Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiectul Normelor de aplicare a Legii 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa

08-Dec-2014
2648
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost postat, la Transparenta Decizionala, proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa.

Proiectul implementeaza modificarile aduse Legii 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa prin Legea nr. 291/2013, prin introducerea posibilitatii emiterii de tichete de masa si pe suport electronic.

Potrivit proiectului de act normativ, angajatorii vor stabili impreuna cu reprezentantii sindicatelor sau ai salariatilor, prin contractele colective de munca, clauze privind acordarea alocatiei individuale de hrana sub forma tichetelor de masa, forma suportului acestora, respectiv suport electronic si/sau hartie precum si alte situatii, decat cele prevazute de lege, in care salariatii nu vor beneficia de tichete de masa.

De asemenea, proiectul vizeaza introducerea unor noi clauze obligatorii in contractul incheiat intre angajator si unitatea emitenta, referitoare la:

- obligatia emitentului de a tipari numele, prenumele si codul numeric personal al beneficiarului tichetului de masa

- modul de administrare si utilizare a tichetelor de masa pe suport electronic;
- obligatia angajatorilor de a comunica unitatilor emitente datele personale ale angajatilor necesare pentru emiterea, utilizarea, procesarea si decontarea tranzactiilor cu tichete de masa;
- obligatia emitentilor de a pastra in conditii de siguranta datele primite de la angajatori si de a nu le utiliza in alte scopuri decat cel pentru care au fost primite;
- obligatia angajatorilor de a instrui salariatii sa nu vanda si sa foloseasca tichetele de masa doar cu scopul de a achizitiona produse alimentare/achita masa si doar din unitatile de alimentatie publica care afiseaza autocolantele speciale de identificare ale unitatii care a emis tichetele de masa;
In concordanta cu modificarile aduse prin Legea nr. 291/2013 pentru modificarea Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, vor fi eliminate prevederile care limiteaza utilizarea de catre salariati a maximum doua tichete de masa/zi.
Tichetele de masa pe suport de hartie nu pot fi distribuite de angajatori daca acestia, la data stabilita pentru distribuire, nu au achitat integral unitatii emitente contravaloarea nominala a tichetelor de masa pe suport de hartie achizitionate, inclusiv costul imprimatelor reprezentand tichetele de masa pe suport de hartie.
Contravaloarea nominala a tichetului de masa precum si costurile aferente emiterii tichetelor de masa pe suport electronic si/sau costul imprimatelor reprezentand tichetele de masa pe suport de hartie, nu pot fi transferate de catre angajator salariatilor .
In cazul in care angajatorii incalca aceste obligatii, cheltuielile reprezentand tichetele de masa vor fi supuse regimului general privind impozitul pe profit iar valoarea tichetelor de masa se cuprinde in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii datorate de angajatori.

Un alt element de noutate introdus de proiectul de act normativ consta in aplicarea unitara a reglementarilor atat in cazul in care salariatii lucreaza program egal de 8 ore pe zi cat si in cazul in care salariatii lucreaza in regim de tura. Astfel, in cazul salariatilor a caror durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 8 ore - in regim de tura, numarul de zile pentru care se acorda tichete de masa se determina prin impartirea numarului de ore in care salariatul a fost prezent la lucru in unitatea angajatorului, la durata normala a timpului de munca de 8 ore.


Fractiile rezultate din calcul, se considera zi de prezenta la lucru, cu conditia ca totalul zilelor rezultat sa nu depaseasca numarul de zile lucratoare, sunt delegati sau detasati in afara localitatii in care isi au locul permanent de munca si primesc indemnizatie zilnica sau lunara de delegare sau de detasare, se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, sunt absenti de la locul de munca ori se afla in alte situatii stabilite de angajator impreuna cu organizatiile sindicale sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor.

Autor: Irina Dumitrescu

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016