Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrare facturi de leasing in cazul unei societati suspendate. TVA

08-Iun-2011
9564
Problema:
As dori sa stiu ce se intampla cu facturile de leasing (in cazul meu firma are 3 leasing-uri) in cazul unei firme suspendate la Registrul Comertului pe o perioada de 3 ani?

Am aflat ca in momentul suspendarii firma nu mai figureaza de exemplu pe site-ul mfinante cu atribut fiscal RO, aceasta nemafiind platitoare de TVA pe perioada suspendarii. La mine, la Craiova, pentru firmele suspendate nu se mai primeste Declaratia 300, insa in alta parte chiar mi-au cerut Declaratia 300 intr-o luna cand am uitat sa-l depun pentru o astfel de firma.

Intrebarea este: aceste facturi de leasing se inregistreaza normal pe ct de 167,666 si 4426 in fiecare luna, iar TVA deductibila se depune in decont normal sau nu se inregistreaza nimic lunar, iar in momentul activarii se inregistreaza toate facturile de leasing pe ct.167,117.4 (dobanda) si 4426 si se inscrie TVA deductibila aferenta tuturor facturilor la randul regularizari TVA?

Solutie:
Legea societatilor comerciale permite suspendarea temporara a activitatii unei firme, caz in care se considera ca firma respectiva se afla in inactivitate temporara. De aici se poate deduce faptul ca in perioada declarata de inactivitate firma respectiva nu mai poate realiza venituri, dar poate inregistra cheltuieli. In situatia prezentata, firma pe care o reprezentati poate inregistra cheltuieli si alte operatiuni specifice derularii unui contract de leasing financiar. Deoarece in aceasta perioada firma nu realizeaza venituri, cheltuielile generate de amortizarea autoturismului si suportarea dobanzii in cadrul contractului de leasing sunt nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Suma TVA inscrisa in factura locatorului urmeaza acelasi regim fiscal de nedeductibilitate datorita faptului ca in aceasta perioada nu se realizeaza operatiuni taxabile.

Baza legala pentru aplicarea acestui tratament fiscal este reprezentata de:
a) referitor la impozitul pe profit: articolul 21 "Cheltuieli" alineatul 1 conform caruia pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile
b) referitor la TVA: articolul 145 alineatul 2 conform caruia orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
- operatiuni taxabile;
- operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in
strainatate;
- operatiuni scutite de taxa, cu drept de deducere a TVA;
Deoarece exista unul sau mai multe contracte de leasing in derulare, firma dvs. nu are posibilitatea sa solicite regimul derogatoriu de declarare a impozitelor, taxelor si contributiilor la organul fiscal de administrare reglementat prin OMFP 1221/2009. Regimul de declarare derogatoriu presupune atat depunerea la alte termene si in alte conditii decat cele uzuale a declaratiilor fiscale pentru impozitele, taxele si contributiile administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cat si nedepunerea acestora pentru intreaga perioada declarata pentru inactivitate. Datorita faptului ca se primesc lunar facturi de la societatea de leasing, firma dvs. este obligata sa declare pentru fiecare perioada fiscala suma TVA deductibila la randul 21 din decontul de TVA denumit "Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 24%". Pentru aceasta suma nu se exercita dreptul de deducere datorita faptului ca vehiculul respectiv nu este utilizat in scopul desfasurarii activitatii economice. In aceasta situatie, la randul 26 "SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 SI ART. 145^1 SAU ART. 147 SI ART. 145.1", suma TVA dedusa va fi zero. De asemenea, trebuie sa aveti in vedere ca operatiunea trebuie raportata, semestrial, prin declaratia cod 394 chiar daca nu s-a exercitat dreptul de deducere a TVA aferenta sumei inscrisa in factura locatorului.

In concluzie, pentru intreaga perioada de inactivitate declarata nu este admisa deducerea cheltuielilor efectuate si a sumei TVA aferente unui contract de leasing in derulare sau al oricarui contract de achizitii servicii (utilitati, chirie, telefoane, etc.). Din inregistrarea cheltuielilor pe intreaga perioada de inactivitate temporara, firma respectiva va inregistra o pierdere contabila si fiscala care nu va putea fi dedusa din profiturile aferente perioadelor viitoare, la reluarea activitatii. In mod similar, nici suma TVA limitata la deducere in perioada de suspendare nu va putea fi dedusa la data reinceperii activitatii.
De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca pentru intreaga perioada de suspendare a activitatii, se considera ca persoana impozabila respectiva desfasoara exclusiv operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA. Din acest motiv, la intrarea in perioada de suspendare voluntara a activitatii trebuie ajustat dreptul de deducere a TVA aferenta imobilizarilor corporale si necorporale, dar si suma TVA aferenta stocurilor de marfuri.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016