Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Salariat la o Intreprindere Individuala. Ce costuri apar in cazul coasiguratilor?

10-Iun-2015
8517

Pentru o intreprindere individuala care are un salariat cu contract de munca cu 6 ore/zi exista posibilitatea de a trece in declaratia 112 pe sotul angajatei cu contract de munca ca si coasigurat la casa de sanatate?Acest fapt implica costuri suplimentare pentru angajator?

Salariatii unei intreprinderi Individuale beneficiaza de aceeasi drepturi ca si orice salariat, indiferent de faptul ca este angajat la o societate comerciala, I.I , PFA etc.

Identificarea persoanelor fizice aflate in intretinerea unui salariat are relevanta la determinarea impozitului pe salarii la functia de baza, salariatul beneficiind, ca diminuare a venitului supus impozitului pe salarii, de o suma sub forma deducerii personale acordata in functie de numarul acestor persoane aflate in intretinerea sa.

Astfel, salariatul are dreptul de a avea coasigurati, numai la locul de munca unde isi desfoasara functia de baza, indeferent de faptul ca este angajat cu norma partiala sau cu norma intreaga.

Temeiul legal il reprezinta art. 56 din Codul fiscal precum si pct. 88 – 105 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 56 din Codul fiscal.

Pentru ca o persoana sa fie in intretinerea salariatului in vederea acordarii deducerii personale, aceasta trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:



- existenta unor legaturi de rudenie/afiliatie intre salariat si persoana aflata in intretinere;
- incadrarea veniturilor realizate de persoana aflata in intretinere in plafonul de 250 lei.

Astfel, sunt persoane aflate in intretinerea salariatului:

- sotul sau sotia salariatului;
- rudele salariatului, pana la gradul al doilea inclusiv;

Dupa gradul de rudenie rudele se grupeaza astfel: rude de gradul intai, cum ar fi: parinti (pe linie ascendenta) si copii (pe linie descendenta), rude de gradul al doilea, cum ar fi: bunici (pe linie ascendenta), nepoti (pe linie descendenta) si frati/surori (pe linie colaterala).

Copilul minor este considerat intotdeauna intretinut, cu exceptia celor incadrati in munca, indiferent daca se afla in unitati speciale sanitare sau de protectie speciala si altele asemenea, precum si in unitati de invatamant, inclusiv in situatia in care costul de intretinere este suportat de aceste unitati. In acest caz eventualele venituri obtinute de copilul minor nu se au in vedere la incadrarea in venitul de 250 lei lunar.

- rudele sotului sau sotiei salariatului, pana la gradul al doilea inclusiv.

Nu sunt considerate persoane in intretinerea unui salariat:

- persoanele fizice care respecta legatura de rudenie/afiliatie, dar care nu se incadreaza in plafonul de venit lunar realizat de 250 lei lunar sau care se afla in intretinerea altcuiva;

- persoanele majore condamnate, care executa pedepse privative de libertate;

- copilul minor cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani, incadrat in munca in conditiile Codului muncii, ca exceptie de la regula potrivit careia copiii minori, in varsta de pana la 18 ani impliniti, ai contribuabilului sunt considerati intretinuti;

- persoanele fizice care detin terenuri agricole si silvice in suprafata de peste 10.000 mp in zonele colinare si de ses si de peste 20.000 mp in zonele montane;

- persoanele fizice care obtin venituri din cultivarea si din valorificarea florilor, legumelor si zarzavaturilor in sere, in solarii special destinate acestor scopuri si/sau in sistem irigat, din cultivarea si din valorificarea arbustilor, plantelor decorative si ciupercilor, precum si din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole, indiferent de suprafata.

In conformitate cu prevederile art. 213 alin. (1) lit.b) teza a doua din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate.

Potrivit art.27 din Norma metodologica privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, persoanele asigurate in baza art. 213 alin. (1) lit. b) teza a doua din lege, respectiv sotul, sotia si parintii fara venituri proprii, aflate in intretinerea unei persoane asigurate, denumite in continuare coasigurati, isi pastreaza calitatea de asigurat si drepturile care decurg din aceasta numai in perioada in care persoana in a carei intretinere se afla are calitatea de asigurat. Coasiguratii nu pot avea la randul lor coasigurati in baza art. 213 alin. (1) lit. b) teza a doua din lege.

Art. 20 alin. (1) lit. d) din Norma metodologica privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate aprobata prin OCNAS 617/2006, dovada calitatii de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate se realizeaza printr-un document justificativ - adeverinta, eliberat de CAS, potrivit fiecarei categorii de persoane, pe baza urmatoarelor documente: pentru sotul, sotia si parintii aflati in intretinerea unei persoane asigurate: act de identitate, documente care sa ateste relatia de rudenie sau casatoria cu persoana asigurata, declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri proprii, precum si o declaratie pe propria raspundere a persoanei asigurate prin care aceasta declara ca are in intretinere persoana respectiva.

Prin urmare, dobandirea calitatii de coasigurat (sotul), salariata trebuie sa depuna la departamentul de Resurse umane , din cadrul societatii, urmatoarele documente:
act de identitate;
certificat de casatorie;
declaratie pe propria raspundere a coasiguratului (sot) din care sa rezulte ca nu realizeaza venituri proprii;
declaratie pe propria raspundere a persoanei asigurate (sotia) prin care aceasta declara ca are in intretinere persoana respectiva.

Angajatorul il va inscrie pe sotul coasigurat in declaratia 112, astfel:
- CNP coasigurat;
- Nume coasigurat;
- Prenume coasigurat;
- Tip coasigurat, care se completeaza astfel:
S - sot/sotie;
P - parinte (mama, tata).
Nu se impune vreun cost suplimentar suportat de angajator in acest caz, in afara obligatiei de a solicita salariatului documentele mai inainte mentionate.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici