Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pierderi din creante. Ajustarea TVA in contextul insolventei

11-Ian-2013
5790
Unui debitor al societatii i-a fost deschisa procedura insolventei. Printr-o sentinta judecatoreasca a fost admis si confirmat planul de reorganizare. Societatea a fost incadrata la categoria "creante chirografare cf.art.123,lit.7 din Lg.852006". Conform Planului de reorganizare, prin programul de plati, debitoarea va achita creante chirografare in procent de 0,00%, respectiv 0 lei.

Vom vedea daca in aceasta situatie creanta poate fi scoasa din gestiune, fiind considerata o cheltuiala deductibila (pentru aceasta creanta a fost constituit un provizion pentru intreaga suma datorata) si daca poate fi ajustata TVA prin reducerea bazei impozabile.

Solutia consultantului:

In opinia noastra, sunt aplicabile urmatoarele tratamente fiscale:
a) pierderea din creanta este o cheltuiala deductibila fiscal, fiind precizata expres ca o suma ce poate diminua impozitul pe profit, conform norme de aplicare pentru art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, regasite la pct. 23 lit. k) din HG 44/2004.

Inregistrare contabila:

654 "Pierderi din creante" = 4111 "Clienti"/4118 "Clienti incerti" cu intreaga valoare a creantei pierdute.

b) provizionul pentru deprecierea creantei clienti nu mai are obiect si va fi reluat la venituri.
Inregistrare contabila:

491 «Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti» = 7814 «Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante».

Din punct de vedere fiscal, este venit neimpozabil numai partea din provizion ce a fost constituita pe seama unei cheltuieli nedeductibile, conform art. 20 lit. c) din Codul fiscal.

c) din pacate, pentru TVA, ajustarea acesteia se poate face numai dupa pronuntarea definitiva si irevocabila a falimentului clientului societatii dvs., conform art. 138 lit. d) coroborat cu art. 159 alin. (2) din Codul fiscal.

Din intrebare intelegem ca activitatea clientului dvs nu a incetat, acesta isi continua existenta, conform unui plan de reorganizare, astfel, conform actualului cadru normativ din Romania nu se permite ajustarea TVA pentru pierderea din creante ca urmare a reorganizarii conform procedurii insolventei adoptata prin Legea 85/2006.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici