Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare intracomunitara pentru aplicarea scutirii de TVA

29-Sep-2025
22314
Ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare intracomunitara pentru aplicarea scutirii de TVA
Cuprins

Livrarea intracomunitara se refera la vanzarea de bunuri efectuata intre doua firme inregistrate in scopuri de TVA din state membre UE, in care bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in altul. In anumite conditii reglementate strict de legislatia fiscala, aceasta operatiune poate fi scutita de TVA in tara de origine, urmand ca TVA sa fie colectata de cumparator in tara sa prin mecanismul taxarii inverse.

In acest articol vom analiza ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare intracomunitara pentru aplicarea scutirii de TVA si vom oferi doua studii de caz utile legate de acest subiect.

Conditii scutire TVA livrare intracomunitara

Conform art. 294 alin. (2) din Codul Fiscal, livrarile de bunuri intre firme din state diferite ale Uniunii Europene sunt scutite de TVA daca sunt indeplinite CUMULATIV urmatoare conditii:

1. Bunurile sunt trimise intr-un alt stat membru si cumparatorul are un cod valid de TVA emis de autoritatile fiscale din acel stat. Aceasta regula se aplica atat persoanelor impozabile, cat si persoanelor juridice neimpozabile care actioneaza ca atare.

2. Documente justificative. Aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere se justifica pe baza urmatoarelor documente, in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) din O.M.F.P. nr. 103/2016 modificat prin O.M.F.P. nr. 2148/2020:

a) Factura. Documentul trebuie sa mentioneze codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru
b) Documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, care poate fi diferit de statul membru care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA comunicat de cumparator.

Documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sunt cele prevazute la art. 45A alin (1) si alin (3) din Regulamentul 282/2011, si anume:

Se considera ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, daca furnizorul detine documente care justifica transportul, precum:

- documente de transport, precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, documentul specific de transport aerian de marfuri (Air Waybill);
si
- unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor, documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie si care cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului.

ATENTIE!
Organele fiscale pot respinge justificarea transportului efectuata in conformitate cu alin. (11), in situatia in care au suficiente elemente pentru a demonstra ca bunurile nu au fost transportate din Romania in alt stat membru.

IMPORTANT DE STIUT!
Prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 150 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza. 

Daca pentru operatiuni scutite de taxa sunt emise facturi pentru valoarea totala ori partiala a unor operatiuni inaintea faptului generator de taxa sau sunt emise facturi pentru avansuri, scutirea se justifica pe baza documentelor prevazute in termenul de 150 de zile de la data faptului generator de taxa. 

3. Sa raporteze valoarea livrarii intracomunitare de bunuri prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul L, conditie impusa prin alin. (2^1) ale art. 294 "Scutirea prevazuta la alin. (2) lit. a) nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, astfel cum se solicita in temeiul art. 325 alin. (3), cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente."

Valoarea unei livrari intracomunitare de bunuri scutite de TVA cu drept de deducere conform prevederilor art. 294 alin. (2) lit. a) se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 1 alocat pentru “Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal”.

Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri - Tot ce trebuie sa stiti despre tranzactiile intracomunitare!

Lucrarea contine informatii pretioase despre scutiri de TVA, documente justificative, greseli de evitat!

Comanda ACUM >> Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri 

Studii de caz practice

Va prezentam mai jos doua studii de caz practice cu privire la aplicarea scutirii de TVA in cazul livrarii intracomunitare de bunuri.

Livrare intracomunitara direct din statul membru de prelucrare. Obligatii de declarare si documente justificative


Intrebare:
Societatea transmite in Italia semifabricate spre prelucrare se intocmeste cod UIT pentru aceasta livrare. Dupa prelucrare o parte din produse se intorc in Romania (se intocmeste cod UIT pentru cantitatea intoarsa in tara), o parte se livreaza catre clientul final din Italia.

Pentru clientul final se intocmeste o factura de livrare intracomunitara, dar nu avem documente de transport si nici UIT pentru aceasta livrare.

Pana in prezent am avut o declaratie a clientului final prin care se mentiona expres ca va ridica marfa din curtea partenerului care efectua prelucrarea de produse.

Va rugam sa ne comunicati care este procedura fiscala corecta pentru aceasta livrare din punct de vedere al corelatiilor D390, D300 si UIT precum si al documentelor care sunt necesare ca aceasta livrare sa fie considerata intracomunitara si implicit scutita de TVA.


SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 15 Sep 2025 

1. Contextul tranzactiei
Societatea din Romania trimite semifabricate in Italia la un partener pentru prelucrare.
- se aplica regimul expedieri in scop de prelucrare (art. 270 alin. (12) lit. b) Cod fiscal).
-pentru transportul catre Italia trebuie generat cod UIT (obligatie RO e-Transport).

Dupa prelucrare:
a) O parte din produse revin in Romania - reintra sub regimul revenire din prelucrare - se intocmeste cod UIT pentru retur.
b) O parte ramane in Italia si se livreaza clientului final din Italia - livrare intracomunitara direct din Italia, cu factura emisa de societatea din Romania catre clientul italian.

2. Documente necesare pentru scutirea de TVA

Pentru ca livrarea sa fie tratata ca livrare intracomunitara scutita de TVA (art. 294 alin. (2) lit. a) Cod fiscal:
-Factura catre clientul italian (cu cod valid de TVA verificat in VIES).
-Documente care sa ateste transportul din Romania in Italia si apoi din Italia catre clientul final.
Problema: daca marfa este ridicata de client din curtea prelucratorului, si nu exista document clasic de transport (CMR), in acest caz se aplica declaratia de receptie a clientului sau un proces-verbal de predare-primire intocmit intre prelucrator si client, din care sa rezulte ca bunurile au fost preluate in Italia si transportate de client.

3. Declaratii fiscale
D390: livrarea intracomunitara catre clientul italian trebuie declarata.
D300: livrarea se raporteaza ca Livrari intracomunitare de bunuri scutite de taxa .
UIT: nu se genereaza cod UIT pentru livrarea directa catre clientul final, pentru ca marfa nu pleaca fizic din Romania. Cod UIT exista doar pentru transporturile efective Romania Italia si retur.

4. Procedura fiscala corecta
-La expedierea semifabricatelor din Romania in Italia - cod UIT.
-La revenirea bunurilor prelucrate in Romania - cod UIT pentru retur.
-Pentru partea care ramane la prelucrator si se livreaza clientului final din Italia - societatea din Romania emite factura de livrare intracomunitara scutita de TVA, declara in D390 si D300, dar nu are obligatia de cod UIT (transportul nu se face din Romania).

Concluzie:
Livrarea catre clientul italian este scutita de TVA daca exista dovada ca bunurile au parasit teritoriul Romaniei si apoi patrimoniul prelucratorului si au fost primite de clientul din alt stat membru. In D390 si D300 se declara ca livrare intracomunitara. Cod UIT nu se intocmeste pentru aceasta livrare, ci doar pentru transporturile Romania Italia si retur.

Temei legal: Art. 270 si 294 din Codul fiscal, art 4 si 8^1 din Ordonanta de urgenta nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport.

E-Transport! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica!

Lucrarea E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri explica excelent legislatia fiscala privitoare la e-Transport si ofera raspunsuri le specialistilor la cele mai frecvente probleme legate de e-Transport!

Comanda ACUM E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri! 

 Livrare intracomunitara. Cod UIT

Intrebare:
Daca un angajat al societatii efectueaza o livrare intracomunitara de echipament, un motor de 44.72 kg cu o valoare de 23075 EUR, catre un client intracomunitar cu autoturismul societatii de pana la 3,5 tone, este oblicat sa se inscrie operatiunea in e-Transport?

SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 16 Iul 2025 

In Sistemul RO e-Transport sunt inregistrate date referitoare la expeditor, beneficiar sau destinatar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat si transportator, data declarata pentru inceperea transportului, precum si codul UIT generat.

RO e-Transport vizeaza vizeaza tranporturile efectuate numai cu vehiculele de transport rutier de cel putin 2,5 tone, daca sunt incarcate cu bunuri care cantaresc peste 500 kg sau care au o valoare de peste 10.000 lei. Conform OUG 41/2022 trebuie raportate atat transporturile rutiere internationale de bunuri cu risc fiscal, cat si cele de bunuri neriscante dar cu raportare la aceste criterii.

In aplicatia oficiala pentru generare cod UIT disponibila:

https://www.anaf.ro/RO-eTransport/

Se declara urmatoarele date:
Tip operatiune
Data transport
Tara organizatoare transport
Denumire org. Transport
Numar vehicul
Tara partener
Denumire partener
Locuri de start/final traseu rutier
Bunuri
Documente de transport
Alte informatii
Am enumerat casetele de completat cu informatii pentru tip operatiune LIC.

Pentru alt tip de operatiune, aceste casete sunt adaptate tipului operatiunii.

In cazul livrarii intracomunitare (LIC), datele societatii ce realizeaza livrarea sunt deja cunoscute, v-ati autentificat in RO e-Transport si aveti calitate de furnizor in tip operatiune LIC.

Prin urmare, la:

Tara partener
Denumire partener

Veti trece datele beneficiarului din UE care vor receptiona bunurile livrate intracomunitar.

Daca un angajat al societatii efectueaza o livrare intracomunitara de echipament, un motor de 44.72 kg cu o valoare de 23075 EUR, catre un client intracomunitar cu autoturismul societatii de pana la 3,5 tone.

Pare ca e indeplinita conditia de generare cod UIT:
- exista mijloc de transport de peste 2.5 tone
- valoare marfuri transportate: depasesc 10.000 lei.

RO e-Transport vizeaza vizeaza tranporturile efectuate numai cu vehiculele de transport rutier de cel putin 2,5 tone, daca sunt incarcate cu bunuri care cantaresc peste 500 kg sau care au o valoare de peste 10.000 lei. Conform OUG 41/2022 trebuie raportate atat transporturile rutiere internationale de bunuri cu risc fiscal, cat si cele de bunuri neriscante dar cu raportare la aceste criterii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016