:
1. orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;
2. institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);
3. pot fi sponsorizate, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);
4. orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
Cu alte cuvinte, persoana fizica (bolnavul) poate fi beneficiar al unei sponsorizari, dar NU direct, ci prin intermediul unei persoane juridice fara scop lucrativ (asociatie, fundatie etc) sau a unei institutii publice ce activeaza in domeniul medico-sanitar.
Sponsorizarea se face in baza unui contract de sponsorizare incheiat intre sponsor si entitatea nonprofit, care va dona suma de bani ce face obiectul sponsorizarii respectivei persoane fizice cu probleme de sanatate, in baza documentelor de spitalizare (actelor medicale eliberate cu ocazia interventiei chirurgicale).
In cazul in care bolnavul primeste bani direct in contul sau personal, aceasta operatiune este considerata donatie si nu beneficiaza de facilitati fiscale.
Nu rata evenimentul - Legea Austeritatii explicata de Adrian Benta!!!
Participa la Webinarul LIVE si vezi cum te impacteaza modificarile fiscale introduse de noul proiect legislativ aflat in dezbatere!
Data: 7 august
Interval: 12.00 – 14.00
Inscrie-te ACUM la webinarul Legea Austeritatii explicata de Adrian Benta>>>
Donatia vs sponsorizarea
Donatia si sponsorizare nu trebuie confundate, fiind concepte diferite si avand un tratament fiscal diferit:1. Donatia este un act unilateral, prin care o persoana (fizica sau juridica) ofera gratuit si fara contrapartida bani, bunuri sau servicii unei alte persoane sau organizatii, de obicei in scopuri caritabile, sociale sau culturale. Donatorul nu primeste nimic tangibil in schimb, iar gestul sau este motivat exclusiv de dorinta de a ajuta sau de a sprijini o cauza.
Din punct de vedere fiscal, donatiile acordate nu beneficiaza de facilitati fiscale pentru persoanele care le acorda.
2. Sponsorizarea implica un act contractual bilateral in care sponsorul ofera resurse financiare, bunuri sau servicii in schimbul unor beneficii concrete de marketing si promovare. Sponsorul primeste intotdeauna o contrapartida sub forma de vizibilitate, publicitate, asocierea numelui sau cu evenimentul sau organizatia sponsorizata sau alte avantaje comerciale masurabile.

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSchimbarea sediului social. Este necesar un nou registru unic de control? Daca societatea ALFA SRL isi schimba sediu social; are nevoie de un alt Registru unic de control?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulMonografie incasari prin Global Payments Cum pot deconta facturile incasate partial prin Global payments? Mentionez ca de la Global payments se primeste doar extras.citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulProcedura TVA in baza facturilor de corectie emise dupa inspectia fiscala Persoana fizica, obtine venituri din drepturi de autor. Fiscul constata ca trebuia sa se inregistrez ca platitor de TVA in martie 2021. Face controlul si emite in luna octombrie...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDistribuire si plata dividende potrivit Legii 311990 In Legea societatilor nr. 31/1990 exista o prevedere legala prin care toate firmele pot distribui dividende interimare cu conditia ca in actul constitutiv sa existe o prevedere in...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulVanzare online prin Emag Societatea noastra doreste sa achizitioneze serviciul "FulFilment by Emag", adica sa transfere in depozitele Emag marfa, pe care acesta sa o vanda online. Din punctul nostru de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Avantajul sponsorizarii este posibilitatea de deducere fiscala, in limita a 0.75% din cifra de afaceri sau 20% din impozitul pe profit, conform Codului Fiscal
Reglementari cheie despre contractul de sponsorizare
Contractul de sponsorizare trebuie sa fie in forma scrisa, sa specifice clar obiectul, valoarea, durata, activitatea sustinuta si drepturile/obligatiile partilor.In cazul sponsorizarii unei persoane fizice, suma se plateste direct ONG-ului sau institutiei care va transfera fondurile persoanei care are nevoie de sustinere (persoana bolnava, sportiv, etc), pe baza documentelor justificative (de exemplu documente medicale).
Sponsorizarea poate fi in bani, bunuri materiale sau servicii, iar sponsorul poate deduce aceste cheltuieli in limita prevederilor Codului Fiscal. Pentru ca beneficiarul (ONG-ul) sa fie eligibil pentru sponsorizare, trebuie sa fie in Registrul beneficiarilor eligibili.
In ceea ce priveste obligatiile declarative, sponsorizarile se declara in Declaratia Informativa 107, conform reglementarilor fiscale.
Nu in ultimul rand este esential ca ONG-ul sa utilizeze fondurile in scopul declarat si sa poata dovedi utilizarea corecta prin documentatie, deoarece sponsorizarea nu poate fi folosita pentru scopuri comerciale .