Studiu de caz: Majorarea capitalului social cu sumele din contul 117
Deoarece multe societati isi exprima interesul cu privire la normele de respectat in cazul majorarii capitalului social, prevederile din lege pot clarifica aceste aspecte care se refera la majorarea capitalului social al unei societati cu sumele din contul 117 rezultatul reportat, fara plata impozitului pe
dividende.
Astfel, art. 7 alin. (1) pct. 12 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal defineste dividendul ca fiind o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant la persoana juridica, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica, cu exceptia urmatoarelor cazuri:
a) o distribuire de titluri de participare suplimentare care nu modifica procentul de detinere a titlurilor de participare ale oricarui participant la persoana juridica;
b) o distribuire efectuata in legatura cu dobandirea/rascumpararea titlurilor de participare proprii de catre persoana juridica, ce nu modifica pentru participantii la persoana juridica respectiva procentul de detinere a titlurilor de participare;
c) o distribuire in bani sau in natura, efectuata in legatura cu lichidarea unei persoane juridice;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Livrare intracomunitara haine Suntem un srl producator de imbracaminte de dama cu sediul in Romania. Dorim sa vindem on line prin site propriu direct catre consumatorul final produsele noastre in UE.Produsele...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
d) o distribuire in bani sau in natura, efectuata cu ocazia reducerii capitalului social constituit efectiv de catre participanti;
e) o distribuire de prime de emisiune, proportional cu partea ce ii revine fiecarui participant.
In acelasi timp, se considera dividend din punct de vedere fiscal si se supune aceluiasi regim fiscal ca veniturile din dividende atat suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile achizitionate de la un participant la persoana juridica peste pretul pietei pentru astfel de bunuri si/sau servicii, daca suma respectiva nu a facut obiectul impunerii la primitor cu impozitul pe venit sau pe profit, cat si suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile furnizate in favoarea unui participant la persoana juridica, daca plata este facuta de catre persoana juridica in folosul personal al acestuia.
In continuare, punctul 1001 lit. a) din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca nu sunt considerate dividende distribuirile de titluri de participare suplimentare, astfel cum acestea sunt definite la art. 7 alin. (1) pct. 12 lit. a) din Codul fiscal , efectuate in legatura cu o operatiune de majorare a capitalului social al unei persoane juridice, care nu modifica, pentru participantii la persoana juridica respectiva, procentul de detinere a titlurilor de participare.
Astfel, distribuirile de titluri de participare suplimentare efectuate la majorarea capitalului social din profitul net al societatii care nu modifica, pentru participantii la persoana juridica, procentul de detinere a titlurilor de participare nu sunt considerate dividende si nu se impoziteaza. In cazul in care capitalul sociale se reduce in viitor, suma aferenta acestei majorari efectuata din profitul societatii, distribuita catre participanti, va fi tratata drept dividend.
Majorarea capitalului social din profitul reportat se inregistreaza prin formula contabila:
1171 = 1012
"Rezultatul reportat reprezentand "Capital subscris varsat"
profitul nerepartizat"
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Mijloc fix omis din evidenta
Intrebare: Societate platitoare pe venituri (micro), achizitioneaza in dec 2024 un autoturism in valoare de 9000 lei de la o persoana fizica in baza unui contract. Administratorul il inmatriculeaza, dar nu aduce documentul la contabil. In ianuarie 2026 are un incident, dosar dauna si se cesioneaza creanta, astfel departamentul de contabilitate afla de acest autoturism. Impozitul a fost achitat cu intarziere tot in ianuarie 2026 si pentru 2025. Care ar fi monografia contabila de inregistrare si ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Factura emisa in avans, export luna urmatoare
Intrebare: Societatea achizitioneaza cherestea de la intern si o exporta in Emiratele Arabe. Cum procedez corect in urmatoarea situatie?
Data facturii externe, a avizelor de insotire a materialului lemnos inregistrate in SUMAL la iesirea marfurilor din stoc si declaratia vamala de export sunt datate 27.08.2026.
Marfa exportata in conditia CFR Port de destinatie (Khorfakkan, UAE) a iesit din depozit in 27.08.2026, formalitatile vamale au fost efectuate in 27.08.2026 (conform DVE) si marfa a fost urcata la...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Iesire din sistemul de TVA la incasare
Intrebare: O societate care aplica sistemul TVA la incasare depaseste cifra de afaceri de 5.000.000 lei in luna octombrie 2026. Declaratia D700 de iesire din sistemul TVA la incasare se depune pana la 25.11.2026. Cand iese din sistemul TVA la incasare si trece la TVA la facturare, 1 noiembrie sau 1 decembrie? Societatea este platitoare de TVA lunar.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Productie energie electrica din surse fotovoltaice
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit si TVA are instalate, incepand cu luna noiembrie 2025, panouri fotovoltaice pe mai multe hale pe care le detine si le inchiriaza in regim de scutire de TVA. Societatea produce energie electrica prin panourile fotovoltaice si primeste autofacturi de la furnizorul de energie pentru energia produsa si livrata in retea. Pana in prezent, societatea nu s-a inregistrat la Autoritatea Vamala pentru activitatea aferenta energiei electrice produse. In acelasi...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Facturare productie in curs
Intrebare: As dori sa formulez o intrebare legata de tratamentul fiscal al unei facturi. Situatia e urmatoarea: la 1 ianuarie 2026 s-a schimbat modelul de business al unei companii din Romania, facandu-se trecerea de la productia de produse finite catre vanzarea de servicii efectuate cu materialul clientului. Clientul este localizat in Belgia, iar prestatorul in Romania. La 31.12.2025 toate materiile prime aflate in stoc la Compania din Romania au fost transferate ca proprietate catre firma din Belgia cu o...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<