ANAF a emis recent un Ghid privind actele justificative necesare eliberarii diverselor categorii de documente/emiterii autorizatiilor solicitate de contribuabili persoane juridice.
Prin acest ghid, institutia isi propune sa ofere informatii de calitate contribuabililor si sa se asigure ca acestia isi pot indeplini facil obligatiile fiscale ce le revin. Potrivit ANAF, ghidul se adreseaza atat contribuabililor cat si unitatilor fiscale, in vederea indrumarii acestora si aplicarii unitare a prevederilor legislatiei in vigoare.
Acest ghid are ca scop prezentarea documentelor justificative necesare contribuabililor pentru a obtine diverse categorii de documente, autorizatii si alte inscrisuri eliberate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si cuprinde documentatia ce trebuie completata, depusa sau prezentata in vederea solutionarii celor mai frecvente solicitari ale contribuabililor persoane juridice.
Redam mai jos cateva tipuri de solicitari ale contribuabililor, prezentate in ghid, precum si modalitatile de obtinere a acestor documente.
1. Eliberarea certificatului de atestare fiscala
In vederea obtinerii unui certificat de atestare fiscala este necesara depunerea formularului - cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscala.
Certificatul de atestare fiscala este valabil 30 de zile de la data emiterii.
Baza legala:
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 752 din 11 mai 2006 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala pentru persoane juridice si fizice, a certificatului de obligatii bugetare, precum si a modelului si continutului acestora, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. Eliberarea certificatului de cazier fiscal
In vederea obtinerii certificatului, contribuabilii trebuie sa depuna/prezinte urmatoarele:
- cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal - formular 502;
- actul de identitate al reprezentantului legal/imputernicitului;
- imputernicire/imputernicire avocatiala/mandat, in cazul in care cererea de eliberare/certificatul de
cazier fiscal este solicitat/ridicat de imputernicit/avocat/angajat al societatii;
- documentul care atesta calitatea de reprezentant legal al persoanei juridice.
Certificatul de cazier fiscal este valabil 30 de zile de la data emiterii si numai in scopul in care a fost eliberat.
Baza legala: Ordonanta Guvernului nr. 39 din 26 august 2015 privind cazierul fiscal;
3. Rectificarea datelor inscrise in cazierul fiscal
in situatia in care datele inscrise in cazierul fiscal nu corespund situatiei reale ori
inregistrarea lor nu s-a facut cu respectarea dispozitiilor legale contribuabilii pot solicita rectificarea
acestora completand formularul 503 – Cerere de rectificare a datelor inscrise in cazierul fiscal,
aprobat prin OPANAF nr. 2594/2015, insotit de acte doveditoare, prezentate in copie si original.
Baza legala: Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2594 din 5 octombrie 2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea si gestionarea cazierului fiscal, procedura de inscriere, scoatere si rectificare a informatiilor in/din cazierul fiscal, solicitare si eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul si continutul formularisticii necesare, precum si nivelul de acces corespunzator la informatiile din cazierul fiscal;
4. Obtinerea dreptului de utilizare a serviciului "Depunere declaratii on-line"
In vederea obtinerii dreptului de utilizare a serviciului "Depunere declaratii on-line" contribuabilii trebuie sa depuna cererea pentru utilizarea unui certificat digital calificat - formular 150. Cererea se obtine prin inregistrarea certificatului digital calificat (obtinut de la un furnizor acreditat de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, conform listei publicate pe site-ul www.mcsi.ro/) pe portalul ANAF in modulul "declaratii electronice" la sectiunea "Inregistrare formularul 150 gata completat.
De asemenea, se vor depune/prezenta in copie si original si urmatoarele documente:
- documentul de identitate al titularului certificatului digital calificat;
- documentul care atesta calitatea titularului certificatului digital calificat de reprezentant legal al
contribuabilului sau
- imputernicirea, autentificata de notarul public, din care rezulta dreptul titularului certificatului
digital calificat de a semna declaratiile fiscale pentru contribuabil, dupa caz.
Copiile impreuna cu imputernicirea in original se vor anexa la formularul 150.
Baza legala: Ordinul ministrului finantelor publice nr. 858 din 19 martie 2008 privind depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
ANAF a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fiziceAmnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitatiGHID ANAF pentru persoanele care realizeaza venituri din inchirierea bunurilor mobile si imobileANAF a publicat ghidul contribuabililor care opteaza pentru redirectionarea sumei de pana la 3,5% din impozitul pe venitGHID ANAF: Declararea si plata contributiilor sociale de catre persoanele fiziceUltimele articole
Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venitDepunere declaratie unica. ANAF a publicat un GHID util pentru anul 2025GHID ANAF 2024: TOT ce trebuie sa stii despre utilizarea sistemului e-TVAGHID ANAF si MFP privind E-Factura: cum vor putea contribuabilii sa emita si sa primeasca facturile electronice din 2024GHID ANAF pentru persoanele fizice care obtin venituri din MEDITATIIArticole similare
Ce taxe nu mai au voie sa va ceara autoritatile. Ce taxe se mentin la Registrul ComertuluiReminder ANAF! Adeverinta de venit, cazierul fiscal si certificatul de atestare fiscala se pot obtine prin SPVANAF: Cazierul fiscal poate fi solicitat si primit online, prin SPVANAF: Raspunsuri cu privire la inregistrarea persoanelor juridice in Spatiul Privat VirtualArticole similare
Noua procedura privind solicitarea certificatelor de atestare fiscalaAmnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024Verificare datorii ANAF (lista alba vs lista datornici). Cum poti verifica daca partenerii tai de afaceri au datorii la FISCModificarea Ordinului nr. 752/2006: Eliberarea certificatului de atestare fiscalaCertificatul de atestare fiscala. Cand ai nevoie de el si cum poate fi obtinut onlineUltimele articole
Radiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLReminder ANAF! Adeverinta de venit, cazierul fiscal si certificatul de atestare fiscala se pot obtine prin SPVRestructurarea obligatiilor bugetare restante. Finantele modifica si completeaza ProceduraProiect: ANAF modifica procedura de acordare a esalonarii la plata in forma simplificata si actualizeaza formularele aferenteDeclararea marfurilor la autoritatea vamala se poate face electronic, prin formulare simplificateArticole similare
Ordinul 2594/2015 privind organizarea si gestionarea cazierului fiscalNoutati Legislatie Fiscala 21 - 25 iulie 2008Restrictii impuse persoanelor care figureaza inscrise in cazierul fiscal. Studiu de cazPrezentarea certificatului de CAZIER FISCAL e obligatorie in cadrul asociatiilor non-guvernamentale?Se reduce termenul de radiere a unor fapte din cazierul fiscalUltimele articole
Acte necesare pentru infiintarea unui SRL: tot ce trebuie sa stiiInregistrare in SPV. 7 avantaje de care trebuie sa stie persoanele fiziceReminder ANAF! Intalnirea cu un inspector fiscal la sediul institutiei poate fi programata on-lineDocumente semnate cu certificat calificat. NU mai este necesara prezentarea la organul fiscal pentru stampilaInfiintare ONG. Cum se infiinteaza un ONG si cum se tine contabilitatea lui?Articole similare
Calendar ANAF: DECLARATII fiscale cu scadenta pe 26 august 2024Titlul IX, Capitolul 13Firmele care raman microintreprinderi si in 2023 mai trebuie sa depuna D700 pentru schimbarea vectorului fiscal?ANAF: Tabel comparativ privind modificarile aduse Codului Fiscal de OUG 43/2019 (pentru impozitul pe venit)Revista Romana de TVA nr. 27, iunie 2009, bisUltimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizorSAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-TDeclaratia Unica pentru PFA. Se depune pe baza CIF-ului sau CNP-ului?Bolt taxi. Tratament fiscal util in cazul unui raport BoltSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA