Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?

23-Feb-2017
5959

In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se contabilizeaza in conditiile in care sunt mai vechi pe contul 1171. Totodata, vom vedea daca se depune rectificativa pentru D101 si daca TVA-ul aferent se poate recupera pe D300.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. 4 lit. h pct. 1 din Codul fiscal sunt considerate cheltuieli nedeductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor in alte cazuri decat cele vizand punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii 85/2014.

Cu alte cuvinte, daca scoaterea din evidenta a creantelor este urmarea unui plan de reorganizare confirmat, cheltuiala aferenta este deductibila. Spre deosebire de ajustarile pentru deprecierea clientilor, care nu pot fi deductibile intrucat creantele sunt datorate de o persoana (societatea B) afiliata contribuabilului (societatea A), dupa cum se prevede la art. 26 alin. 1 lit. c pct. 3, respectiv art. 26 alin. 1 lit. j pct. 3 din Codul fiscal, aplicarea exceptiei de la art. 25 alin. 4 lit. h pct. 1 din Codul fiscal nu este conditionata in vreun fel de relatiile de afiliere dintre parti, fiind vorba de anularea creantelor in baza unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca.

Din punct de vedere al asigurarii imaginii fidele a patrimoniului, societatea trebuia sa tina cont de faptul ca ar fi trebuit sa-si inregistreze in contabilitate o ajustare pentru depreciere la sfarsitul exercitiului financiar in care au fost inregistrate creantele restante, in functie de gradul probabil de incasare (formulele contabile 6814 = 491 si 4118 = 4111). Valoarea deprecierii inregistrate in cheltuieli (contul 6814) ar fi fost nedeductibila integral, in conditiile in care creantele sunt datorate de o persoana (societatea B) afiliata contribuabilului (societatea A) conform celor precizate anterior. Ulterior, la momentul confirmarii planului de reorganizare, societatea A trebuia sa anuleze creantele si sa le scada din evidenta contabila (formula contabila 654 = 4118), pierderea din creantele anulate fiind deductibila la calculul rezultatului fiscal conform art. 25 alin. 4 lit. h pct. 1 din Codul fiscal. Prin anularea deprecierea inregistrate (formula contabila 491 = 7814) rezulta un venit neimpozabil conform art. 23 lit. d din Codul fiscal.

Daca societatea A nu si-a constituit ajustari pentru depreciere, pe care sa le reflecte in situatiile financiare anuale aferente exercitiilor in care s-au inregistrat creantele restante nu se va mai proceda la corectarea profitului din exercitiile anteriorare (contul 1174 si nicidecum contul 1171 propus in intrebare), ci doar se va scoate din evidenta creantele prin inregistrarea lor in cheltuielile exercitiului in care s-a confirmat planul de reorganizare (contul 654). Nu se pune problema depunerii vreunei declaratii rectificative 101.


Din punct de vedere al TVA, in conformitate cu prevederile art. 287 lit. d din Codul fiscal se poate proceda la ajustarea bazei impozabile in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare si se realizeaza prin emiterea facturilor de stornare (in rosu, in minus), dupa cum se prevede la art. 330 alin. 2 din Codul fiscal, care vor fi evidentiate corespunzator si in decontul de TVA 300.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici