Studiu de caz: Amortizarea efectuata in cazul achizitiei unor utilaje subventionate
Valabil la 15.09.2011
Achizitia utilajelor prin tranzactii care au fost subventionate partial reprezinta un aspect important pentru numeroase societati, mai ales pentru societatile agricole, precum si pentru persoanele care au infiintat intreprinderi individuale sau familiale. O astfel de situatie este cea a unei persoane fizice care achizitioneaza un tractor in suma de 60.000 de lei, jumatate din aceasta suma fiind platita printr-un imprumut nerambursabil, restul din suma reprezentand bani proprii. In acest caz, se va vedea cum va fi tratata amortizarea tractorului din punct de vedere fiscal si in ce masura va putea fi deductibila suma in cazul in care achizitia se amortizeaza in 5 ani.
Potrivit dispozitiilor art. 48 alin. (8) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente trebuie sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila, si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de lege. Organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de persoanele fizice se face conform prevederilor OMFP 1040/2004.
Contabilitatea in partida simpla evidentiaza incasarile si platile efectuate, iar pe baza acestor informatii se calculeaza venitul net anual. Potrivit prevederilor pct. 51 din OMFP 1040/2004, orice suma platita, respectiv incasata, in numerar sau prin banca se inregistreaza cronologic, in Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b).
O persoana fizica inregistreaza veniturile in contabilitatea in partida simpla in momentul in care face incasari, pentru ca din punct de vedere contabil, venit brut este venitul incasat de aceasta, indiferent de perioada in care au fost prestate serviciile. De asemenea, persoana fizica inregistreaza cheltuielile doar in momentul in care a efectuat plati, cu exceptia cheltuielilor cu amortizarea mijloacelor fixe, inregistrate potrivit regulilor de impozit pe profit stabilite in Codul fiscal.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Venitul net se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii venitului, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, cu respectarea prevederilor art. 48. Cu privire la cheltuielile efectuate, din venitul brut realizat se admit la deducere numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, astfel cum rezulta din evidentele contabile conduse, cu respectarea prevederilor art. 48 alin. (4) - (7) din Codul fiscal.
Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul realizarii veniturilor pentru a putea fi deduse sunt:
a) sa fie efectuate in interesul direct al activitatii;
b) sa fie efective si sa fie justificate cu documente;
c) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
d) sa respecte regulile privind amortizarea, asa cum este prevazut in titlul II, dupa caz.
Evidenta contabila in partida simpla a cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, in functie de natura lor, cheltuielile cu amortizarea fiscala fiind distinct prevazute.
Sunt amortizabile, in conformitate cu prevederile legale, numai bunurile inregistrare in Registrul-inventar (cod 14-1-2/a). In ceea ce priveste natura veniturilor din subventii, daca acestea sunt primite pentru achizitionarea de bunuri amortizabile pot fi considerate venituri neimpozabile in temeiul art. 42 lit. r) din Codul fiscal.
In contrapartida, potrivit prevederilor art. 48 alin. (7) lit. b) din Codul fiscal, cheltuielile corespunzatoare unor venituri neimpozabile ale caror surse se afla pe teritoriul României sau in strainatate sunt tratate drept cheltuieli nedeductibile.
O alta varianta, cu acelasi rezultat poate fi aceea prin care inregistrati sumele primite drept subventie in registrul de incasari si plati si le tratati ca incasari (venituri impozabile), iar cheltuielile cu amortizarea le treceti la plati si le considerati
cheltuieli deductibile.
Important este sa fie respectate prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la stabilirea venitului net sau a pierderii fiscale. Conform acestor prevederi, din totalul sumelor incasate inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati, se scad toate cheltuielile aferente (inclusiv cele privind amortizarea fiscala a mijloacelor fixe) din acelasi Jurnal si se aduna sumele platite pentru cumpararea bunurilor amortizabile si totalul cheltuielilor nedeductibile.
In cazul de fata, cota parte din cheltuielile cu amortizarea tractorului, aferente imprumutului nerambursabil primit sunt cheltuieli nedeductibile, iar suma primita pentru achizitionarea acestuia este venit neimpozabil.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<