Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tichete cadou acordate de sindicat membrilor sai si cheltuieli de protocol. Ce contributii platim?

29-Apr-2013
13110
Vom stabili mai jos daca pentru tichetele cadou oferite de un sindicat membrilor sai cotizanti se plateste si contributia la asigurarile sociale de sanatate, precum si care va fi modul de declarare la stat a impozitului pe tichete.

In plus, vom vedea daca si cheltuileile de protocol urmeaza acelasi regim fiscal ca si in cazul unei societati comerciale sau daca se pot face cheltuieli de protocol nelimitate (sindicatul nu este platitor de impozit pe profit).

Solutia consultantului:

1. Organizatiile sindicale pot acorda ajutoare sociale sau alte forme de sprijin cu destinatie speciala membrilor acestora, sume care din punct de vedere fiscal nu vor reprezenta venituri impozabile, potrivit art. 42 lit. a) din Codul fiscal in masura in care li se confera caracterul social. Potrivit art. 32 din Legea 62/2011, raporturile dintre organizatiile sindicale si membrii lor sunt reglementate prin statutele proprii si prin lege, sprijinirea materiala a membrilor sai fiind posibila in conditiile prevazute de statut.

In cazul in care sindicatul acorda tichete cadou membrilor sai, veniturile vor face obiectul impunerii in conformitate cu prevederile art. 78 alin. (1) din Codul fiscal, fiind incluse in categoria veniturilor din alte surse. Astfel, in cazul tichetelor cadou acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii, cum este si cazul raporturilor dintre sindicat si membrii sai, sunt aplicabile prevederile pct. 152 liniuta a 7-a din Normele metodologice pentru aplicarea art. 78 din Codul fiscal, veniturile fiind tratate drept venituri impozabile supuse impozitului final pe venit in cota de 16%.


Raportarea impozitului pe veniturile din alte surse se face prin intermediul formularului 100 - Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat care se completeaza in conformitate cu OPANAF 195/2013.

Potrivit art. 93 din Codul fiscal, platitorii de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Astfel, formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit (OPANAF 1913/2012) se va depune pana la 25 februarie 2014 pentru impozitul pe veniturile din alte surse calculat si retinut in anul 2013.

Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii, Capitolul III al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal obliga persoanele fizice la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra veniturilor din alte surse, astfel cum sunt prevazute la art. 78 din Codul fiscal, daca nu realizeaza si venituri de natura celor mentionate la Capitolul I al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a) - d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b) - d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) din Codul fiscal.

Contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit pe care sindicatul va avea obligatia sa o depuna conform art. 93 din Codul fiscal.

2. Codul fiscal nu creeaza norme cu privire la utilizarea veniturilor organizatiei sindicale, acestea fiind reglementate de legea proprie de organizare, respectiv Legea 62/2011. Astfel, potrivit prevederilor art. 25 din Legea nr. 62/2011, organizatia sindicala poate, in conditiile prevazute de statut:

a) sa sprijine material membrii sai in exercitarea profesiunii;
b) sa constituie case de ajutor proprii;
c) sa editeze si sa tipareasca publicatii proprii;
d) sa infiinteze si sa administreze, in conditiile legii, in interesul membrilor sai, unitati sociale, de cultura, invatamant si cercetare in domeniul activitatii sindicale, societati comerciale, de asigurari, precum si banca proprie;
e) sa constituie fonduri proprii pentru ajutorarea membrilor sai;
f) sa organizeze si sa sprijine material si financiar activitati cultural-artistice;
g) sa organizeze si sa desfasoare cursuri de pregatire si calificare profesionala, in conditiile legii;
h) sa desfasoare si alte activitati prevazute prin statut, in conditiile legii.

Limitele de deductibilitate prevazute la art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal aferente cheltuielilor de protocol sunt utilizate in vederea determinarii impozitului pe profit, organizatiile sindicale fiind scutite de la plata impozitului pe profit pentru veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit, prevazute la alin. (2) al art. 15 din Codul fiscal.

Organizatiile sindicale datoreaza impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite de la plata impozitului pe profit sau decat veniturile din activitati economice realizate in limitele de mai sus, impozit calculat prin aplicarea cotei de impozit pe profit.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016